• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29676
+
-

چالش بر سر معیشت ودستمزد

دولت: کالای ارزان می‌دهیم؛ کارگران: دستمزدها واقعی شود

در شرایطی که 3‌ماه است نماینده‌های کارگری با استناد به کاهش قدرت خرید خواهان افزایش دستمزدها هستند، سرپرست وزارت کار سازوکار حمایت از خانوارها را به‌نحوی تشریح کرده که تا حد زیادی به توزیع کوپن شباهت دارد. در این میان محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه هم هرچند از احتمال افزایش دستمزد کارمندان خبر داده اما زمانی برای اجرای این ایده ارائه نداده است. نماینده‌های کارگری بارها تأکید کرده‌اند به هیچ وجه به‌دنبال دریافت صدقه از کارفرمایان و دولت نیستند و فقط می‌خواهند در قبال فعالیت خود دستمزد منصفانه‌ای دریافت کنند.

به گزارش همشهری، افزایش هزینه‌های معیشت، موجب شد نماینده‌های کارگران از 3 ماه پیش افزایش دستمزد را به‌عنوان خواسته اصلی حقوق‌بگیران مطرح کنند. جامعه کارگری درخواست خود را برای جبران هزینه‌های معیشت از طریق افزایش رقم مزد یا احیای ستاد بن به شورای‌عالی کار فرستاده است اما فرایند بررسی‌های شورای‌عالی کار برای جبران افزایش هزینه معیشت خانوارهای کارگری به‌دلیل استیضاح علی ربیعی وزیر سابق کار متوقف شده. محسنی بندپی سرپرست تازه این وزارتخانه هم هنوز موضع خود را دربرابر این خواسته مشخص نکرده؛ در عین حال خبرهای دریافتی جدید نشان می‌دهد دولت در مقابل، تدوین برنامه‌های حمایتی را در دستور کار قرار داده است.

 هفته گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علنی مجلس، از اختصاص یک بودجه 30هزار میلیارد تومانی برای پوشش برنامه‌های حمایتی از خانوارها، تولیدکنندگان و پیمانکاران خبر داد که قرار است تأمین و عرضه کالاهای اساسی به قیمت ارز دولتی را تضمین کند.

حالا اما آنگونه که انوشیروان محسنی بندپی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرآنلاین گفته است: احتمالا این بودجه زمینه‌ساز اجرای طرح توزیع کوپن الکترونیک با هدف تامین کالاهای اساسی است. اگرچه طرح توزیع کوپن هنوز قطعی نشده اما به‌نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های حمایتی حتمی است.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد گزینه نهایی دولت برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها در نهایت همان راهکار ارائه شده در طرح ردشده مجلس باشد که احیای کوپن را پیگیری می‌کرد.

به گفته محسنی بند‌پی، برای حمایت از خانوارهای ایرانی و تمامی دهک‌های درآمدی در شرایط ویژه اقتصادی، تدابیری پیش‌بینی شده بر این اساس تا پایان شهریورماه به تمام مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سبد کالایی اعطا می‌شود و برنامه تامین کالای اساسی برای 8 دهک یا تمامی افراد جامعه با اعطای کوپن الکترونیک نیز در دستور کار قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که حقوق‌بگیران خواستار جبران هزینه‌های وارد شده به معیشت خود از طریق افزایش دستمزد یا احیای ستاد بن هستند ولی نمایندگان کارگری معتقدند معیشت نیروی کار که در ازای فعالیت خود امرار معاش می‌کند باید با حفظ کرامت، از طریق پرداخت حق‌الزحمه و دستمزد تامین شود و برنامه‌های حمایتی دولت طبق وظایف قانونی به خانوارهای تحت حمایت اختصاص یابد.

حمایت دولت و کرامت نیروی کار

نماینده‌های کارگری می‌گویند با توجه به اینکه خبرهایی که از احتمال نهایی‌شدن بسته افزایش حقوق کارکنان دولت منتشر شده است، به‌نظر می‌رسد مجموعه دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهتر است به جای گسترش چتر تخصیص کالا به خانوارها و بازگرداندن نظام جیره بندی و کوپن، تامین معیشت هر بخش از جامعه را با شیوه‌های کارشناسی در دستور کار قرار دهند به‌گونه‌ای که افراد شاغل در برابر افزایش هزینه‌های معیشت دستمزد بالاتری دریافت کنند و ماهانه چشم‌انتظار کمک و صدقه دولت نمانند. در این وضعیت احتمالا دولت با تمرکز بیشتری خواهد توانست کرامت اقشار آسیب‌پذیر و خانوارهای فاقد نیروی کار را حفظ کرده و معیشت آنها را به شیوه درست تامین کند زیرا توزیع کوپن الکترونیک به سبک و سیاق دهه 60، به واسطه نبود زنجیره توزیع دولتی و تعاونی سابق، بیشتر به توزیع رانت در میان بخشی از واحدهای صنفی کشور منجر خواهد شد؛ مسئله‌ای که اتفاقا در چهارشنبه هفته گذشته از سوی سخنگوی دولت در صحن علنی مجلس مطرح شد و یکی از دلایل اصلی مخالفت نوبخت با طرح احیای کوپن مجلس بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :