• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30219
+
-

کم‌سابقه‌ترین صعود بورس

ارزش بورس تهران دیروز در چند ساعت 21هزار میلیارد تومان افزایش یافت

بورس
کم‌سابقه‌ترین صعود بورس

دیروز در طول 3 ساعت زمان مبادلات، 21هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس اضافه شد و شاخص کل 3.3درصد رشد کرد.
به گزارش همشهری، بازار سهام دیروز یکی از بی‌سابقه‌ترین رشد‌ها را در طول سال‌های گذشته ثبت کرد به‌طوری که از ابتدای صبح بر حجم تقاضا برای خرید سهام به‌شدت اضافه شد و در آغاز معاملات حجم تقاضا برای خرید سهام معادل 10برابر تقاضا برای فروش بود. این رشد پر‌شتاب که از ابتدای هفته جاری آغاز شده، موجبات افزایش مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس را تا مرز 50درصد فراهم آورده است. در عین حال، با این مقدار رشد دیروز شاخص کل بورس تهران رکورد جدیدی ثبت کرد و با 4764واحد رشد معادل 3.3درصد رشد کرد و برای نخستین‌بار در طول تاریخ 50ساله بازار سرمایه به 146هزارو 998واحد رسید. دیروز در عین حال ارزش کل بازار سهام با 21هزار میلیارد تومان رشد به 652هزار میلیارد تومان رسید که از این مقدار 561هزار میلیارد تومان ارزش بورس و 91هزارو 200میلیارد تومان ارزش فرابورس است.
شدت رشد قیمت‌ها در مبادلات روز گذشته به حدی بود که در پایان مبادلات قیمت سهام 85درصد از شرکت‌های بورس افزایش یافت. سهامداران در پایان مبادلات دیروز جمعا 1623میلیارد تومان سهام خریدند.

در مبادلات روز گذشته شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، گل‌گهر، ملی صنایع مس، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان بیشترین نقش را در صعود شاخص داشتند و رشد ارزش سهام این شرکت‌ها جمعا 1550واحد اثر مثبت روی شاخص کل بورس تهران برجای گذاشت.

ظرف روز‌های گذشته از شیب صعودی قیمت در بازار‌های طلا و ارز کاسته شده و به‌نظر می‌رسد بخشی از نقدینگی از بازار‌های طلا و ارز به سمت بازار سهام هدایت شده زیرا در طول یک هفته گذشته روزبه‌روز بر حجم تقاضا برای خرید سهام اضافه شده و در مبادلات دیروز سرمایه‌گذاران جمعا 1623میلیارد تومان سهام در بورس خریدند.
از سوی دیگر، برخی محاسبات آماری از مقدار سپرده‌های آزاد‌شده در شهریور‌ماه نشان می‌دهد دست‌کم در این‌ماه 90هزار میلیارد تومان نقدینگی از سپرده‌های بلندمدت بانکی در زمان سررسید یک‌ساله‌شان آزاد می‌شود و این ظرفیت را دارند که وارد معاملات بورس شوند.
همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به تعطیل‌شدن بازار 60هزار میلیارد تومانی مبادلات آتی سکه در بورس کالا بخش زیادی از این نقدینگی هم به سمت بورس سرازیر ‌و به افزایش قیمت‌ها در روز‌های آینده منجر شود. تحلیلگران بر این باورند که رشد قیمت دلار، چشم‌انداز تورمی نسبت به آینده و افزایش پیش‌بینی سود شرکت‌ها از عوامل افزایش شاخص بورس و افزایش اقبال برای سرمایه‌گذاری در بورس است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید