• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29033
+
-

تسلیم نشو پیرمرد!

تسلیم نشو پیرمرد!

در لیگ برتر فوتبال ایران، دلایل پرشماری برای بهانه‌جویی مربیان وجود دارد. بهانه‌هایی که هر هفته مورد استفاده سرمربیان مختلف قرار می‌گیرند اما آنچه وینفرد شفر را از قاطبه این چهره‌ها متمایز می‌کرد، جنگ برای ساختن استانداردهای جدید به‌جای متوقف شدن و ایران گرفتن از رویه‌های غیراستاندارد پیشین بود. سرمربی آلمانی استقلال تا همین چند هفته قبل، باور داشت که تجربه کار کردن در کشوری مثل کامرون، کاملا نگاهش به فوتبال را تحت‌تاثیر قرار داده است.

اگر او در کامرون به‌جای تلاش مداوم، تنها در انتظار امکانات بیشتر مانده بود، هرگز نمی‌توانست به قهرمانی جام‌ملت‌های آفریقا دست پیدا کند. تصویر این روزهای وینفرد شفر اما به‌شکل نگران‌کننده‌ای در معرض یک تغییر بزرگ قرار گرفته است. به‌نظر می‌رسید او به سراغ بهانه‌جویی نخواهد رفت و حتی در سخت‌ترین شرایط ممکن، پای رویاهای بزرگ شاگردانش خواهد ایستاد اما واکنش‌های اخیر این مربی، کپی‌برداری‌شده از رفتار مرسوم و تکراری مربیان فوتبال در ایران است. بعد از شکست سنگین خانگی در مقابل السد، او عوامل این ناکامی را در کنفرانس خبری پشت سر هم چید و بیشتر از همه، به مدیران پیشین باشگاه حمله کرد. ادعاهای این مربی در بسیاری از موارد، غلط به‌نظر نمی‌رسیدند اما شاید این جمله‌ها، جمله‌هایی نبودند که هواداران استقلال، انتظار شنیدنش را از وینفرد شفر داشته باشند.

بدون تردید اگر تیم فصل گذشته بدون کم و کاست در اختیار وینفرد شفر قرار می‌گرفت، اوضاع امروز این مربی و تیمش هم در لیگ و هم در لیگ قهرمانان آسیا امیدوارکننده‌تر از امروز می‌شد اما نباید سهم خود او را انحراف مقطعی استقلال از مسیر موفقیت نادیده گرفت. آبی‌ها به‌شکل واضحی درگیر بحران مدیریتی بودند اما شفر نیز به‌جای ملحق شدن به تمرین‌های پیش فصل باشگاه، به تحلیل جام‌جهانی در شبکه‌های خارجی می‌پرداخت و حتی بعد از بازگشت به ایران، مدام در استودیوی برنامه‌های تلویزیونی ورزشی حاضر بود. او در فصل نقل و انتقالات نیز در مجموع عملکرد درخشانی نداشت. هر 3 مهره خارجی باشگاه با نظر این مربی به استقلال آمدند.

بازیکنانی که کافی است خریدشان ثمربخش نباشد تا شفر با تیغ تیز انتقادها روبه‌رو شود. با وجود همه نتایج بد و همه اشتباه‌ها در چینش ترکیب اصلی و تعویض‌ها، وینفرد هنوز زمان زیادی برای تراشیدن الماس مدنظرش دارد. برای این کار اما او باید قبل از هر چیز، «توجیه» را کنار بگذارد و به‌جای تقلید از سیاستمدارها، دوباره روحیه جنگجویانه ورزشی‌اش را به‌دست بیاورد. او بارها به این موضوع اشاره کرده که قبل از پذیرفتن هدایت استقلال، تحقیق مفصلی درباره ایران انجام داده است. بدون شک او می‌دانسته که به چه کشوری خواهد آمد و مطلع بوده که زیرساخت‌های فوتبال در ایران، هنوز حرفه‌ای نشده‌اند. نزدیک به یک‌سال حضور در ایران، حتما شناخت این مربی را کامل‌تر و دقیق‌تر کرده و حالا دیگر انتظار می‌رود او به کمک ابزاری که در اختیار دارد، نداشته‌های تیمش را کمرنگ کند.

سرمربی استقلال در صفحه اینستاگرامش، از هواداران باشگاه درخواست کرده که با اولین مشت گریه نکنند و تسلیم نشوند. شاید این، درست همان خواسته‌ای است که استقلالی‌ها نیز از مرد آلمانی دارند. استقلال هنوز باید دیدارهای دشواری را پشت سر بگذارد و با مشت‌های سهمگینی دست و پنجه نرم کند. صورت این تیم اما هر چقدر هم که خون‌آلود شود، مبارزه برای آبی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. شفر با جنب و جوش و هیاهوی مثال‌زدنی‌اش در یک‌سال گذشته، طرفداران استقلال را به آینده امیدوار کرده و حالا، وقت روبه‌رو شدن با یک آزمون بزرگ است. شفر باید افتخاری، تیام، جپاروف و همه نام‌های مربوط به فصل گذشته را فراموش کند و تیمش را دوباره از صفر بسازد. او فصل نقل و انتقالات شلوغی را پشت سر گذاشته و برای پیاده کردن همه ایده‌هایش به زمان بیشتری نیاز دارد. فراموش کردن گذشته و نادیده گرفتن بهانه‌ها، شاید اولین قدم بزرگ برای تحول استقلال در این فصل را رقم بزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید