• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28599
+
-

بهت... ابهام... دلهره...

بهت... ابهام... دلهره...

استقلال یک نمایش فاجعه داشت و بدجوری باخت. شکست سنگینی که پیش‌بینی‌اش برای هواداران سخت بود. دوشنبه‌شب شکستی تقریبا غیرقابل جبران برای آبی‌ها رقم خورد. بعد از باخت سنگین به السد، پیشکسوت‌های استقلال هم مثل هواداران به انتقاد از بازی بازیکن‌ها و تصمیم‌های سرمربی پرداخته‌اند. برخی معتقدند سطح فوتبال ما با حریف همه‌جور مسلح‌مان، قابل مقایسه نیست. برخی این شکست را به عملکرد مدیران قبلی مربوط می‌دانند. عده‌ای شفر را مقصر اصلی این شکست معرفی می‌کنند و از نگاه برخی هم کیفیت بازیکنان جدید استقلال در سطح این تیم و لیگ قهرمانان آسیا نبوده است. حتی برخی پیشکسوت‌ها حالا نگران هستند که فاجعه بازی با العین در مسابقه برگشت تکرار شود. در این گزارش نظرات مختلف را مرور کرده‌ایم:
     مظلومی: شکست استقلال در فصل نقل و انتقالات رقم خورد
پرویز مظلومی در مورد شکست ۳ بر یک استقلال مقابل السد قطر می گوید: «متأسفم که استقلال مقابل این همه تماشاگر بازی را واگذار کرد. این شکست به‌نظر من در فصل نقل و انتقالات رقم خورد. 3-2 ماه قبل وقتی که آنها نتوانستند تیام و جباروف را حفظ کنند به جای اینکه به دنبال بازیکن جایگزین بگردند وقت را تلف کردند، چنین روزهایی پیش‌بینی می‌شد. وقتی امید ابراهیمی و حسینی را از دست دادند و به جای این چهار بازیکن خوب جایگزین مناسبی پیدا نکردند، همین شرایط رقم می‌خورد. در نهایت مجبور شدند هر بازیکنی که باشد را جذب کنند.» سرمربی اسبق استقلال با اشاره به مسائل فنی بازی تاکید می‌کند: «دوست ندارم از کادر فنی ایراد بگیرم اما واقعیت این است که انتقال روزبه چشمی از خط دفاع به هافبک بزرگ‌ترین اشتباه بود. در نیمه‌ اول چشمی دو سه موقعیت را فداکارانه از حریف گرفت و پوشش خوبی داشت. به هر صورت اشتباهات فردی بازیکنان استقلال هم زیاد بود. پاس‌های اشتباه زیادی در زمین داده شد. استقلال در نیمه دوم آشفته بود بارها بازیکنان حریف در موقعیت ۳ به ۲ با مدافعان استقلال قرار می‌گرفتند. شفر هم در اواخر بازی ناامید شد و روی نیمکت نشست.»
     نامجومطلق: برخی از بازیکنان حرفه‌ای نیستند
مجید نامجو مطلق، بازیکن سابق تیم فوتبال استقلال درخصوص ارزیابی‌اش از عملکرد این تیم در دیدار با السد قطر می‌گوید: «بازی خوبی برای ما نبود اما قطری‌ها خوب کار کردند. استقلال در اکثر دقایق بازی زیر سلطه السد بود و خط دفاع و هافبک‌های استقلال اصلا به وظایف‌شان درست عمل نکردند. اگر بخواهیم از نظر اصولی به قضایا نگاه کنیم باید بپذیریم که استقلال توان رقابت با السد را نداشت. شما قیمت بازیکنان السد و استقلال را قیاس کنید تا متوجه همه‌چیز شوید. سقف قرارداد بازیکن تیم ما نهایتا 200 هراز دلار است ولی بازیکنان آنها قرارداد 2 میلیون دلار. ما از نظر مدیریت فوتبالی آن‌قدر ضعیف هستیم که حتی نمی‌توانیم بازیکنان خودمان را حفظ کنیم چه برسد به اینکه بازیکنان جدید به تیم اضافه کنیم. در ضمن برخی از بازیکنان ما حرفه‌ای و بین‌المللی نیستند و تفاوت‌ها در اینگونه مواقع مشخص می‌شود.»
     نوازی: شفر به‌جای انداختن شال‌گردن، برای تیمش وقت بگذارد
محمد نوازی، هافبک راست سابق استقلال بابت شکست این تیم مقابل السد از وینفرد شفر انتقاد می‌کند. او در مورد این بازی می‌گوید: «هیچ برنامه ای نداشت. 80 هزار نفر آمده بودند که بازی را ببریم ولی یک بازی بدون برنامه را شاهد بودیم. یک زمان وقتی تیمی به آزادی می‌آمد 3 گل خورده برای خودش کنار گذاشته بود ولی استقلال دیروز کاملا بی‌برنامه بازی کرد و اصلا هدفی برای رسیدن به گلزنی دنبال نمی‌کرد. کادر فنی استقلال باید عذرخواهی کنند چون دیروز هیچ برنامه‌ای برای پیروزی نداشتند. بالای 10 پاس به عقب دادیم و فکر می‌کنم این موضوع یعنی میلی به پیروزی نداشتیم.» نوازی تاکید می‌کند: «شفر باید به فکر تیم باشد و نباید فکر کند استقلال یک تیم عادی است. مربی‌گری این‌طور نیست که از یک جای دنیا بیایی، یک شال بر گردنت بیندازی و بگویی من استقلالی هستم بلکه باید برای تیم وقت بگذاری. آقای شفر باید جواب‌گوی این نتیجه باشد و از هواداران عذرخواهی کند. من روز اول هم گفتم شفر گزینه خوبی نیست و خیلی‌ها گفتند چون با منصوریان و مظلومی کار کرده‌ام این حرف‌ها را می‌زنم. هواداران از گل خوردن ناراحت نیستند ولی اینکه بازی بد ببینی ناراحت‌کننده‌تر است.» 
     موسوی: امیدوارم بلای العین سر استقلال نیاید
علی موسوی، مهاجم سابق استقلال در خصوص اینکه آیا این تیم می‌تواند در دیدار برگشت، السد را با نتیجه خوبی شکست دهد و به نیمه‌نهایی مسابقات برسد یا خیر، می‌گوید: «خیلی بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ دهد. با این شرایطِ تیم‌های عربی و سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی آنها، کار تیم‌های ایرانی برای نتیجه‌گرفتن مقابل آنها خیلی سخت است. تیم‌های ما مشکلات عدیده‌ای دارند و ذهن بازیکنان ایرانی درگیر مسائلی است که سال‌ها در همه جا حل شده است. با این شرایط نباید هم انتظار نتیجه‌گیری داشته باشیم. در بازی برگشت کار ما خیلی سخت‌تر است و باید فکری کنند تا بلایی که العین سرمان آورد، در قطر بر سر استقلال نیاید. نباید خودمان را گول بزنیم. استقلال باید با روش دفاعی، ابتدا تلاش کند گل نخورد و سپس در ضدحملات به گل برسد.» 
     منزوی: استقلال گرفتار سندرم توجه کور شده است
کامران منزوی، قائم مقام پیشین باشگاه استقلال درباره شکست 3 بر یک استقلال مقابل السد قطر در بازی رفت مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا می‌گوید: «استقلال گرفتار سندرم توجه کور شده است. این سندرم باعث شده تا همه به یک موضوع توجه کنند و سایر امور بدیهی از یاد برود. این سندرم در پنج‌سال اخیر به جان مدیریت استقلال افتاده است. به‌عنوان مثال، اگر زمان‌ها و حرف‌ها برای قراردادها صرف نمی‌شد، الان برای استقلال این اتفاقات نمی‌افتاد.» او تاکید می‌کند: «چقدر زمان برای تمدید قرارداد وینفرد شفر صرف شد؟ افکار عمومی و باشگاه مدام به تمدید قرارداد شفر پرداختند، اما خودشان مدعی بودند قرارداد سرمربی استقلال یک سال‌و‌نیمه است، آیا این حرف درست بود؟ بازیکنانی؛ چون امید ابراهیمی، تیام، جپاروف و سیدمجید حسینی جدا شدند، اشکالی ندارد، بازیکن می‌آید و می‌رود، آیا از اردیبهشت‌ماه که بازی‌ها تمام شد تا مرداد ماه که شروع فصل جدید بود، زمان نداشتند تا بازیکن جانشین بگیرند؟» قائم مقام پیشین باشگاه استقلال خاطرنشان می‌کند: «نکته دوم تخصص است، وقتی می‌خواهید بازیکن بگیرید و قرارداد امضا کنید، باید تخصص داشته باشید. وقتی تیم ناقص باشد، شفر که سهل است، پدربزرگ او هم با تیم ناقص نمی‌تواند کاری انجام دهد. تخصص در استقلال به کار گرفته نشده است. چه‌قدر در موضوع سوپرجام روی افکار بازیکنان و هواداران بازی کردند؟ آیا نمی‌توانستند آن را مدیریت کنند؟ گروهی که اکنون کار می‌کنند، از شفر گرفته تا فتحی مقصر نیستند، شرایط امروز استقلال شاهکار سه مدیر قبلی است که در چهار، پنج سال اخیر در باشگاه بودند. آنها باید تاوان بدهند، بگویید آنها کجا هستند؟ شاید هم در دل‌شان شاد باشند که این بلا سر استقلال و هوادارانش آمده است.»
     تراب‌پور: نقطه ضعف تیم خط دفاع بود
پیشکسوت تیم فوتبال استقلال معتقد است بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف آبی‌پوشان برابر السد خط دفاع این تیم بود. حسین تراب‌پور گفت: «این تیم‌ها با بازیکنان‌شان قراردادهای چند ساله می‌بندند، بندهای اضافه در قرارداد ندارند اما ما برعکس آنها هستیم و دیدیم که در قرارداد تیام تمام اختیارات به این بازیکن داده شد که او به‌راحتی توانست استقلال را ترک کند.» تراب‌پور تاکید کرد: «خط دفاع استقلال نقطه‌ضعف این تیم بود. آنها به‌هیچ وجه خوب نبودند و بارها با اشتباهات‌شان به حریف موقعیت گل دادند که اگر خوش‌شانس نبودیم، شاید ۶ گلی که مقابل العین سال گذشته دریافت کردیم دوباره از السد می‌خوردیم.» او در پاسخ به این پرسش که آیا استقلال می‌تواند در بازی برگشت این نتیجه را جبران کند، گفت: «اگر علمی و فوتبالی بخواهیم در این مورد صحبت کنیم باید بگویم امکان‌پذیر نیست و با شرایطی که السد دارد بعید می‌دانم استقلال بتواند در آنجا سه‌بار دروازه این تیم را باز کند اما توپ گرد است، اتفاقات زیادی خواهد افتاد و من امیدوارم آبی‌پوشان بتوانند در قطر باز زدن سه گل به دور بعد صعود کنند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید