• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29052
+
-

سرنوشت سبزه میدان زنجان

همشهری آخرین تحولات پروژه عمرانی مرکز شهر را بررسی می کند

شهری
سرنوشت سبزه میدان زنجان

زهرا احمدی|‌ زنجان- خبرنگار:

سبزه میدان زنجان در مرکز شهر  در فهرست پروژه‌های راکد است. اجرای پروژه سبزه‌میدان شهر زنجان در سال 67 به تصویب رسید و پس از آن تاکنون بیش از 6 بار عملیات اجرایی آن در زمان‌های مختلف و به دست مسئولان مختلف استانی و کشوری آغاز شده، ولی به علت سلایق مختلف و یا نبود اعتبارات نیمه کاره رها شده است.

3سال قبل بود که گودبرداری بزرگی در این منطقه صورت گرفت و اطراف آن حصار کشی و باعث افزایش ترافیک در مرکز شهر شد. ‌اکنون نیز با گذشت چند سال شهروندان زنجانی از روند موجود در اجرای پروژه‌های عمرانی، به خصوص پروژه سبزه میدان گلایه دارند، و از مسئولان استانی و شهر زنجان انتظار دارند برای رفع چالش های موجود در حوزه عمران شهری زنجان
اقدام کنند.

 رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر زنجان در مورد پروژه سبزه میدان اظهار می‌کند: در سال 94 طرحی برای پروژه سبزه میدان برگزیده شد که فضای این نقشه طراحی شده برای 120 هزار متر‌ مربع بود و40 تا 50 هزار مترمربع از آن محل تجاری در نظر گرفته شده بود.
«حمیدرضا حمیدی» می افزاید: این طرح در شورای شهر سابق تایید شد و قبل از این‌که در کمیسیون شهرسازی تایید نهایی شود، به طور غیر قانونی گود‌برداری شد و این گودبرداری در مرکز، مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.


کاهش فضای پروژه

حمیدی با تاکید بر این‌که این طرح که فضای زیادی را در بر داشت نباید در میدان شهری بارگذاری می شد، ادامه می دهد: این طرح در سال جاری با تغییر ماهیت به میدان شهری تبدیل
می شود و علاوه بر آن فضایش تا 4 هزار متر‌ مربع نیز کاهش می یابد و نیازی نیست که بناهای زیادی را در برگیرد. وی با اشاره به جزئیات طرح جدید برای سبزه میدان اظهار می‌کند: در این طراحی جدید بخش‌های تجاری، فرهنگی و اداری نیز مطرح شده است.


سرانجام زمین گودبرداری شده

برای اجرای طرح سبزه میدان گودبرداری وسیعی در ضلع جنوبی خیابان زینبیه صورت گرفت که چند سالی است‌ نیمه کاره رها شده که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در مورد سرانجام آن بیان می کند: گودبرداری در این منطقه خلاف و غیر قانونی بوده ولی در طراحی جدید پروژه سبزه میدان، این گودال لحاظ شده و نیازی به پر کردن آن نیست.
وی می افزاید: در هفته جاری با تایید نهایی و تصویب این طرح در صحن شورا، پروژه قابلیت اجرا خواهد داشت و پس از تصویب نهایی، اعتبارات اجرای آن نیز مشخص خواهد شد.


میدان شهری همراه باغ ایرانی

حمیدی با اشاره به طرح جدید سبزه میدان تصریح می کند: سعی می شود در طرح جدید سبزه‌میدان علاوه بر زیبایی و اهمیت دادن به هویت فاخر زنجان، باغی با سبک ایرانی ایجاد -شود که نشان از فرهنگ و هنر ایرانی خواهد بود.  وی با اشاره به زمان اجرای این پروژه می‌گوید: این پروژه به محض تصویب و تایید شورای شهر بعد از اتمام پروژه پیاده‌راه اجرا خواهد شد و پیش‌بینی می شود با توجه به وضعیت مالی و مدیریت شهری زنجان تا 2 و نیم سال آینده به بهره برداری برسد. به اعتقاد حمیدی پروژه پیاده‌راه که در حال اجراست مزایای زیادی برای شهر خواهد داشت، به طوری‌که با اجرای آن، ساختمان‌ها و اماکن تاریخی که بیشتر آن‌ها در مرکز شهر قرار دارند بهتر دیده می شوند.


فضایی برای تعامل شهروندان 

از گذشته بسیار دور سبزه میدان محلی برای تجمع و تعامل شهروندان به‌ویژه افراد سالمند زنجانی بوده که به گفته رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در طراحی جدید برای سبزه میدان با اصل قرار دادن میدان شهری، فضای سبز و محل تعامل شهروندان نیز طراحی شده که امیدواریم این طراحی جدید پاسخگوی نیاز شهروندان زنجان و گردشگران باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از این طرح، با معاون شهرسازی و معماری شهرداری زنجان تماس  گرفته شد، ولی حاضر به پاسخگویی نشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید