• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29672
+
-

چین و هند در برابر تحریم نفتی ایران

درحالی‌که آمارهای برخی منابع خبری خارجی از رشد خرید نفت ایران توسط هند و چین به‌عنوان 2خریدار اصلی نفت ایران حکایت دارد، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: در 5‌ماه امسال در شرایطی که پیش‌بینی ما صدور ۲میلیون و ۴۱۰هزار بشکه نفت بود روزانه ۲میلیون و ۴۵۷هزار بشکه نفت صادر شده است. او گفت: در بودجه امسال پیش‌بینی شده بود هر بشکه به مبلغ ۵۵دلار صادر شود که این رقم در 5 ماه امسال به ۷۰دلار و ۵۰سنت افزایش یافته است. به‌گفته این مقام دولتی ایران، درمجموع با کاهش صادرات و درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌ها برای شرایط مختلف انجام و 3برنامه فروش براساس یک میلیون و ۷۰۰هزار بشکه در روز، یک میلیون و ۵۰۰هزار بشکه در روز و یک میلیون بشکه در روز تهیه شده است.

در این میان رویترز گزارش داده واردات نفت هند از ایران در‌ماه اوت سال‌جاری میلادی با افزایشی 56درصدی نسبت به ‌ماه مشابه سال گذشته به ۵۲۳ هزار بشکه در روز نفت رسیده است. یک مقام دولتی هندی اعلام کرد: هند که بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین است، واردات نفت ایران را متوقف نخواهد کرد و استراتژی خود در زمینه خرید نفت ایران را پس از دیدار روز پنجشنبه با مقامات آمریکایی نهایی خواهد کرد.

آمارهای اداره گمرک چین هم نشان می‌دهد صادرات نفت خام ایران به چین در‌ماه گذشته میلادی (اوت) به 874هزار بشکه در روز افزایش یافته است. تحلیلگران نفتی در جنوب شرق آسیا می‌گویند رکوردی که ‌ماه اوت ثبت شد احتمالا به این دلیل بود که خریداران چینی قصد دارند تا پیش از تحریم‌های ‌ماه نوامبر علیه ایران نفت بیشتری از ایران وارد کنند. آنها می‌افزایند: انتظار می‌رود که به‌رغم تحریم‌های نوامبر، چین بزرگ‌ترین مشتری نفت خام ایران بماند زیرا پکن اعلام کرده که با وجود تحریم‌های آمریکا روابط 2کشور ایران و چین طبق معمول ادامه خواهد داشت. شرکت «سینوپک» که بزرگ‌ترین پالایشگاه دنیاست، گفت: اگر این شرکت واردات نفت از ایران را متوقف کند، کسب‌وکار خودمان زیان می‌بیند.

یکی از مدیران شرکت پتروچاینا هم هفته گذشته اعلام کرد: این شرکت طبق روال معمول به خرید نفت خام از ایران ادامه می‌دهد. ما فعلا هیچ برنامه‌ای برای متوقف کردن واردات نفت خام از ایران نداریم. دور اول تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران 15مردادماه اعمال شد و دور بعدی که بیشتر شامل تحریم‌های نفتی است از 13آبان اجرا می‌شود. آمریکا می‌گوید می‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اما ناظران و تحلیلگران تأکید دارند که این خواسته محقق نخواهد شد و با کاهش صادرات ایران قیمت جهانی نفت به‌شدت افزایش خواهد یافت.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی گفته واشنگتن همچنان برای توقف خرید نفت از ایران، با دهلی‌نو در حال مذاکره است و به‌دلیل خرید سیستم‌های دفاع ضد‌موشکی از روسیه این کشور را تنبیه نمی‌کند. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد: آمریکا و هند در حال انجام گفت‌وگوهای بسیار جزئی و دقیق درخصوص درخواست واشنگتن برای توقف کامل واردات نفت هند از ایران هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید