• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29762
+
-

زمین‌لرزه بدون خسارت سیستان ‌و بلوچستان

صبح روز گذشته (جمعه، 16 شهریور) زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 6/5 ریشتر در عمق 10 کیلومتری زمین در منطقه مسجد حضرت ابوالفضل (ع) شهرستان ایرانشهر در استان سیستان‌ و بلوچستان رخ داد. علاوه بر این زلزله 5 ریشتری که ساعت 10:42 صبح اتفاق افتاد 9 زلزله دیگر به ترتیب با قدرت 3/3، 2/3، 3/3، 5/3، 7/2، 4/3، 7/3، 6/5، 9/3 و 8/2 ریشتر تا ظهر استان را لرزاند که یک مورد آنها مربوط به شهرستان کنارک بود. 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان‌ و ‌بلوچستان در این باره به همشهری گفت: زلزله در روستاهای منطقه خسارت جانی و مالی نداشت و فقط شاهد مصدومیت دو نفر بودیم که البته مصدومیتشان در نتیجه فرار و وحشت از زلزله رخ داد. همچنین خسارت اندکی به برخی خانه‌های روستایی در 11 روستای منطقه وارد شده که اغلب شامل ترک‌خوردگی دیوار خانه‌های کاهگلی است. 
رسول راشکی با بیان این‌که 5 تیم ارزیاب هلال ‌احمر به منطقه زلزله‌زده ایرانشهر اعزام شده‌اند، افزود:‌ این زمین‌لرزه در منطقه بزمان و محمدآباد ریگان و در منطقه مشترک بین سیستان‌ و ‌بلوچستان و کرمان رخ داد.

 عبدالرحمن شهنوازی، مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان ‌و ‌بلوچستان هم در این باره به همشهری می‌گوید:‌ خوشبختانه این زلزله‌ها خسارت جانی و مالی بر جای نگذاشت و مشکل قطعی آب و برق هم نداشتیم. البته نیروهای امدادی هلال احمر، اورژانس و بنیاد مسکن در منطقه مستقر شده‌اند و در حالت آماده‌باش هستند. برآورد نهایی خسارت هم به‌زودی اعلام می‌شود. 
به گزارش همشهری، روز گذشته با وقوع این زمین‌لرزه شایعه‌هایی درباره وقوع سونامی در کنارک هم منتشر شد. با این همه کارشناسان محلی تاکید کرده‌اند زمین‌لرزه‌ای که در منطقه کنارک رخ داد 3/3 ریشتر قدرت داشت در حالی که آخرین زلزله پرقدرت و سونامی‌ای که در سواحل مکران بیش از 70 سال پیش رخ داده بود، آن‌قدر شدید بود که امواجی به ارتفاع ۱۲ متر ایجاد کرد و حدود ۴ هزار کشته داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید