• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28698
+
-

چه‌کسی ترامپ را فیلم می‌کند؟

چه‌کسی ترامپ را فیلم می‌کند؟

آرش نهاوندی/مترجم

پس از آنکه «دان راتر» روزنامه‌نگار در توییتی پیشنهاد داد که مارتین اسکورسیزی می‌تواند فیلمی درباره ترامپ بسازد، گزینه‌های دیگری نیز برای ساخت فیلمی درباره رئیس‌جمهور آمریکا مطرح شد. البته ساخت فیلم درباره ترامپ به‌ویژه اگر نگاه فیلمساز نسبت به وی منفی باشد و هنوز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ به اتمام نرسیده باشد، می‌تواند با واکنش‌های شدیدی از سوی دونالد ترامپ یا حتی کاخ سفید مواجه شود. این به آن معناست که ساخت فیلمی درباره ترامپ بسیار چالش‌برانگیز خواهد بود. با این حال برای ساخت فیلمی درباره رئیس‌جمهور کنونی آمریکا نام‌ها و گزینه‌هایی مطرح شده‌اند. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به مشهورترین فیلمسازانی که امکان دارد از پس چالش ساخت فیلمی درباره دونالد ترامپ برآیند. 


مارتین اسکورسیزی

دان راتر نخستین کسی نبود که دوران ریاست‌جمهوری ترامپ را با فیلم‌های «مارتین اسکورسیزی» مقایسه کرد. خود اسکورسیزی هم پیش‌تر گفته بود که ترامپ شخصیت بیل قصاب در فیلم «دار و دسته نیویورکی‌ها» را به خاطرش می‌آورد. اگرچه اسکورسیزی شاید هیچ‌گاه مبادرت به ساخت فیلمی درباره ترامپ نکند، اما درصورتی که بخواهد فیلمی درباره ترامپ بسازد، به‌احتمال زیاد از روند منطقی رویدادها در فیلم‌های جنایی‌اش تبعیت خواهد کرد. به‌احتمال زیاد او از تجاربش در پرداختن به شخصیت‌های تبهکار در فیلم «خیابان‌های پایین شهر» و شخصیت گانگستر در فیلم «رفقای خوب» و شخصیت‌های میلیونر مافیایی در فیلم «کازینو» استفاده خواهد کرد. 


الیور استون 

باعث شگفتی خواهد بود که الیور استون نخواهد فیلم‌های سه‌گانه‌اش درباره روسای جمهوری پیشین آمریکا یعنی جان اف کندی، نیکسون و دابلیو (فیلمی با اقتباس از زندگی بوش پسر) را با فیلمی از دونالد ترامپ تکمیل نکند. به‌ویژه آنکه دونالد ترامپ و الیور استون در خیلی از مسائل دیدگاه‌های مشترکی نیز دارند، ازجمله هر دوی آنها معتقد به تئوری توطئه هستند و هر دو روابط صمیمانه‌ای با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دارند. اینها همه عواملی هستند که باعث می‌شوند به این نتیجه برسیم که به‌رغم انتقادات علنی که الیور استون علیه ترامپ مطرح می‌کند، درصورتی که وی مبادرت به ساخت فیلمی درباره ترامپ کند به‌احتمال زیاد این فیلم ازجمله جانبدارانه‌ترین فیلم‌هایی خواهد بود که درباره رئیس‌جمهور کنونی آمریکا روی پرده سینما خواهد رفت. 

دیوید لینچ

از آنجا که «دیوید لینچ» در فیلم‌هایش بیشتر به موضوعات انتزاعی و رؤیایی می‌پردازد احتمال زیادی وجود ندارد که وی فیلمی درباره ترامپ (یعنی فیلمی با اقتباس از واقعیت) بسازد. چند‌ماه پیش بخش‌هایی از سخنان لینچ درباره ترامپ انتشار یافت و از آن سخنان و اظهارنظرها برداشت شد که وی از سیاست‌های ترامپ حمایت می‌کند. ترامپ هم با تصور اینکه لینچ دارد از وی حمایت می‌کند از لینچ تمجید کرد و او را بزرگ‌ترین فیلمساز آمریکا خواند. لینچ چندی بعد این سخنان را تکذیب کرد. به همین دلیل این احتمال وجود نخواهد داشت که لینچ در فیلم بعدی‌اش به‌صورت صریح به ترامپ بپردازد اما این بدان معنا نخواهد بود که به ترامپ اشاراتی نشود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید