• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 28882
+
-

بیم و امید آسیایی سرخ‌ها

با نتایجی که در دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا رقم خورد، استقلال در آستانه حذف از این رقابت‌ها قرار گرفت، اما پرسپولیس امیدهای بیشتری برای صعود دارد. حداقل روی کاغذ جبران شکست یک بر صفر در آزادی آسان‌تر از تلافی باخت سه‌گله آن‌هم در خانه رقیب است. البته که هنوز امیدواریم هر دو نماینده ایران به نیمه‌نهایی صعود کنند، اما در مورد پرسپولیس که فعلا شانس بیشتری دارد، چند بیم و امید برای بازی برگشت وجود دارد؛ چند نکته که دانستن آنها در این مقطع ضروری است.

   پرسپولیس میزبان بازی برگشت نیمه‌نهایی و فینال
اگر پرسپولیس روز 26 شهریور در بازی برگشت موفق به‌حذف الدوحیل شود، در آن صورت راهی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. جالب است که بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته، در این مرحله برنده بازی پرسپولیس و الدوحیل در بازی رفت مهمان برنده بازی استقلال و السد خواهد بود و در مسابقه برگشت از حریف میزبانی خواهد کرد. این یعنی به فرض اگر پرسپولیس و السد از این مرحله بالا بیایند، بازی رفت دو تیم در قطر و بازی برگشت در آزادی تهران برگزار خواهد شد که پوئن بسیار بزرگی برای سرخ‌ها محسوب می‌شود. همچنین براساس قوانین کنفدراسیون فوتبال آسیا میزبانی بازی فینال به‌صورت چرخشی بین غرب و شرق قاره عوض می‌شود؛ بر این اساس امسال تیم غربی میزبان بازی برگشت خواهد بود و اگر پرسپولیس به فینال برسد، می‌تواند بازی برگشت این مرحله را در ورزشگاه آزادی برگزار کند. میزبانی در بازی برگشت هر دو مرحله نیمه‌نهایی و فینال، یک وسوسه بزرگ است؛ آنقدر جذاب که حتی مرورش هم می‌تواند انگیزه سرخ‌ها را برای ادامه پیشروی در لیگ قهرمانان افزایش دهد.

   قانون عجیب کنفدراسیون به سود سرخ‌ها
یکی از قوانین منحصربه‌فرد لیگ قهرمانان آسیا این است که گل زده در خانه حریف تنها در طول 90 دقیقه ارزش مضاعف دارد. این یعنی اگر پرسپولیس در طول90 دقیقه یک بر صفر الدوحیل را شکست دهد، گل الدوحیل در وقت‌های اضافه ارزش مضاعف ندارد و سرخپوشان با پیروزی دو بر یک در این اوقات هم می‌توانند بازی را به ضربات پنالتی بکشانند. ممکن است این قانون عجیب و کم‌نظیر، این‌بار به کمک نماینده ایران بیاید؛ مشروط بر اینکه پرسپولیس بتواند در طول 90دقیقه دروازه‌اش را روی قهرمان قطر بسته نگه دارد.

   دو نکته نگران‌کننده
در این میان اما دو نکته نگران‌کننده هم در مورد بازی برگشت وجود دارد. نخست آنکه الدوحیل در تمام مسابقات این فصل لیگ قهرمانان آسیا برنده بوده و طبعا موفق به گلزنی شده است. پس گل نخوردن از این تیم در آزادی یک ماموریت غیرممکن برای پرسپولیس تلقی می‌شود. نکته دوم اینکه پرسپولیسی‌ها معمولا آمار خوبی در ضربات پنالتی ندارند و این مسئله در دوران برانکو هم ادامه یافته است. تحت نظر ایوانکوویچ، تا به‌حال دو بار مسابقات پرسپولیس برابر حریفان به ضربات پنالتی کشیده شده که هر دو بار در جام حذفی بود و قرمزها شکست خورده‌اند؛ یکی برابر قشقایی و دیگری مقابل نفت آبادان. پس اگر سرنوشت صعود به ضربات پنالتی بکشد، حداقل روی کاغذ آمار پرسپولیس چندان امیدوارکننده نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید