• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29160
+
-

شکست قیمت‌های‌ کاغذی در بازار خودرو

علی ابراهیمی | روزنامه‌نگار:

در شرایطی که هنوز از اجرای طرح‌های پیش فروش و عرضه 40هزار دستگاه خودروی داخلی خبری منتشر نشده و حتی در رویه خودروسازان برای عمل به تعهدات معوق خود در زمینه تحویل خودرو به مشتریان تغییری مشاهده نمی‌شود، وعده‌های مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان برای رشد عرضه برکاهش قیمت خودروهای داخلی در شبکه‌های مجازی تأثیر روانی مثبتی داشته است.

 به‌گزارش همشهری، افزایش قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار و عبور قیمت پراید از مرز 42میلیون تومان موجب شد سرانجام مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان از بهبود روند تامین قطعات و تکمیل تدریجی 70هزار خودروی ناقص دپو شده در پارکینگ‌های شرکت‌های خودروسازی خبر دهند و وعده عرضه 30 تا 40هزار خودرو را در هفته جاری مطرح کنند. در ادامه این روند دیروز نیز جلسه مشترک وزیر صنعت با مدیران عامل ایران‌خودرو و سایپا برای تولید و پیش‌فروش و چالش تامین قطعات خودرو برگزارشد. به‌گفته فعالان صنفی، این اظهارنظرها و نشست‌ها تأثیر روانی مثبتی بر کاهش قیمت‌ این خودروها در فضای مجازی داشته و اگرچه هنوز هم خریداری برای خودروها با نرخ‌های حاشیه بازار وجود ندارد اما با محقق شدن وعده عرضه این تعداد خودرو می‌توان انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را داشت. گفته می‌شود همزمان با عرضه ۴۰هزار خودروی جدید در بازار شرکت ایران‌خودرو ۲۴هزار دستگاه و سایپا ۱۶هزار خودرو را می‌فروشند. دراین میان آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان هم از تجاری‌شدن 25هزار دستگاه خودروی داخلی در 2هفته تعطیلی خطوط تولید دو خودروساز دولتی خبر داده و احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران نیز اعلام کرده این هفته براساس توافق‌های به‌عمل‌آمده با خودروسازان، به‌مناسبت عید غدیر خم، فروش ویژه محصولات سایپا با قیمت روز در زمان تحویل آغاز خواهد شد.

فروکش کردن تب افزایش قیمت خودرو

همزمان با این رویدادها رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه وعده‌های مسئولان وزارت صنعت و خودروسازان برای افزایش عرضه خودرو موجب شکست قیمت‌های مجازی خودروهای داخلی در حاشیه بازار شده است به خبرنگار همشهری گفت: از ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته تب افزایش شتابان قیمت‌ها در بازار خودرو فروکش کرده است. اما فعلا نه‌تنها از رشد عرضه خودرو خبری نیست بلکه حتی خودروسازان چینی که قبلا محصولات خود را به روز تحویل می‌دادند، فروش‌های چند ماهه این خودروها را به مشتریان در دستور کار قرار داده‌اند و در جدیدترین اقدامات، دیروز ظرفیت پیش فروش چند ماهه محصولات چینی شرکت کرمان موتور در عرض چند ساعت تکمیل شد. سعید مؤتمنی با تأکید بر اینکه هیچ وقت افزایش قیمت‌های اخیر خودروهای داخلی در نمایشگاه‌ها یا مراکز خرید و فروش خودرو اجرایی نشده است، افزود: واقعیت آن است که قیمت غیرواقعی 42 تا 45میلیون تومانی اعلام شده برای پراید در فضای مجازی، هیچ‌گاه عملیاتی نشد و هیچ‌کس پراید را به این قیمت نخرید بلکه برخی افراد با اینگونه فضاسازی‌ها، زمینه رشد کاغذی قیمت‌ها را در حاشیه بازار فراهم کردند اما عملا مصرف‌کننده و دلال‌ها پراید را به این قیمت نخریدند. به‌گفته او وعده رشد عرضه این خودروها موجب شده تا دیروز قیمت پراید سایپا111 از 42 به 35 و پراید سایپا131 به 32میلیون، پژو پارس ال‌ایکس از 81 به 70میلیون، پژو 206تیپ5 از 75 به 69میلیون و پژو206 تیپ2 از 67 به 61میلیون تومان در حاشیه بازار کاهش یابد. مؤتمنی تأکید کرد: در چند روز گذشته قیمت‌های غیرواقعی خودروهای داخلی در حاشیه بازار از 3 تا 10میلیون تومان کاهش داشته است.

عرضه «ویرایشی» خودروهای داخلی

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با انتقاد از کاهش عرضه خودروهای داخلی به بازار و گرانفروشی این محصولات گفت: معدود خودروهای عرضه شده در بازار را برخی نمایندگی‌های فروش خودروسازان می‌فروشندکه قبلا محصولات را به‌صورت سبدی خریداری کرده و اکنون با اتخاذ شیوه فروش «ویرایشی» (فاکتورکردن خودرو به قیمت مصوب و عرضه آن به مشتری با قیمت‌های حاشیه بازار) با موعد تحویل 10روزه و با پلاک به مشتریان عرضه می‌کنند. مثلا پراید را با قیمت مصوب 22میلیون و 600هزار تومان فاکتور می‌کنند اما این خودرو را به قیمت 35میلیون تومان به مشتری تحویل می‌دهند.
مؤتمنی با بیان اینکه هنوزوعده رشد عرضه خودروهای داخلی در بازار محقق نشده، افزود: برخی خودروهای ناقص دپو شده در شرکت‌های خودروسازی در حد نداشتن ضبط و پخش یا رودری ماشین بوده اما عرضه نشدن این خودروها در بازار موجب شده تا قیمت سمند 38میلیونی به 59میلیون تومان افزایش یابد. همچنین خودروسازان داخلی تعهدات معوق 20روزه تا 3‌ماه را در زمینه تأخیر تحویل خودرو به مشتریان دارند و اگر این خودروها تحویل شود، شکست قیمت‌ها در حاشیه بازار خودرو تشدید خواهد شد اما از یک‌ماه پیش تا‌کنون هیچ فاکتوری برای تحویل و فروش خودروهای داخلی حتی خودروسازان چینی در بازار صورت نگرفته است.

شیب کاهش قیمت‌ خودرو تندتر می‌شود

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران با بیان اینکه اگر خودروسازان واقعا افزایش عرضه خودرو را در دستور کار قرار دهند، شیب کاهش قیمت‌ها تندتر می‌شود، افزود:باید خودروسازان به تعهدات خود برای عرضه خودرو فارغ از مشکلات تامین قطعه و اختلاف نظرهای قیمت‌گذاری عمل کنند.
به گفته مؤتمنی با سپری‌شدن فصل تابستان و شروع فصل بازگشایی مدارس، تقاضا برای خودروهای داخلی کاهش یافته و درصورتی‌که خودروسازان به وعده‌های تحویل خودرو عمل کنند، احتمال بازگشت قیمت خودروهای داخلی به نرخ‌های قبلی نیز وجود دارد. او در مورد قیمت خودروهای خارجی نیز، افزود: افزایش قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار و سکوت و بی‌تفاوتی مسئولان موجب شده تا قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار در یک هفته گذشته رشد 5درصدی را شاهد باشد به‌نحوی که قیمت اسپورتیج از 430میلیون به 465، النترا از 300 به 335میلیون، توسان از 430 به 465 و سانتافه از 485 به 510تومان افزایش یافته و به‌گفته او تأثیر‌پذیری قیمت خودروهای خارجی از شرایط روانی بازار به‌مراتب بیش از افزایش نرخ ارز بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید