• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30181
+
-

دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن تعطیل ‌شد

سازمان آزادی‌بخش  فلسطین(ساف) اعلام کرد: دولت آمریکا دفتر این سازمان در واشنگتن را تعطیل کرده است.

 به گزارش الجزیره، صائب عریقات، دبیرکل ساف اعلام کرده که این تصمیم پس از آن اتخاذ شد‌که فلسطین اعلام کرد که به دور جدید مذاکرات صلح با اسرائیل که از سوی دولت ترامپ دنبال می‌شود نخواهد پیوست. عریقات ضمن انتقاد از تصمیم آمریکا، اقدام اخیر را در راستای افزایش فشار بر فلسطینی‌ها برای پذیرش شرایط جدید مذاکرات دانسته است.  هفته گذشته نیز دولت آمریکا اعلام کرد که کمک‌های مالی خود را به آژانس سازمان ملل برای آوارگان فلسطین (آنروا) به‌طور کامل قطع می‌کند. 30درصد بودجه آنروا از سوی آمریکا تامین می‌شد که مبلغی در حدود 400میلیون دلار بوده است. پیش از آن دولت ترامپ در اقدامی دیگر قطع کمک مالی سالانه خود را به تشکیلات خودگردان نیز اعلام کرده بود. بر این اساس، آمریکا 200میلیون دلار از بودجه 250میلیون دلاری مربوط به این سازمان را قطع کرده است.

این بودجه در زمینه‌های بهداشتی و آموزشی در نوار غزه و کرانه باختری هزینه می‌شد. روز یکشنبه روزنامه اسرائیلی هاآرتص از قطع بودجه 20میلیون دلاری آمریکا مربوط به بیمارستان‌های فلسطین در بیت‌المقدس شرقی خبر داد. روابط میان فلسطین و آمریکا پس از آن دچار تنش شد که دونالد ترامپ با انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به بیت‌المقدس شرقی موافقت کرد؛ تصمیمی جنجالی که مخالفت بسیاری از کشورهای جهان را ازجمله کشورهای اروپایی نیز به‌دنبال داشت. فلسطینی‌ها نیز در مقابل اعلام کردند که دیگر میانجیگری دولت آمریکا را در مذاکرات صلح با اسرائیل نخواهند پذیرفت. دولت آمریکا نیز در مقابل اعلام کرده است که در تقابل میان فلسطین و اسرائیل، طرف متحد خود یعنی اسرائیل را می‌‌گیرد.

ترامپ علیه آوارگان



گوردون براون
نخست‌وزیر پیشین انگلیس


تصمیم دونالد ترامپ برای قطع کمک به آنروا در واقع سیاسی‌کردن روند کمک‌های بشردوستانه کشورها و شعله‌ورترکردن یکی از ریشه‌دارترین درگیری‌های جهان است. فارغ از این، چنین تصمیمی آینده نیم میلیون کودک و نوجوان فلسطینی را به خطر خواهد انداخت. آنروا مسئول ارائه خدمات بهداشتی، غذایی و آموزشی به آوارگان فلسطینی است و اکنون زندگی بیش از 2میلیون نفر به کمک‌های این سازمان وابسته است. بخش عمده بودجه آنروا برای آموزش کودکان و نوجوانان فلسطینی در 700مدرسه تحت پوشش این سازمان صرف می‌شود. 75درصد از مردم فلسطین به نوعی از خدمات آنروا استفاده می‌کنند که بدون کمک مالی آمریکا دیگر امکان ارائه خدمات همچون گذشته را نخواهد داشت. کودکان فلسطینی به اندازه کافی در شرایط سخت قرار دارند. قطع بودجه آمریکا  موجب تشدید شرایط سخت زندگی آنها خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید