• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29486
+
-

مهم‌ترین پرونده‌های حق‌السکوت در ایران کدام‌ها هستند؟

چند می‌گیری حرف نزنی؟

درباره حوادثی که به‌خاطر باج‌خواهی به‌وجود آمده‌اند

جواد عزیزی

حق‌السکوت 2 طرف دارد؛ یکی آنکه حق‌السکوت پرداخت می‌کند تا رازی سر به‌مهر بماند و دیگری که حق‌السکوت می‌گیرد تا رازی را فاش نکند. این ارتباط دو طرفه خالی از ریسک و خطر هم نیست؛خطراتی که ممکن است برای هر دو طرف وجود داشته باشد و حتی به قیمت جان یکی از آنها تمام شود.

به رنگ خون 

راز هرچه بزرگ‌‌تر باشد، حق‌السکوت آن هم بیشتر است و به همین نسبت ممکن است خطرات بزرگ‌‌تری را برای هر دوطرف به‌دنبال داشته باشد. یکی از پرونده‌‌هایی که مدتی قبل در دادسرای جنایی تهران به آن رسیدگی شد، درباره قتل مردی بود که کارش شده بود حق‌السکوت گرفتن از یک زن جوان. اما ماجرا چه بود؟ زن جوان که مینا نام داشت درگیر شکایت از مردی شد که سر او و شوهرش کلاه گذاشته بود. شوهر مینا راننده کامیون بود و پیگیری کارهای شکایت را به همسرش واگذار کرده بود. 

مینا در رفت‌وآمد به دادسرا با مردی به نام علی آشنا شد که می‌گفت نفوذ زیادی در دادسرا دارد و می‌تواند پرونده آنها را به سرانجام برساند. از آن به بعد، ارتباط کاری مینا و علی شروع شد تا اینکه یک روز علی به بهانه حرف‌زدن درباره پرونده به خانه مینا رفت و به او تجاوز کرد و از صحنه آزار و اذیت او فیلم گرفت. از آن به بعد علی با استفاده از این فیلم شروع به باج‌‌خواهی و گرفتن حق‌السکوت از مینا کرد. 

او تهدید می‌کرد که اگر مینا تن به خواسته‌اش ندهد، فیلم را برای شوهرش می‌فرستد. حق‌السکوت گرفتن‌های علی ادامه داشت تا اینکه مینا که از مخفی‌کردن این راز خسته شده بود همه‌‌چیز را برای شوهرش تعریف کرد و شوهرش نقشه قتل علی را کشید. زن جوان به بهانه حرف‌زدن، علی را به خانه‌شان کشاند و پس از ورود او، شوهرش که در اتاقی مخفی شده بود بیرون پرید و با ضربات چاقو علی را به قتل رساند. پس از آن زوج جوان با پلیس تماس گرفتند و خودشان را تسلیم کردند و هر دو به جرم قتل به زندان افتادند.

تهدیدهای مجازی 

حالا که خیلی‌ها سرشان با شبکه‌های اجتماعی گرم است، حق‌السکوت‌بگیران هم بیکار ننشسته‌اند و به‌دنبال طعمه‌‌هایی مناسب برای رسیدن به اهداف شومشان هستند. می‌پرسید چطور؟ مدتی قبل پرونده‌‌ای در پلیس فتا تهران مطرح شد که شاکی آن دختری جوان بود. او در یکی از گروه‌های تلگرامی با پسری به نام ساسان آشنا و یک‌دل نه صددل عاشق او شد.

 ساسان با جملات و پیام‌های عاشقانه‌ای که برای دختر جوان می‌فرستاد او را حسابی شیفته خود کرد و در نهایت یک روز به او پیشنهاد ازدواج داد. اما او درخواست دیگری هم داشت. اینکه قبل از خواستگاری، خانواده‌اش باید دختر جوان را ببینند و با او آشنا شوند. ساسان به این بهانه شاکی را به خانه‌اش کشاند و درحالی‌که کسی در خانه‌ نبود، با استفاده از دوربین‌ مخفی که از قبل آماده کرده بود از او فیلم و عکس سیاه گرفت و پس از آن تهدیدهایش شروع شد. 

