• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28705
+
-

حوادث ملی برای وزارت کشور، حوادث محلی برای شهرداری

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران یکی از سازمان‌های مهم در پایتخت به‌حساب می‌آید. شاید به همین دلیل، بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار واگذاری این مسئولیت از شهرداری تهران به وزارت کشور هستند. احمد صادقی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره این موضوع صحبت کرده است.


آقای صادقی، بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار واگذاری سازمان مدیریت بحران از شهرداری تهران به وزارت کشور هستند. نظر شما در این رابطه چیست؟

آن چیزی که در لایحه آمده، مدیریت بحران شهر تهران را باید وزیر کشور به‌عهده بگیرد. نکته این است و پیشنهادی هم در این زمینه از سوی دولت آمده است. بدین‌ترتیب که مسئول بحران شهر تهران وزیر کشور است. ما هم‌چنین لایحه‌ای را می‌پذیریم، زیرا این حرف، حرف درستی است. تهران یکسری حوادث دارد که بخشی از این حوادث ملی و از توان شهرداری تهران خارج است. حتی از توان یک وزارتخانه هم خارج است و در سطح ملی باید تمام امکانات ملی برای بعضی از حوادث شهر تهران درنظر گرفته شود. اما حلقه پایین‌تر ملی را چه نهاد و ارگانی باید مدیریت کند؟ قطعا شهرداری باید چنین کاری کند و مطمئنا برای حوادث محلی شهرداری بیشترین ظرفیت و آمادگی را دارد.

بنابراین، به‌نظر شما ایراد کار جای دیگری است؟

در واقع حلقه مفقوده‌ای که در صحبت‌های نمایندگان محترم مجلس است و خودشان هم به آن اعتقاد دارند، همین موضوع است. ایراد این است که نمایندگان مجلس در صحبت‌های خود به حوادث ملی و حوادث محلی اشاره نمی‌کنند. به قول معروف، ما یک سطح‌بندی در وقوع حادثه داریم. یک حادثه در سطح ملی است یا منطقه‌ای یا استانی و یا محلی. براساس مصوبات وزارت کشور تهران 2سطح بیشتر ندارد؛ ملی است یا محلی. قطعا همه اذعان دارند که هیچ سازمانی مانند شهرداری تهران برای مدیریت بحران محلی صلاحیت ندارد. این موضوع باید پذیرفته شود و شهرداری تهران هم اعتقاد دارد که برای سطح ملی آمادگی تصمیم‌گیری را ندارد. اگر در تهران زلزله بیاید، سطح حادثه به قدری بالا خواهد بود که نه‌تنها تمام ظرفیت‌های ملی بلکه ظرفیت‌های بین‌المللی هم باید به کمک بیایند. از آن طرف ما در طول روز بسیار حوادث شهری داریم که هیچ‌یک از آقایان متوجه نمی‌شوند که مدیریت می‌شود تا تبدیل به بحران نشود. نکته ظریف ماجرا سطح‌بندی حوادث است.

لایحه مدیریت بحران که از دولت به مجلس رسیده، هم‌اکنون چه وضعیتی دارد؟

من خیلی اطلاعی از این موضوع ندارم. فکر می‌کنم این لایحه به کمیسیون تخصصی ارجاع شده و آنها در حال بررسی هستند تا آن را به صحن علنی بدهند.

آیا سوله‌ جدیدی در سازمان مدیریت بحران افتتاح شده یا نه؟

اسم اصلی این سوله‌ها پایگاه مدیریت بحران است. در ماه‌های آینده ما شاهده چند پایگاه مدیریت بحران خواهیم بود. این پایگاه‌ها در مناطق یک، 6، 14، 19 و... خواهد بود. ان‌شاء‌الله پایگاه‌های مدیریت بحران با حضور شهردار محترم افتتاح خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید