• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3021
+
-

گاردین: ترامپ نمی‌داند روحانی با رأی مردم انتخاب شده است

روزنامه انگلیسی گاردین درباره ناآرامی‌های اخیر در ایران، دشمنان و رقبای کشورمان را به لاشخورهایی تشبیه کرد که در آسمان ایران در چرخشند و به آنان هشدار داد مراقب آرزوی خود باشند.

به گزارش فارس، گاردین نوشت: تضعیف حکومت ایران می‌تواند به شدت‌گرفتن تنش‌های منطقه خاورمیانه بینجامد. نویسنده یادداشت گاردین با اشاره به اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و اسرائیلی و سعودی درباره ناآرامی‌های ایران می‌نویسد: مقامات آمریکایی و اسرائیلی به وضوح گفته‌اند که در نتیجه این ناآرامی‌ها امید دارند حکومت ایران سقوط کند که این امیدی ناپخته به‌نظر می‌آید. اما حتی اگر در واقعیت ایران تضعیف شود یا تصور اینکه ایران تضعیف خواهد شد، تنها می‌تواند از افزایش خطرناک تنش‌ها در منطقه گواهی دهد.

گاردین در ادامه نوشت: ایران اکنون بازیگری پیشتاز در منطقه است. از سوی دیگر تهران، عربستان سعودی را مسئول برانگیخته‌کردن این اغتشاشات دانسته و استاندار لرستان گفته است، گروه‌های تکفیری و سرویس‌های اطلاعاتی خارجی را مقصر این اغتشاشات می‌داند که به ادعای گاردین منظور استاندار لرستان عربستان سعودی است.

در ادامه مطلب این روزنامه انگلیسی آمده است: محمد بن سلمان، پسر شاه و ولیعهد عربستان قول داده بود که جنگ را به داخل ایران می‌کشاند و از سوی دیگر وی از حمایت جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برخوردار است. خصومت ترامپ علیه ایران و خواسته وی برای سرنگونی حکومت ایران هم که مسئله سری نیست.

وقتی ترامپ و مایک پنس، معاون اول وی اظهار امیدواری می‌کنند با این اغتشاشات حکومت ایران سقوط کند، این حقیقت را چشم‌پوشی کرده‌اند که حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران با رأی مردم و به‌صورت دمکراتیک انتخاب شده است.

نویسنده گاردین ادامه داد: سیاسیون اسرائیلی هم با شروع اغتشاشات در ایران هیجان‌زده شدند ولی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل که با دیونمایی از ایران به‌عنوان تهدیدی موجود برای خودش پیشه‌ای ساخته بود، اکنون از سیاسیون این رژیم خواسته حرف نزنند که احتمالا به این دلیل است که ترسیده خشم سران ایرانی به سمت اسرائیل معطوف شود، چراکه اسرائیل برعکس آمریکا، در خط شلیک قرار دارد و به‌شدت نگران امنیت بخش‌هایی از بلندی‌های جولان است که تحت اشغالش است.

گاردین در انتها نوشت: «اگر ایران تضعیف شود، ممکن است دست به حمله بزند و متحدی غیرقابل پیش‌بینی برای سوریه، عراق، ترکیه و روسیه خواهد بود». نویسنده خطاب به «پرندگان شکاری» آمریکایی‌، اسرائیلی‌ و سعودی‌ که در حال رصد ایران هستند، گفت که مراقب آرزویی که برای ایران دارند، باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید