• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29667
+
-

روزگارمان خاکستری است

مسلم‌آژ | روزنامه‌نگار و جانباز جنگ تحمیلی:

حال و روحیه دارندگان و رانندگان «‌تاکسی ویژه فرودگاه‌» - در بیانی مختصر‌- مدت‌هاست که خوب، عادی و متعارف نیست. به تعبیری دیگر می‌توان با تأمل بر واقعیت‌ها گفت: این عده از زحمتکشان به‌علت‌هایی چند ازجمله ناکارآمدی برخی مسئولان، جایگاه و حق دیرین حرفه‌ای خود را از دست داده‌اند و ناامیدانه و درمانده به‌دنبال راهی می‌گردند برای ماندن در چرخه کار و زندگی. از گذشته نه‌چندان دور تنها «تاکسی ویژه فرودگاه» مجاز و محق برای سرویس‌دادن به مسافران بود، اما از چندی پیش علاوه بر خودروهای شبه‌تاکسی اینترنتی که به وفور و آسانی در پایانه‌های مسافربری فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی‌(ره) رفت‌وآمد پرسودی دارند، شمار کثیری از مسافربران شخصی که طبعا به‌طور غیرقانونی و رها از هر ضابطه‌ای کار می‌کنند، بدون هیچ مانعی در پایانه‌های مسافربری تاکسی‌های ویژه فرودگاه، به‌اصطلاح، مسافران را می‌قاپند!

این وضع در شرایطی به‌وجود آمده و ادامه دارد که براساس آیین‌نامه‌ها و مصوبات مربوط به فعالیت مشخص و مسئولانه تاکسیرانی، تاکسی‌های اینترنتی و مسافربرهای شخصی اصولا مجاز نیستند و نباید در پایانه‌های مسافربری خطوط قانونی تاکسی‌های تهران فعالیت کنند. علاوه بر این، مسئولان، به‌رغم کسر و پرداخت هزینه استفاده از پایانه‌های مسافربری فرودگاه از حساب رانندگان تاکسی‌های ویژه فرودگاه طی 2 ،3  سال که به مبلغی بیش از یک میلیارد تومان رسیده، این هزینه (اجاره) را به فرودگاه‌ها نپرداخته‌اند و باعث مشکلات بیشتر شده و هنوز معلوم نشده که این مبلغ چه شده است. همچنین مسئولان مربوطه از پرداخت حق بیمه تاکسیرانان فرودگاه به سازمان تأمین اجتماعی هم طفره رفته‌اند و مشکلی آزار‌دهنده بر مشکلات چند‌گانه این عده از زحمتکشان که اغلب از خانواده محترم شهدا هستند یا خود جانباز و آزاده جنگ تحمیلی‌اند، افزوده‌اند.

نکته غم‌انگیز دیگر در این مقوله کاهش ناگهانی کرایه‌ها، برخلاف مصوبات شورای شهر بوده است. همچنین حذف ۲۰ درصد سختی کار شب که علی‌القاعده برای کار در ساعات بیش از ۱۰ شب اعمال می‌شد. این کاهش کرایه و حذف ۲۰ درصد سختی کار شب، حدود یک‌ماه ادامه داشت که - شگفت!- با نرخ کرایه‌های سال ۱۳۹۴ برابر شده بود. به‌دنبال اعتراض‌ها و شکایت‌های رانندگان و دیدار و گفت‌وگوی نمایندگان رانندگان تاکسی ویژه فرودگاه مهرآباد با مدیریت سازمان تاکسیرانی، دستور داده شد که کرایه‌ها برابر تعرفه‌های سال ۱۳۹۶ تعیین شود. افزایش 12/5  درصدی کرایه سال ۱۳۹۷ هم به فراموشی سپرده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید