• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29488
+
-

پیشنهاد تکرار اشتباه شیرین

 خبر: ابراهیم محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه قیمت سکه دنباله‌رو قیمت ارز در بازار است، گفت: درصورتی‌که راهکار لازم توسط بانک مرکزی مدنظر قرار نگیرد و بازار با مدیریت روبه‌رو نشود، رشد قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

 نقد: بازخوانی واقعه جهش قیمتی در بازار ارز و سکه نشان می‌دهد از پاییز96 که قیمت‌ها در این دو بازار وارد روند صعودی شد، ارقام هنگفتی از منابع طلا و ارز بانک مرکزی فقط به بهانه حفظ سطح قیمتی و تثبیت این بازارها به قیمت نازل عرضه شد اما هرگز نتوانست بازار را از ادامه روند صعودی منصرف کند.
در حقیقت هر چه از منابع بانک مرکزی به این دو بازار تزریق شد، به مثابه رانت شیرینی بود که عمدتا به جیب خواص رفت و درد اقتصاد را تسکین نداد.
مثلا این نهاد فقط در یک اقدام مداخله‌ای، ۷میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه سکه پیش‌فروش کرد و ضرابخانه را با ظرفیت کامل برای ضرب سکه طلا به‌کار گرفت تا مردمی که خواهان خرید سکه هستند بتوانند ریال خود را به طلا تبدیل کنند اما وقت حساب و کتاب که رسید معلوم شد سکه‌ها نصیب کف بازار نشده و فقط یک جوان 31ساله ۳۸هزار و ۲۵۰عدد سکه خریده است که البته بعدها معلوم شد او فقط خریدار سکه‌ها بوده و صاحب پول‌ها ناشناس است.

در موضوع دلار هم چنین واقعه‌ای تکرار شد؛ بانک مرکزی روزانه چند ده میلیون دلار ارز مداخله‌ای به بازار تزریق کرد که درنهایت رقم جزئی آن نصیب متقاضیان صف‌نشین‌ ‌شد و مابقی با سندسازی به پستوی صرافی‌ها رفت. حالا با چنین تجربه‌های تلخی که باعث شده رقم‌های کلانی از منابع ارزشمند ارز و طلا از دسترس دولت خارج شود، واقعا با چه استدلالی می‌توان پیشنهاد کرد که بانک مرکزی دست به‌کار تزریق آرامبخش به بازار شود آن هم در شرایطی که بازار، سکه را با حباب قیمتی 800هزار تومانی معامله می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید