• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 25 شهریور 1397
کد مطلب : 30725
+
-

انتخاب جوان‌ترین رئیس‌ مجلس خاورمیانه در عراق

نامزد ائتلاف مورد حمایت حشد شعبی با 165رأی به‌عنوان رئیس پارلمان جدید عراق انتخاب شد

جهان‌نما
انتخاب جوان‌ترین رئیس‌ مجلس خاورمیانه در عراق


سرانجام با گذشت 4‌ماه از برگزاری انتخابات عراق، پارلمان جدید این کشور، محمد ریکان الحلبوسی 37ساله را به ریاست خود برگزید تا به این ترتیب، عراق صاحب جوان‌ترین رئیس پارلمان خاورمیانه شود. بنابر ساختار سیاسی عراق بعد از سقوط نظام صدام، جایگاه ریاست پارلمان همواره در اختیار اهل سنت قرار داشته است و بر همین اساس، احزاب و گروه‌های سنی این کشور طی چند‌ماه گذشته مذاکرات و رقابت‌های فشرده‌ای را برای به‌دست آوردن این کرسی حساس پشت سر گذاشتند. به گزارش الجزیره،  الحلبوسی جوان به‌عنوان نامزد ائتلاف القوی العراقیه طی روزهای اخیر موفق به کسب حمایت ائتلاف سازندگی (با محوریت حشد شعبی و دولت قانون) شده و با کسب 165رأی از مجموع 251رأی ریاست پارلمان را در اختیار گرفت. این در حالی است که خالد العبیدی، گزینه مقابل وی و وزیر دفاع حیدرالعبادی تنها 89رأی کسب کرد؛ نتیجه‌ای که گویای دست برتر ائتلاف حشد شعبی در پارلمان عراق، حداقل تا اینجای کار است.

اما آغاز حیات سیاسی الحلبوسی جوان به زادگاهش، استان الانبار برمی‌گردد. او دقیقا همزمان با سقوط صدام از دانشگاه المستنصریه الانبار در رشته مهندسی فارغ‌التحصیل شد و کمی بعد همکاری خود را با گروه‌های مهندسی ارتش آمریکا برای بازسازی برخی زیرساخت‌های تخریب شده کلید زد. او با استفاده از روابط خود با خانواده کربولی، از عشایر قدرتمند الانبار خیلی زود در ساختار سیاسی عراق پیشرفت کرد؛ تا جایی که در سال 2014موفق به ورود به پارلمان و نهایتا سال 2016به‌عنوان فرماندار الانبار انتخاب شد.

به باور بسیاری از رسانه‌های نزدیک به حشد شعبی، انتخاب الحبلوسی مقدمه‌ای برای پیروزی ائتلاف سازندگی در تشکیل دولت خواهد بود، اگرچه پذیرش این ادعا در ساختار پیچیده سیاست عراق هنوز کمی زود به‌نظر می‌رسد. با این حال، از روز گذشته جوان‌ترین نماینده عراقی به‌عنوان رئیس پارلمان این کشور آغاز به‌کار کرده است؛ رئیس جوانی که سال‌های سختی را پیش رو دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید