• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30727
+
-

دعوای مقامات آمریکایی درباره ایران

رویداد
دعوای مقامات آمریکایی درباره ایران


 سخنان جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، درباره دیدارهایش با محمدجواد ظریف به یک جنجال سیاسی در آمریکا تبدیل شده است. کری که در به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ نقش محوری داشت، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که در طول 2سال گذشته در حاشیه نشست‌های بین‌المللی 3یا 4بار با وزیر خارجه ایران دیدار داشته است؛ ماجرایی که ابتدا واکنش تند دونالد ترامپ و سپس واکنش وزیر خارجه او مایک پمپئو را به‌دنبال داشت.

دونالد ترامپ، ملاقات کری با ظریف را «غیرقانونی» دانست و در توییتر خود نوشت: «جان کری ملاقات‌های غیرقانونی با رژیم بسیار معاند ایران داشته که تنها می‌تواند به تضعیف تلاش بزرگ ما و به زیان مردم آمریکا تمام شود.» او در ادامه نوشته که جان کری به ظریف گفته که صبر کنند تا دوره دولت ترامپ تمام شود. ساعتی پس از انتقاد ترامپ از کری، مایک پمپئو نیز گفت که دیدار مقام‌های سابق آمریکا با مقام‌های ایرانی به تضعیف موضع این کشور در برابر ایران می‌انجامد. او از جان کری به‌شدت انتقاد کرد و گفت که این اقدام او «بدتر از بد» بوده است.

سخنان ترامپ و وزیر خارجه‌اش، ابتدا واکنش دوستان جان کری و سپس واکنش خود او را به‌دنبال داشت. یک سخنگوی کری در واکنشی تند گفت: «بیاید به جای منحرف‌کردن افکار عمومی درباره واقعیت‌ها حرف بزنیم. کری با همتایان سابقش از تمام کشورها در تماس است. کری حتی در یک گفت‌وگوی مفصل تلفنی با پمپئو، فهمش از دیدار با طرف ایرانی را به او منتقل کرده است. او خواستار پایبندی به توافقی است که سال‌ها برای رسیدن به آن مذاکره شده است.

وزیر سابق خارجه هنری کیسینجر دهه‌هاست همین دیدارها را با همتایان چینی و روسی خود دارد. آنچه بی‌سابقه و خلاف اصول است، ربودن تریبون وزارت خارجه برای بازی‌های سیاسی‌ است.»واکنش جالب‌تر اما از سوی خود جان کری بود. او نیز به شیوه ترامپ از طریق یک پست توییتری خطاب به رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «آقای رئیس‌جمهور، شما باید بیشتر نگران دیدار پال منافورت و رابرت مولر باشید تا دیدار من و وزیر خارجه ایران.
اما اگر می‌خواهید درباره توافق هسته‌ای که جهان را امن‌تر کرد اطلاعات بیشتری به‌دست بیاورید، توصیه می‌کنم کتاب جدید من را بخرید!» اشاره کری به توافق اخیر بازرس ویژه پرونده ارتباط تیم ترامپ و روسیه با رئیس ستاد انتخاباتی ترامپ برای دریافت اطلاعات از او‌ست. ارائه اطلاعات جدید از سوی منافورت حتی ممکن است ادامه حضور ترامپ در کرسی ریاست‌جمهوری را به خطر بیندازد.

این خبر را به اشتراک بگذارید