ساسان دختر را تهدید می‌کرد که اگر به او حق‌السکوت ندهد، فیلم‌ها و عکس‌های کاملا خصوصی وی را در اینترنت منتشر می‌کند و آبروی او را می‌برد. دختر جوان در چندمرحله چندمیلیون‌تومان به‌حساب ساسان واریز کرد اما وقتی دید که او دست‌بردار نیست، از وی شکایت کرد و به این ترتیب حق‌السکوت‌بگیر این پرونده توسط مأموران دستگیر شد.

هکرهای باجگیر

تلفن‌ همراه مثل مسواک یک وسیله شخصی است و هرگز نباید آن را در اختیار فرد دیگری قرار دهید؛ این توصیه‌ کاملا تکراری پلیس به شهروندان است اما هنوز هم خیلی‌ها هستند که بی‌توجه به این توصیه به دام هکرها می‌افتند؛مثل دختری به نام آوا که چند‌ماه پیش وقتی با دوستش به نام فرناز به رستوران رفت خبر نداشت که او چه نقشه‌ای در سر دارد.

 آن روز وقتی آوا برای شستن دست‌هایش به دستشویی رستوران رفت و گوشی و وسایلش را به دوستش سپرد، فرناز به‌سرعت دست به‌کار شد و با سوءاستفاده از گوشی او، تلگرام وی را هک و آن را روی گوشی‌اش نصب کرد. پس از آن بود که فرناز توانست به گروه‌های خانوادگی و پیام‌های خصوصی دوستش دست پیدا کند.  او مدتی بعد با شماره‌ای ناشناس با آوا تماس گرفت و تهدیدش کرد که اگر به وی پول ندهد، پیام‌های خصوصی و خانوادگی او را برای بقیه دوستانش می‌فرستد و برایش دردسر درست می‌کند. 

 آوا که فهمیده بود تلگرامش هک شده حتی مجبور شد برای پرداخت حق‌السکوت طلاهایش را بفروشد اما وقتی خانواده‌اش در جریان فروش طلاها قرار گرفتند و فهمیدند که او به چه دردسری افتاده، راهی پلیس فتا شدند و به این ترتیب بود که هکر باجگیر شناسایی و دستگیر شد. وقتی متهم مقابل آوا قرار گرفت، دختر جوان خشکش زد؛ چرا که باورش نمی‌شد کسی که می‌خواست از او حق‌السکوت بگیرد، دوست صمیمی‌اش است.

باجگیری گروهی 

بعضی از مجرمان به‌صورت باندی به شغل حق‌السکوت‌بگیری مشغولند! آنها معمولا از یک زن برای اجرای نقشه‌هایشان استفاده می‌کنند. وظیفه زن این است که با قرارگرفتن بر سر راه خودروهای مدل بالا در خیابان، سوار این خودروها شود و با فریب راننده، او را به خانه‌اش بکشاند. ‌حال آنکه بقیه اعضای باند در یکی از اتاق‌های خانه مخفی شده‌اند و به محض ورود راننده از همه جا بی‌خبر، به او حمله می‌کنند و پس از درآوردن لباس‌هایش، از او فیلم و عکس می‌گیرند و سپس تهدیدش می‌کنند که اگر به آنها حق‌السکوت ندهد، فیلم‌ها را برای خانواده‌اش می‌فرستند و آبرویش را می‌برند.

 پلیس تا‌کنون اعضای چند باند را که با این شگرد از طعمه‌هایشان حق‌السکوت می‌گرفتند دستگیر کرده است و به مردان جوان توصیه می‌کند که مراقب چنین دام‌هایی باشند تا آبرویشان به خطر نیفتد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :