• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28663
+
-

شوک منفی مجلس به بازارها

ارزش شرکت‌های بورس دیروز 15هزار میلیارد تومان افت کرد

بازارهای فعال در اقتصاد ایران دیروز با واکنشی منفی به استقبال حاشیه‌های حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در مجلس و رأی منفی پارلمان به او رفتند.

به‌گزارش همشهری، دیروز به‌محض پایان سخنرانی رئیس‌جمهور و اعلام قانع نشدن مجلس از پاسخ‌های حسن روحانی بازار‌های طلا و ارز با رشد شتابان قیمت مواجه شدند، و در طرف مقابل بورس با افتی سنگین مواجه شد. پیش از این و از ابتدای هفته شاخص کل بورس تهران هزاران واحد رشد و رکورد‌های جدیدی را ثبت کرده بود به‌نظر می‌رسید درصورت تداوم شرایط مثبت بازار سهام از پتاسیل رشد 75درصدی برخوردار باشد. اما با طرح سؤال از رئیس‌جمهوری در مجلس، دیروز از حجم تقاضا در بورس به‌شدت کاسته شد و سهام بسیاری از شرکت‌ها ازجمله تولید کننده‌های محصولات فلزی و پالایشگاه‌ها با صف‌های سنگین فروش مواجه شد. 

این تحول موجب شد جریان عمومی بازار سهام تغییر کند و حجم تقاضا که در روز‌های قبل به‌شدت افزایش یافته بود با کاهش مواجه شود.
در دادو ستد‌های دیروز ظرف 3ساعت ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس دست‌کم 15هزار میلیارد تومان معادل 1.5میلیارد دلار کاهش یافت و ارزش کل بازار سهام از 620هزارو 200میلیارد تومان به 605هزارو 200میلیارد تومان رسید. با این مقدار نزول شاخص کل بورس تهران 2.5درصد افت کرد و تا زیر مرز 140هزار واحد پایین آمد. در مبادلات روز گذشته قیمت سهم پالایشگاه‌ها و گروه فلزات با افت زیادی مواجه شد.

همزمان با این رویداد قیمت هر دلار آمریکا وارد یک روند صعودی شد و در میانه معاملات به 10هزارو700تومان رسید و سپس تا مرز 11هزار تومان پیش روی کرد. ظرف چند هفته گذشته با اعلام آغاز به‌کار بازار ثانویه ارز همزمان با بسته جدید سیاستی بانک مرکزی اندکی از التهاب بازار ارز کاسته شده بود و فعالان اقتصادی انتظار داشتند قیمت، هر دلار آمریکا زیر مرز 10هزار تومان تثبیت شود. 

همزمان با این رشد قیمت هر‌سکه بهار‌آزادی طرح جدید هم 2.3درصد رشد کرد و به 4میلیون‌و59هزار تومان رسید.قیمت هر‌سکه طرح قدیم هم 3.5درصد رشد کرد و به 3میلیون‌و651هزار تومان رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در طول یک سال گذشته 217.7درصد و قیمت هر سکه طرح قدیم 191.8درصد رشد کرده است. در همین دوره قیمت هر دلار آمریکا هم 177.7درصد افزایش یافته است.برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که درصورت تداوم روند موجود قیمت هر سکه بهارآزادی تا 4میلیون‌و700هزار تومان هم افزایش یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید