• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30186
+
-

بهداشت در تهیه و توزیع نذورات رعایت شود

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: از آنجایی که عدم‌رعایت موازین بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات در مراسم عزاداری مساجد، تکایا و هیئت‌ها می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های مرتبط با غذا به‌ویژه بیماری‌های عفونی روده‌ای را افزایش دهد، تمام افراد درگیر در توزیع آب، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر باشند و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

علیرضا رئیسی افزود: در تهیه غذا باید از روغن‌های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین و از نمک‌های بسته‌بندی یددار تصفیه‌شده دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو استفاده شود.
وی گفت: از نگهداری مواد غذایی پخته‌شده در دمای محیط به‌مدت طولانی (حداکثر 2ساعت) خودداری شود. همچنین هنگام توزیع غذا، از راه‌رفتن افراد توزیع‌کننده غذا روی سفره‌ها و از نگهداری مواد غذایی خام و پخته‌شده در مجاورت هم در داخل یخچال یا سردخانه خودداری شود و درصورت توزیع سبزی و سالاد، از سالاد و سبزی بسته‌بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.  همچنین استفاده از آب آشامیدنی سالم و نیز شست‌وشو و گندزدایی مستمر ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می‌شود، ضروری است. درصورت استفاده از ظروف یک‌بار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم از ظروف یک‌بارمصرف مناسب ترجیحا ظروف یک‌بارمصرف گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شده و از مصرف ظروف یک‌بارمصرف پلی‌استایرینی برای موادغذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای 65درجه سانتی‌گراد) خودداری شود.

معاون بهداشت گفت: باید در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه برای جمع‌آوری مرتب ظروف و لیوان‌های یک‌بارمصرف استفاده‌شده نگهداری شود. همچنین توزیع آب، شربت یا شیر بین دسته‌های عزاداری و یا در مراسم با لیوان یک‌بارمصرف صورت گیرد و از فروبردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود. (وبدا)

این خبر را به اشتراک بگذارید