• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29677
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/ZXrR
+
-

صادرات به شرط محضر؛ دلارها بازمی‌گردد؟

بانک مرکزی به گمرک ایران نامه فرستاده و گمرک هم نامه را به همه مرزهای رسمی تجاری ایران ارسال کرده تا مطمئن شوند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها هر کالایی را که در خارج از کشور می‌فروشند، ارز آن را در 60روز به کشور بازمی‌گردانند. این دستور ارزی البته شامل همه صادرکنندگان نمی‌شود اما شائبه نوعی پیمان‌سپاری ارزی را تقویت می‌کند و بیم آن می‌رود که با تشدید تنگناهای ارزی، پدیده گرفتن تعهد محضری از صادرکنندگان برای اطمینان از برگشت دلارهای صادراتی فراگیر شود. ماجرا چیست؟

نامه بانک مرکزی به مرزبانی اقتصاد

غلامرضا پناهی، سرپرست معاونت ارزی بانک مرکزی در نخستین بخشنامه ارزی خود از فرود عسگری، رئیس‌کل گمرک ایران خواسته تا از صادرکنندگان محصولات پتروشیمی و فولادی تعهدنامه محضری گرفته شود تا ظرف مدت 2‌ماه پس از صادرات محصولات‌شان ارزهای ناشی از فروش را به کشور بازگردانند. پیش از این هم بیژن زنگنه، وزیر نفت در نامه‌ای به مدیران مجتمع‌های پتروشیمی از آنها خواسته بود تا ارزهای خود را در بازار دوم ارزی کشور عرضه کنند. در نامه پناهی به رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به مصوبه اخیر ستاد اقتصادی دولت و ابلاغ اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری تأکید شده است تا ترتیبی اتخاذ شود که فرم تعهد در سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی طراحی و درج شود تا صادرکنندگان هنگام تکمیل اطلاعات اظهارنامه‌های صادراتی نسبت به سپردن تعهد فروش ارز حاصل از صادرات اقدام کنند. بانک مرکزی تأکید دارد که گرفتن تعهد به‌صورت فیزیکی از صادرکنندگان یادشده تا زمان ایجاد سامانه یادشده باید اجرایی و نسخه‌ای از آن برای اداره صادرات بانک مرکزی ارسال شود و از این پس صادرات محصولات پتروشیمی، فولادی و فلزات رنگی از کشور بدون تعهد محضری فروش ارز ممنوع خواهد بود.  گمرک هم در دستوری به تمامی گمرک‌های کشور اعلام کرد باید اطلاع‌رسانی مناسب به صادرکنندگان انجام شود و تازمان الکترونیک شدن فرم ارسال شده بانک مرکزی در سامانه جامع امورگمرکی، تعهد فیزیکی توسط صادرکنندگان تکمیل و پس از تأیید امضای صادرکنندگان آن توسط دفاتر اسناد رسمی، تصویر اسکن شده آن را تحت عنوان «فرم تعهد نامه بازگشت ارز حاصل از صادرات»به اظهارنامه الکترونیک صادراتی ضمیمه کنند.

تزریق ارز بیشتر به بازار دوم

بانک مرکزی امیدوار است با بخشنامه جدید هم میزان عرضه ارز صادرکنندگان محصولات پتروشیمی، فولادی و فلزات رنگین در  بازار دوم ارز افزایش یابد و هم جلوی خروج سرمایه از کشور از کانال نگه‌داشتن درآمدهای ارزی در حساب صادرکنندگان عمده در خارج از کشور گرفته شود. آخرین آمارها نشان می‌دهد میزان فروش ارز حاصل از صادرات از ١٦ مرداد تا ١٥ شهریورماه امسال به یک میلیارد و 82میلیون یورو رسید. در این مدت یک میلیارد و 24هزار و 50میلیون یورو تقاضا برای ارز در سامانه نیما یا همان بازار دوم به ثبت رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید