• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 31 شهریور 1397
کد مطلب : 31181
+
-

نوای عاشقی حسین ع در شهر پیچید

یاد
نوای عاشقی حسین ع در شهر پیچید

روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی میعاد عاشقان سیدالشهدا(ع) در سراسر گیتی بود. چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی خیابان‌های سراسر شهرهای ایران اسلامی و برخی شهرها در کشورهای اسلامی، شاهد حضور دسته‌های عزاداری و حضور عزاداران بود. حرم امام رضا(ع) در مشهد مقدس، حرم حضرت معصومه(س) در قم، حرم حضرت شاهچراغ(ع) در شیراز و حرم شاه عبد‌العظیم حسنی(ع) در شهرری مراکز تجمع عزاداران و پایگاه‌های حضور علاقه‌مندان به خاندان نبوت در کشورمان بود. همزمان با پایان دهه اول محرم، مراسم شام غریبان سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در بین‌الحرمین در کربلای معلی هم برگزار شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، بسیاری از کشورهای اسلامی جهان این ایام را که نمادی برای مبارزه با ظلم‌ستیزی است گرامی داشته و یاد سیدالشهدا(ع) را با شکوه‌تر از همیشه جاودانه نگه داشته‌اند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در توییتی نوشت: با وجود اینکه از حادثه قتل عام کربلا در دهم محرم ۶۱ بیش از ۱۳۷۹ سال می‌گذرد، هنوز دل‌هایمان در سوز این حادثه است. همزمان مراسم عزاداری امام حسین(ع) در شهرهای مختلف ترکیه برگزار شد. شیعیان پاکستان هم امسال برای عزاداری کم نگذاشتند. راهپیمایی عظیم روز عاشورا در دانمارک، زمزمه عاشقان شهدای کربلا در دهلی‌نو، مراسم عاشورای حسینی در شهر کارگیل هند، اعلام وفاداری به آرمان‌های حضرت سیدالشهدا در خیابان‌های اسکاتلند، راهپیمایی بزرگ عاشورا در خیابان‌های مرکزی لندن، مراسم عزاداری شهرهای نبل و الزهرای سوریه، مراسم عزاداری در کابل افغانستان، مراسم شام غریبان در اوکراین، مراسم عزاداری روز عاشورا در کانادا، مراسم شام غریبان در کنار مرقد حضرت رقیه‌(س) در دمشق، مراسم شام غریبان حسینی در مرکز اسلامی فرانسه، عزاداری در شهر بوخوم آلمان، مراسم باشکوه عزاداری در لبنان با حضور سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و عزاداری بزرگ یمنی‌ها در شهرهای یمن تنها نمونه‌های کوچکی از میلیون‌ها مراسم عزاداری در دهه اول محرم امسال بود.

یزد تماشایی

عزاداری‌ ماه محرم در یزد یکی از منحصر به فرد‌ترین آیین‌های عزاداری‌ها در ایران محسوب می‌شود و امسال نیز حاشیه‌های مختلفی داشت. آذین‌بندی‌های خاص برای عزا در حسینیه، نخل‌برداری و دسته سقا بخشی از برنامه‌های مردم یزد در‌ ماه محرم است. به گزارش ایرنا، حدود 100گردشگر خارجی روز چهارشنبه با حضور در مسجد روضه محمدیه (حظیره) یزد از عزاداری روز تاسوعا (نهم محرم) مردم این شهر در قالب هیئت‌های مذهبی فیلم و عکس تهیه و از نزدیک آیین سنتی این روز را مشاهده کردند. اغلب این گردشگران شهروندان اسپانیا، آلمان، ایتالیا، روسیه، فرانسه و لهستان بودند که با برنامه‌ریزی کمیته گردشگری مذهبی‌- معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یزد در مسجد حظیره حضور یافته بودند. انتشار تصویر عزاداری سعید مرتضوی که احتمالا در تفت یزد بود‌ نیز از حاشیه‌های این روز بود. مرتضوی قاضی تعلیق شده، دوران حبس خود را می‌گذراند.

یوم‌العباس

آیین عزاداری حسینیه اعظم زنجان، دهمین میراث معنوی کشور، عصر روز سه‌شنبه بیست و هفتم شهریور‌ماه همزمان با شب تاسوعای حسینی در زنجان برگزار شد. همه ساله عصر روز هشتم محرم، در زنجان دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان از محل مسجد در خیابان فردوسی تا امامزاده سیدابراهیم(ع) این شهر حرکت می‌کند و در میدان انقلاب به اوج خود می‌رسد. در واقع عزاداری این روز در محرم در زنجان به یوم‌العباس معروف است و هر سال علاوه بر مردم زنجان از استان‌های مختلف در این مراسم حضور می‌یابند. این آیین در 15دی ماه سال 87به‌عنوان دهمین میراث معنوی کشور و نخستین گونه از جنبه‌های منحصر به فرد آیین‌های عزاداری به ثبت ملی رسیده است. از ویژگی‌های خاص دیگر این مراسم، حضور 1000خادم برای خدمت‌رسانی به این مراسم است. این خدام، مسئول ذبح، انتقال و بسته‌بندی گوشت قربانی در دومین قربانگاه بزرگ جهان هستند. به روایتی همه ساله نزدیک به 2هزار رأس احشام طی برپایی آیین عزاداری حسینی در آن ذبح می‌شود. 700خادم حسینیه اعظم زنجان هم با لباس‌های متحد‌الشکل و کارت شناسایی در کنار نیروهای انتظامی و امنیتی مسئول برپایی نظم دسته عزاداری حسینیه اعظم زنجان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید