• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29060
+
-

نراق؛ فرصتی برای قدم زدن در دل تاریخ

غار 70 میلیون ساله «نخجیر» در کنار خانه بوم‌گردی منحصر به فرد، زیبایی‌های شهر نراق را دوچندان کرده است

گزارش
نراق؛ فرصتی برای قدم زدن در دل تاریخ

صبا خایانی| اراک-  خبرنگار:

بسیاری از مردم کشور از زیبایی‌های شهر نراق در دل استان مرکزی بی‌اطلاع‌اند و این شهر که کوچه پس‌کوچه‌های آن بی‌شباهت به یزد نیست، با وجود یک غار 70 میلیون ساله، وجود یکی از خانه‌های بوم‌گردی، آب و هوای معتدل و مطبوع و... پکیج مناسب برای گردشگران سراسر کشور است. 
غار 70 میلیون ساله «نخجیر» یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به شمار می‌رود و این غار با مناظر بی‌نظیر در پنج کیلومتری شهر نراق قرار گرفته است. از سوی دیگر «خانه بوم‏گردی نخجیر» به دلیل ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که در آن ایجاد شده می‌توان به آن لقب بهترین خانه بوم‌گردی کشور را داد. 


زیبایی‏های یک خانه منحصربه‌فرد 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: خانه نخجیر از خانه‌های قدیمی و اربابی شهر نراق است و این خانه یکی از بهترین سکونتگاه‌های بوم‌گردی کشور محسوب می‌شود. 

 «سیدمحمد حسینی» به همشهری می‌گوید: این خانه 750 متری ظرفیت پذیرایی از 21 تا 40 نفر را دارد. حیاط مجموعه نیز به نحوی طراحی شده که امکان برگزاری همایش با ظرفیت حدود 100 نفر را دارد. 
وی ادامه می‌دهد: این خانه در سایه کوه «ال» قرار گرفته و درختان حدود 150 ساله در حیات آن خودنمایی می‌کند. پشت‌بام مجموعه به عنوان منظر کوه ال ساماندهی شده و اقامت‌کنندگان در این مکان می‌توانند از این امکان برای رصد یک منظره زیبا استفاده کنند. 
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی می‌افزاید: وجود ارگ تاریخی نراق و خانه فروغی‌ها که مربوط به خاندان فروغی است، در نزدیکی خانه نخجیر از دیگر ویژگی‌های این بناست که گردشگران در کنار اقامت در این خانه از مکان‌های تاریخی مذکور نیز می‌توانند بازدید کنند. 

حسینی اظهار می‌کند: در این اقامتگاه غذاهای محلی سرو می‌شود و در کنار غذای محلی تنقلاتی مانند شیرینی معروف نراق به نام جوزغند که گران‌ترین شیرینی ایران محسوب می‌شود و نوشیدنی‌های سنتی نیز در نظر گرفته شده که گردشگران به عنوان سوغات هم می‌توانند تهیه کنند. در کنار ویژگی‌های این خانه باید به قدمت و تاریخ نراق هم اشاره کرد. نراق یک شهر با ساختار کویری و بادگیرهای قدیمی است که به هیچ یک از شهرهای استان مرکزی شباهت ندارد. 
مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی بیان می‌کند: نراق قدمت تاریخی بالایی دارد. برخی مورخان تاریخ شکل‌گیری این شهر را قبل از اسلام می‌دانند و معتقدند در ابتدا 7 روستای در مجاورت هم در این ناحیه وجود داشته و رگه‌‌هایی از تمدن، معماری و شهرنشینی را در خود جا داده است. 

حسینی ادامه می‌دهد: نراق بعد از یزد بزرگ‌ترین شهر با بافت تاریخی است. به هیچ یک از شهرهای میانی کشور شباهت ندارد و شبیه یزد و جنوب اصفهان است. 
وی یادآور می‌شود: خانه بوم‌گردی نخجیر توسط تعدادی از متقاضیان جوان که یک نفر از آن‌ها معلولیت هم دارد به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی مرمت و بازسازی شد که 150 میلیون تومان هزینه این اقدام آورده شخصی و 250 میلیون تومان نیز تسهیلات به این متقاضیان اعطا شد. 

مدیر کل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار می‌کند: در مرمت این خانه از مصالح بومی استفاده و تمام مراحل معماری تحت نظارت کارشناسان اداره کل انجام شد که بافت تاریخی بنا آسیب نبیند. 


نخجیر؛ غار زنده 70 میلیون ساله

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دلیجان نیز در خصوص غار نخجیر می‌گوید: غار نخجیر به صورت اتفاقی در سال 68 توسط یک چوپان کشف می‌شود و حدود 8 دهانه دارد که از این تعداد فقط یک دهانه برای ورود به غار بازگشایی شده است. 
 «علی مشهدی» با اشاره به قدمت حدود 70 میلیون ساله این غار بیان می‌کند: نخجیر از غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود که زنده بودن و حیات آن به آب وابسته است. به این نوع غارها اصطلاح چکیده و چکنده می‌گویند. آبی که روی قندیل‌ها جریان دارد به دلیل املاح موجود به مرور رسوب و رشد دیواره‌ها از تجمع این رسوب شکل می‌گیرد، حدود 120 سال طول می‌کشد که در حد یک میلی‌متر غار رشد کند. 
وی در خصوص خطرهای احتمالی در از بین رفتن حیات غار یادآور می‌شود: حفاری چاه‌های غیرمجاز یا بهره‌برداری بیش از حد از چاه‌های مجاز در اطراف این غار باعث کاهش سطح آب زیرزمینی و از بین رفتن تغذیه این غار می‌شود که در این شرایط حیات غار نخجیر با خطر جدی مواجه خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید