• پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 1 ذی القعده 1445
  • 2024 May 09
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30655
+
-

پیشگیری از هپاتیتB در اهداکنندگان مستمر خون

هپاتیت ویروسی یکی از مشکلات بهداشت جهانی است که راه‌های متنوعی برای انتقال دارد و شیوه‌های تشخیص و درمان آن از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است. بنابراین لازم است در سراسر جهان، برای کنترل و پیشگیری از این بیماری متناسب با شرایط هر کشور برنامه‌ریزی انجام شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون در این‌باره می‌گوید: از ابتدای مهرماه، طرح ملی پیشگیری و واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر خون در مقابل هپاتیت B در سراسر کشور اجرا می‌شود.
بشیر حاجی‌بیگی افزود: اهداکنندگان مستمر خون که پیش از اول فروردین سال ۶۸ متولد شده باشند، از اول مهرماه سال‌جاری تا ابتدای اسفند‌ماه فرصت دارند تا با مراجعه به نزدیک‌ترین مرکز اهدای خون شهر محل سکونت خود، معرفی‌نامه واکسیناسیون دریافت کنند و با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی مجری برنامه، واکسن هپاتیتB مورد تأیید وزارت بهداشت را به‌طور رایگان در 3 نوبت دریافت کنند. جمعیت هدف این طرح ملی، گروه سنی ۲۹سال به بالا هستند که در فاز اول این طرح مقرر است که در 5‌ماه از تاریخ اول مهرماه سال‌جاری تا ابتدای اسفندماه سال مراکز مختلف انتقال خون در تمام ساعات کاری مراکز، خدمات واکسیناسیون را ارائه دهند.
حاجی‌بیگی همچنین از اجرای برنامه فرهنگسازی اهدای خون در جوانان متولد سال ۱۳۷۳به بعد که در بدو تولد واکسن هپاتیت B را دریافت کرده‌اند، خبر داد و گفت: افراد ۱۸تا ۲۴سال، نسل ایمنی نسبت به هپاتیتB هستند.

وی با اشاره به نقش مهم اهداکنندگان خون در سلامت جامعه گفت: سالانه ۵۰۰ هزار اهداکننده مستمر خون در کشور داریم که سالی 2 بار کار اهدای خون را انجام می‌دهند؛ بنابراین در مرحله اول با همکاری معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، ۱۰۰هزار نفر از اهداکنندگان مستمر خون را با واکسن هپاتیتB واکسینه می‌کنیم. البته این کار آغاز شده و در استان‌های مختلف کشور به‌تدریج در حال انجام است و تا جایی که تمام اهداکنندگان مستمر انتقال خون واکسن هپاتیتB را دریافت کنند، ادامه می‌یابد. همچنین این واکسن در 3 نوبت، یک‌بار در زمان مراجعه، زمان دوم یک‌ماه پس از مراجعه نوبت اول و زمان سوم، ۶‌ماه پس از مراجعه نوبت اول و به‌طور دقیق براساس تاریخ‌های مقرر در محل بازو انجام می‌شود.(وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید