• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28411
+
-

شکایت ایران از آمریکا امروز در لاهه بررسی می‌شود

قضایی
شکایت ایران از آمریکا امروز در لاهه بررسی می‌شود


دیوان بین‌المللی دادگستری امروز رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا را شروع می‌کند. این شکایت ذیل خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای «برجام» و اتهام‌زنی‌های آمریکا به ایران درخصوص پرونده‌های تروریستی در کشورهای ثالث انجام شده است. به گزارش ایرنا، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه 25تیر‌ماه (16ژوییه) اعلام کرد که ایران از آمریکا به‌دلیل «نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا در سال 1955» شکایت کرده است و جمهوری اسلامی ایران بر همین مبنا دادخواستی را به دبیرخانه «دیوان لاهه» تسلیم کرده است.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات آمریکایی‌ها، پرونده‌هایی را علیه دولت آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری به جریان انداخته است و دو شکایت علیه آمریکا مطرح کرده است. به گفته «لعیا جنیدی»، معاون حقوقی حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، دعوی نخست به احکام پرونده‌هایی مربوط است که دادگاه‌های آمریکایی صادر کرده‌اند و ادعای آنها مسائل تروریستی است که اجرای آنها را در کشورهای دیگر شاهد هستیم و دعوی جدیدی که ایران علیه آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرده مربوط به خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای «برجام» و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران است.

جنیدی گفته است: اگر در مورد خروج یکجانبه آمریکا از برجام، حکم به سود ایران اعلام شود، این مسئله موجب تقویت مواضع ایران می‌شود چرا که در این صورت بسیار مشکل‌تر خواهد بود که آمریکایی‌‌ها بخواهند شرکت‌ها و کشورها را مجبور و وادار به متوقف کردن همکاری‌های خود با ایران کنند.

 ‌اکنون نیز دولت‌‌ها تصمیم سیاسی‌‌شان را مبنی بر تداوم برجام و حمایت از ایران گرفته‌اند و این حکم می‌تواند پشتوانه حقوقی خوبی برای شرکت‌هایی که ترس همکاری با ایران را دارند، باشد زیرا آنها می‌توانند از آن به‌عنوان یک پشتوانه محکم در برابر جریمه‌های احتمالی استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید