• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28372
+
-

رشد 33درصدی قیمت مسکن در 5ماه

متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت به 7/5 میلیون تومان رسید

تازه‌ترین برآوردهای آماری نشان می‌دهد ارزش کل سرمایه‌گذاری انجام شده در بازار مسکن تهران در 5‌ماه نخست امسال از مرز 40هزار میلیارد تومان گذر کرده و میانگین قیمت هر مترمربع آپارتمان در پایتخت به 7.5میلیون تومان رسیده است. پارسال کل آمار معاملات ملکی در شهر تهران 70هزار میلیارد تومان بود.
به گزارش همشهری، با وجود هجوم نقدینگی به بازار املاک، آمارها از بروز روندی کاهنده در حجم معاملات بازار مسکن پایتخت حکایت دارد. در مردادماه و برای سومین‌ماه متوالی این روند کاهشی تکرار شده است. به‌نظر می‌رسد با تداوم روند افزایش قیمت، شائبه ورود این بازار به فاز رکود تورمی، به واقعیت نزدیک شده است.

 آمارهای دفتر اقتصاد مسکن و برنامه‌ریزی نشان می‌دهد در مردادماه امسال 11هزار و 154مورد معامله خریدوفروش مسکن در بازار مسکن تهران ثبت شده است که این میزان نسبت به‌ماه قبل 5.13درصد و نسبت به مردادماه سال قبل 29.8درصد کاهش یافته است. افت تعداد معاملات، بازار مسکن تهران را با چالش جدی مواجه کرده و از سوی دیگر قیمت‌ها در این بازار به پیروی از جهش قیمتی بازارهای موازی همچنان روند افزایشی دارد و با وجود حذف متقاضیان واقعی از بازار، هنوز هم خیال ثبات در سر ندارد.

تازه‌ترین آمارها حاکی از این است که در مردادماه، میانگین هر مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران به 7میلیون و 430هزار تومان رسیده که این رقم نسبت به فروردین پارسال 75درصد رشد نشان می‌دهد. متوسط قیمت مبادلات املاک تهران نسبت به‌ ماه قبل 6.3درصد و نسبت به‌ ماه مشابه پارسال 62درصد رشد کرده است. با در نظر گرفتن میانگین قیمت مسکن در مردادماه، متوسط قیمت مسکن از ابتدای امسال‌ افزایش 33درصدی را تجربه کرده است.

کارشناسان بازار مسکن، شرط اصلی رونق بازار مسکن را تداوم افزایش تعداد معاملات یا تثبیت آن در محدوده میانگین معاملات دوره‌های قبلی رونق می‌دانند. بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین تعداد معاملات بازار مسکن تهران در دوره‌های مختلف بین 17هزار تا 24هزار مورد معامله در هر ‌ماه بوده درحالی‌که امسال میانگین تعداد معاملات کمی بالاتر از 11هزار مورد معامله در‌ ماه بوده و اطلاق رونق به وضعیت فعلی بازار مسکن چندان درست به‌نظر نمی‌رسد.





بازارگرمی مسکن در مناطق گران

در مردادماه نیز مانند چند ‌ماه گذشته 6 منطقه گران‌قیمت پایتخت بیشترین تعداد و میانگین قیمت مسکن را به‌خود اختصاص داده‌اند. به‌گزارش همشهری، در این‌ ماه میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی در مناطق یک تا 6 تهران از میانگین قیمت بازار بالاتر بوده و همچنان منطقه یک با میانگین قیمت 15میلیون و 890هزار تومان برای هر مترمربع، عنوان گران‌ترین منطقه را از آن خود کرده است. در مردادماه کمترین میانگین قیمت هر مترمربع زیربنای مسکونی 3میلیون و 90هزار تومان بوده و به منطقه 18تعلق داشته است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که متوسط قیمت مسکن در مناطق بالای شهر تهران نسبت به مناطق پایین‌شهر 414درصد بالاتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :