• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29491
+
-

بسته محرمانه گردشگری در مسیر پاستور

بسته حمایتی جدید صنعت گردشگری هفته آینده به دولت می‌رود اما رسانه‌ها و فعالان صنعت گردشگری هیچ اطلاعی از مفاد آن ندارند

بسته محرمانه گردشگری در مسیر پاستور

محمد باریکانی/خبر‌نگار

بسته حمایت از صنعت گردشگری تکمیل شد و قرار است این بسته هفته آینده به دولت تقدیم شود تا هیأت وزیران در مورد اجرایی شدن مفاد این بسته حمایتی تصمیم بگیرد. محمد محب خدایی- معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری کشور- این خبر را عصر دیروز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد و گفت: هدف ازاین بسته حمایت از صنعت گردشگری کشور است. او البته از ذکر جزئیات این بسته خودداری کرد و گفت: بهتر است مفاد این بسته تا هفته آینده که به دولت ارائه می‌شود اعلام نشود چون تصمیم نهایی برای اجرایی شدن آن با هیأت وزیران است. علی اصغر مونسان- رئیس سازمان میراث‌فرهنگی- اما در هفته‌های گذشته در برخی گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود در حاشیه نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی و گردشگری کشور سخنانی را مطرح کرد که به‌نظر می‌رسد براساس گفته‌های او مفاد این بسته حمایتی شامل کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها که از سوی جامعه هتلداران ایران با استقبال مواجه شده است، باشد. ممکن است بند دیگر این بسته حمایتی تسهیل در ورود گردشگر به ایران با مهر نزدن بر پاسپورت گردشگران خارجی باشد.

بسته محرمانه گردشگری

هتلدارها و فعالان صنعت گردشگری کشور همین دیروز به همشهری اعلام کردند که درخواست معافیت کامل مالیاتی از دولت به‌منظور کاهش هزینه سفر در ایران و جلوگیری از زیان‌دهی هتل‌ها را دارند؛درخواستی که اگر چه در نگاه نخست نشدنی است اما به‌نظر می‌رسد بسته حمایتی صنعت گردشگری که قرار است هفته آینده به دولت تقدیم شود موضوع کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌ها را نیز درنظر داشته باشد. براساس مذاکراتی که بخش خصوصی صنعت گردشگری و هتلداری ایران با برخی نمایندگان مجلس داشتند نمایندگان با کاهش مالیات بر ارزش افزوده هتل‌های یک تا 5ستاره از 9درصد به 3درصد موافقت کرده‌اند. حالا باید دید که آیا بسته حمایتی گردشگری که به دولت می‌رود تمامی هتل‌های کشور اعم از 1 تا 5 ستاره را در کاهش مالیات سهیم دانسته یا آنچه به دولت می‌رود تنها بر هتل‌های 1تا 3ستاره نظر داشته و کاهش مالیات بر ارزش افزوده آنها را مورد تأکید قرار داده است. مونسان اما تلویحا به استمهال یکساله هتلدارها برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی نیز اشاره کرده است که به‌رغم آنکه هنوز هیچ خبری از محتوای بسته حمایتی گردشگری به رسانه‌ها درز نکرده است، به‌نظر می‌رسد در بسته حمایتی گردشگری که به دولت تقدیم می‌شود این موضوع نیز گنجانده شده باشد.
فعالان صنعت گردشگری همچنین خواستار برچیدن محدودیت بیمه‌ای گردشگران خارجی هستند که به ایران سفر می‌کنند. این موضوع نیز براساس آنچه معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی به ایسنا اعلام کرده، در بسته حمایتی و تشویقی برای صنعت گردشگری دیده شده و حالا قرار است دولت درخصوص آنچه مسئولان سازمان میراث‌فرهنگی در بسته تدوین شده خود گنجانده‌اند،  تصمیم‌گیری کند.

  تلاش برای رویارویی در نبرد جدید اقتصادی 

محمد محب خدایی - معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی- دیروز به ایسنا گفته است که برای تعیین محتوای حمایت‌ها و تشویق‌ها از جوامع و تشکل‌های گردشگری مطابق با نیاز آنها، مشورت گرفته شده است. به گفته او، معاونت گردشگری پس از تحویل بسته حمایتی به دولت، با همراهی آژانس‌های گردشگری کشور جلسات مشترک با بازارهای هدف گردشگری کشور خواهد داشت و تورهای آشناسازی برای شرکت‌های خارجی اجرا می‌شود. آنطور که محب‌خدایی تأکید کرده است، این برنامه با جمهوری آذربایجان به‌زودی آغاز می‌شود و با افغانستان و عراق ادامه می‌یابد و برای بازار اروپا نیز اجرا می‌شود. واقعیت آن است که ایران در نبردی پیچیده و جدید به نام جنگ اقتصادی قرار دارد و عرصه گردشگری نیز که تا همین چندماه پیش به‌عنوان یکی از درآمدزاترین و ارزآورترین بخش‌های کشور شناخته می‌شد با نوسان ایجاد شده در بازار ارز و تلاش آمریکا برای بستن تمامی راه‌های تجارت با ایران ناخواسته به نبرد نابرابر اقتصادی کشیده شده است. متولیان صنعت گردشگری ایران همواره تأکید کرده‌اند که گران شدن ارز و دلار به سود گردشگری ورودی کشور است و حالا که نرخ دلار و ارز روزبه‌روز افزایش می‌یابد می‌توان با اتخاذ استراتژی مشخص گردشگری و تلاش در بازارهای هدف گردشگری ایران، در نبرد نابرابر اقتصادی جدیدی که علیه ایران آغاز شده است با جذب گردشگران ورودی همچنان به ارزآوری به کشور اقدام کرد. فعالان صنعت گردشگری، رسانه‌ها و حتی کارشناسان گردشگری تا زمان تحویل بسته جدید حمایتی از گردشگری از مفاد این بسته بی‌اطلاع هستند تا آنطور که معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به همشهری خبر داده است، دولت تصمیم نهایی خود را برای اجرایی شدن این بسته اتخاذ کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید