• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30648
+
-

منتقدان برای جایزه امی 2018پیش‌بینی می‌کنند

رقابت «بازی تاج و تخت» و «سرگذشت ندیمه»

رقابت «بازی تاج و تخت» و «سرگذشت ندیمه»

آرش نهاوندی/مترجم

هفتادمین دوره مراسم جایزه امی روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور ۹۷) در سالن ماکروسافت ساعت ۸ شب به وقت محلی در لس‌آنجلس برگزار می‌شود. در این مراسم قرار است برترین‌های سریال‌های کمدی، محدود و درام و اکشن تلویزیونی در سال 2018، معرفی شوند. همچنین سخنرانی‌های گوناگون و جایزه‌هایی برای بخش‌های بازیگری، کارگردانی و نویسندگی قرار است به نفرات برتر ارائه شود.
با مشخص شدن نامزدهای هفتادمین دوره مراسم جایزه امی که به فیلم‌ها ، سریال‌ها و هنرهای تلویزیونی اختصاص دارد، گمانه‌زنی‌ها درباره برنده احتمالی این جایزه آغاز شده است. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در سال 2018سریال پر مخاطب «بازی تاج و تخت» برای کسب جایزه امی رقابت سختی با سریال «سرگذشت ندیمه» خواهد داشت و از هم‌اکنون این سؤال مطرح شده که کدام یک از این سریال‌ها در رقابتی داغ بر سر کسب جایزه پیروز از میدان خارج خواهد شد.سریال بازی تاج و تخت با نامزد شدن در ۲۲ بخش، پیشتاز نامزدهای مراسم امسال بوده است و پس از آن، برنامه پخش زنده شنبه شب و سریال «وست ورلد» (دنیای غرب) هر دو با نامزد شدن در ۲۱ بخش و سریال سرگذشت ندیمه با نامزد شدن در ۲۰ بخش، در رتبه‌های بیشترین تعداد نامزدی در جوایز امی 2018قرار دارند. شبکه «اچ بی‌او» و شبکه «نت‌‌فلیکس» نقش پر رنگی را در معرفی نامزدهای جوایز مراسم جایزه امی امسال داشته‌اند.

سریال تاج و تخت 

بخت اول برنده شدن جایزه امی سریال تاج و تخت است که از محبوبیت و اقبال بسیاری میان مخاطبان تلویزیونی برخوردار شده است. سریال تاج و تخت، مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک خیال‌پردازی حماسی است که برای شبکه اچ‌بی‌او ساخته شده‌است. داستان سریال در قاره‌های خیالی «وستروس» و «آسوس»، در نزدیکی پایان یک تابستان ۱۰ساله اتفاق می‌افتد و چندین خط داستانی را دنبال می‌کند. نخستین داستان به جنگ بین خانواده‌های اشرافی برای به‌دست آوردن تخت آهنین و پادشاهی هفت اقلیم مربوط می‌شود. دومین خط داستانی، نزدیک بودن زمستانی طولانی و یورش موجوداتی افسانه‌ای از شمال را شرح می‌دهد و سومین خط داستانی مجموعه، تلاش فرزندان شاه مخلوع، برای بازپس‌گیری تاج‌وتخت است.
سریال سرگذشت ندیمه
 در سال گذشته (2017) 10 قسمت از آن ساخته شد و از کانال هولو به نمایش درآمد، این سریال در مراسم جایزه امی سال 2017برنده جایزه امی شده بود. به‌نظر تحلیلگران برنده شدن این سریال در سالی که دونالد ترامپ به مقام ریاست‌جمهوری آمریکا رسید و نهضت #MeToo آغاز شد، اتفاق بسیار بجایی بود. موضوع این سریال را می‌توان تا حدی با وقایعی که در آمریکا در حال رخ دادن است قابل انطباق دانست، این سریال بر اثر داستان «سرگذشت ندیمه» نوشته «مارگارت اتوود» نویسنده کانادایی ساخته شده است. داستان «سرگذشت ندیمه» که در ژانر علمی – تخیلی به نگارش در آمده، روایتگر داستانی است که در شهر کمبریج در ایالت ماساچوست آمریکا رخ می‌دهد. این داستان در فضایی تاریخی – سیاسی و خیالی رخ می‌دهد. پس از ترور رئیس‌جمهور آمریکا با گلوله و به رگبار بستن همه‌ اعضای کنگره ایالات متحده آمریکا و اعلام وضعیت فوق‌العاده، انقلابی در کشور رخ می‌دهد، قانون اساسی لغو شده و حکومتی تمامیت‌خواه به نام «جمهوری گیلاد» تشکیل می‌شود. در این حکومت جدید آزادی‌های فردی اکثر شهروندان پایمال می‌شود.اکنون پرسش اصلی این است که آیا فصل جدید این سریال که در سال 2018ساخته شده می‌تواند مانند سال قبل مورد اقبال رأی‌دهندگان قرار بگیرد و بتواند برای سال دوم نیز برای سازندگان آن جایزه امی را به ارمغان آورد؟ در ضلع دیگر این رقابت سریال «آمریکایی‌ها» قرار دارد که موضوع آن یک درام جاسوسی روسی است و از نظر منتقدان سریالی درخشان توصیف شده است. از سوی دیگر سریال «تاج» همتراز سریال‌های مطرح این دوره است که در مراسم اهدای جوایز امی از کاندیداهای دریافت جایزه محسوب می‌شود.

سریال سرگذشت ندیمه برنده امی می‌شود؟

براساس نظرات منتقدان تلویزیونی سریال «آمریکایی‌ها» به‌دلیل نحوه ساخت و موضوع آن باید در این دوره از مراسم جایزه امی برنده شود. اما همین منتقدان معتقدند که سریال «سرگذشت ندیمه» برنده این دوره از جوایز امی خواهد بود. به گفته منتقدان، به‌دلیل اینکه موضوعات سیاسی مطرح شده در سریال «سرگذشت ندیمه» همچنان از موضوعیت برخوردارند و تا حدی با فضای کنونی سیاسی آمریکا انطباق‌پذیرند، شانس برنده شدن سرگذشت ندیمه در بخش درام از هر سریال دیگری در مراسم جوایز امی 2018بیشتر است.  ناگفته نماند که در کنار سریال‌های درام، سریال‌های کمدی نیز از اهمیت فراوانی در مراسم جایزه امی برخوردارند. علاوه براین در این جوایز همچنین جوایزی برای بهترین سریال محدود یا فیلم تلویزیونی، بهترین بازیگران مرد و بهترین بازیگران زن اختصاص می‌یابد. در واقع مراسم جوایز امی از نظر اهمیت در سطح اسکار است، منتها با این تفاوت که مراسم امی برای تقدیر و بزرگداشت سریال‌ها، فیلم‌ها و بازیگران تلویزیونی و هنرهای تلویزیونی در ژانرهای درام و کمدی و فیلم‌های تلویزیونی برگزار می‌شود.
منبع: گاردین
 

این خبر را به اشتراک بگذارید