• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 24 شهریور 1397
کد مطلب : 30626
+
-

جدال کری و ترامپ درباره مذاکره با ایران

دریچه
جدال کری و ترامپ درباره مذاکره با ایران

نوک حملات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به سمت جان کری، وزیر خارجه پیشین این کشور نشانه رفته است؛ جان کری هم در مصاحبه‌های مختلف، سیاست‌های ترامپ را به باد انتقاد می‌گیرد. تقابل این دو سیاستمدار روز گذشته به جایی رسید که ترامپ در توییتر، جان کری را متهم به خرابکاری در روند سیاستگذاری دولت خودش متهم کرد. او با اشاره به اظهارات اخیر کری که گفته بود در ماه‌های اخیر با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران 4-3مرتبه دیدار کرده است، نوشت: «کری با حکومت متخاصم ایران جلساتی غیرقانونی داشته است؛ ملاقات‌هایی که تنها می‌تواند اقدامات عظیم ما را به ضرر مردم آمریکا تبدیل کند.» او سپس افزوده است: «او به ایرانی‌ها گفته منتظر پایان دولت من باشند؛ آیا او (کری) در قانون شفاف‌سازی‌ ارتباط با نمایندگان خارجی ثبت‌نام کرده است؟»

به گزارش ایسنا، جان کری در گفت‌وگویی با یک شبکه رادیویی اعلام کرده است که در 2سال اخیر پس از ترک کاخ سفید «3 تا 4  مرتبه» در شهرهایی همچون نروژ، مونیخ و چند نشست بین‌المللی دیگر با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ملاقات کرده است.

کری همچنین به این رادیو گفت که در این دیدارها کارش مشاوره دادن به جوادظریف، برای مواجهه با سیاست خارجی دونالد ترامپ نبوده است، بلکه خواسته در دیدارهایش متوجه شود «ایران ممکن است چه کاری برای بهبود مناسبات منطقه انجام دهد؟ بحران یمن چطور حل می‌شود؟ برای صلح در سوریه چه‌کار خواهید کرد؟» و ...   .

 به نوشته نیویورک تایمز، کری مدعی شده است که در این دیدارها به‌صراحت از ظریف خواسته تا  موضع جامعه جهانی درباره برنامه موشکی ایران و حمایتش از حزب‌الله را درک کند.

این برای نخستین‌بار نیست که ترامپ علیه وزیر خارجه پیشین آمریکا موضع‌گیری می‌کند. پیش‌تر بعد از آنکه جان کری در یک گفت‌وگو از سیاست‌های ترامپ در مورد خروج از برجام انتقاد کرده بود، رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر مدعی شد کری برای انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش می‌کند و نوشت: «می‌بینم که جان کری، پدر توافق (هسته‌ای) پایان‌یافته با ایران، در فکر ریاست‌جمهوری است. من باید خوش‌شانس باشم، هرچند هم‌اکنون اوضاع خوب به‌نظر می‌رسد؛ البته برای من.»

این خبر را به اشتراک بگذارید