• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28300
+
-

آوار روی آوار

زلزله 5/9 ریشتری دیروز بار دیگر مناطق زلزله‌زده کرمانشاه را لرزاند

کرمانشاه
آوار روی آوار

فرحناز چراغی   | کرمانشاه - خبرنگار:

ساعت 2:43 دقیقه بامداد یکشنبه، بار دیگر لرزه بر تن کرمانشاه و مردمش  افتاد. این زلزله 5/9 ریشتری در شرایطی 3 کشته و 320 مصدوم بر جای گذاشت که هنوز زخم‌های تازه‌آباد، ثلاث‌باباجانی، جوانرود، دالاهو، سرپل‌ذهاب و کرمانشاه از زلزله 7/3 ریشتری تازه است. هنوز داغ عزیزان از دست رفته التیام نیافته، دیوار خانه‌ها آن‌قدر‌ که باید بالا نیامده و سقف‌ها محکم نشده. کانکس‌ها هم باقی است. روزی نیست که اهالی روستاها و شهرهای زلزله‌زده از شرایط بدشان نگویند و از روند کند بازسازی، شرایط بد بهداشتی و نخاله‌ها و زباله‌های روی هم تلنبارشده گله نکنند. حالا اما زلزله دوباره دست روی همان زخم گذاشت. این بار با قدرت 5/9 ریشتر؛ آن‌قدر قوی بود که علاوه بر کرمانشاهی‌ها در همدان، ایلام، آذربایجان و مناطقی از اقلیم کردستان عراق هم حس شود. مردم سراسیمه خانه‌های خود را ترک کردند و به یک‌باره خیابان‌ها و کوچه‌ها شلوغ شد. پس از زلزله هولناک 7/3 ریشتری که 21 آبان بسیاری از روستاهای کرمانشاه را با خاک یکسان کرد، این سومین زلزله نسبتا شدیدی است که مردم استان را هراسان می‌کند.



3 کشته و 320 مصدوم

مرکز زلزله 5/9 ریشتری روز گذشته استان کرمانشاه، حوالی تازه‌آباد در شهرستان ثلاث‌ باباجانی و در عمق 8 کیلومتری زمین اعلام شد. این زلزله که بیش از 50 پس‌لرزه به همراه داشت، در مناطقی چون تازه‌آباد، کرند غرب و جوانرود بیشترین خسارت را به بار آورده است. براساس اعلام دانشگاه علوم ‌پزشکی کرمانشاه، 3 کشته (یکی از کشته شدگان یک بانوی باردار بود) و ۳۲۰ مصدوم حاصل این لرزه هستند.



 ستاد بحران کرمانشاه در همان دقایق اولیه وقوع زلزله در استانداری کرمانشاه تشکیل شد و 24 تیم در قالب 8 گروه ارزیاب و 16 گروه امداد و نجات به شهرستان‌های ثلاث‌باباجانی، جوانرود، دالاهو و بخشی از شهرستان کرمانشاه اعزام شدند. بنابر گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر، براساس اعلام بنیاد مسکن، این زلزله 5 واحد مسکونی تخریبی نوع یک و 500 واحد تخریبی نوع 2 داشته است. محمدرضا امیریان به همشهری می‌گوید: توزیع آب در شهرستان‌های ثلاث باباجانی و دالاهو که براثر زلزله دچار کدورت آب شده‌اند، در حال انجام است. مواد غذایی و چادر هم در صورت نیاز آماده توزیع است.



آب و برق وصل شد

با وقوع زلزله، آب و برق برخی از مناطق کرمانشاه هم قطع شد. البته علی مرادی‌مجد، مدیر کل شرکت توزیع برق کرمانشاه با بیان این‌که برق 70 روستا قطع شده بود، به همشهری می‌گوید: با تلاش کارکنان، برق همه مناطق خیلی زود وصل شد، اما هنوز برآورد دقیقی از میزان خسارت‌های اولیه زلزله به تاسیسات برقی به دست نیامده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هم با بیان این‌که در اثر وقوع زلزله بامداد یکشنبه آب‌رسانی در مناطقی از ثلاث و دالاهو و کرند غرب دچار مشکل شده بود، می‌گوید: در حال حاضر هیچ مشکلی در شبکه توزیع داخل مخزن نداریم. آب همه شهرهای زلزله‌زده وصل شده و در صورت نیاز تانکرهای سیار و بسته‌های آب معدنی آماده توزیع است. علیرضا تخت‌شاهی با بیان این‌که میزان خسارت به شبکه‌ها هنوز در دست بررسی است، می‌افزاید: بیشترین خسارت در کرند غرب برآورد شده است.



هنوز سرگردانیم

صحبت‌ از شرایط مناطق زلزله‌زده در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از شهروندان هنوز سرگردانند. عزیزی، یکی از اهالی ثلاث‌ باباجانی، در این باره می‌گوید: مردم در شهرستان ثلاث باباجانی با وجود گذشت ساعت‌ها از وقوع زلزله کماکان در کوچه و خیابان سرگردان هستند. در نتیجه تماس‌هایی که با اهالی شهرهای دیگر و اقوام داشته‌ایم، متوجه شدیم بیشترین خسارت مربوط به منطقه ما می‌شود و حتی واحدهای تعمیری خسارت‌دیده در زلزله‌های گذشته هم در نتیجه لرزه شنبه شب به شدت تخریب شده‌اند.  او توضیح می‌دهد: پس‌لرزه‌ها کماکان ادامه دارد. مردم جرات نزدیک شدن به منازل خود را ندارند. آب و برق وصل شده، اما به دلیل پس‌لرزه‌های شدید مردم هنوز به خانه‌های خود برنگشته‌اند و سرگردانند. حتی بسیاری از مغازه‌ها تخریب شده است و به همین دلیل باید مواد غذایی در میان زلزله‌زدگان توزیع شود.  عزیزی درباره وضع مردم ساکن در کانکس‌ها هم تصریح می‌کند: از 31 تیرماه برق کانکس‌ها قطع شده است. مردم انتظار دارند مسئولان شرایط و نگرانی‌های این روزها را درک کنند. این شرایط بحرانی در کانکس‌های بدون برق به دشواری مضاعفی سپری می‌شود.



گلایه از استاندار

رضا قاسمی‌فر، یکی دیگر از شهروندان زلزله‌زده ثلاث باباجانی، خطاب به استاندار کرمانشاه می‌گوید: جناب آقای بازوند شما در شبکه خبر همه چیز را عادی جلوه دادید. آوار شدن خانه‌های مردم روی سرشان را ندیدید؟ گریه و شیون مادران را از ترس و نگرانی نشنیدید؟ شما هیچ یک را ندیدید و تجربه نکردید.
یکی از شهروندان اهل دالاهو هم از ناراحتی و گلایه‌های مردم بابت اطلاع‌رسانی خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: مسئولان تاکید دارند وضع مناطق زلزله‌زده عادی است، اما هنوز هم نگرانی‌هایی وجود دارد. از سوی دیگر می‌گویند وضع آب و برق به شرایط عادی بازگشته، اما آب در منطقه دالاهو هنوز کدر است.



تعیین خسارت‌ تا 72 ساعت آینده

فرماندار ثلاث باباجانی هم البته با وجود تایید بخشی از گلایه‌های مردمی به همشهری می‌گوید: زلزله‌زدگان ساکن در کانکس‌ها و چادرهای این شهرستان هیچ مشکلی ندارند و بیشتر خسارت به منازل مسکونی وارد شده است. 4 واحد در این شهرستان دچار خسارت جدی شده‌اند و بسیاری از منازل که هنوز تعداد نهایی آنها مشخص نشده، دچار تخریب‌های نوع 2 شده‌اند که قرار است تا 72 ساعت آینده بنیاد مسکن به طور دقیق میزان آن را اعلام کند. خسارت در حوز دام هم بسیار است و جهاد کشاورزی و دام‌پزشکی برای شناسایی و انهدام لاشه‌ها پای کار آمده‌اند.  صادق خدادادی همچنین می‌افزاید: مشکلات در حوزه برق 35 روستای شهرستان در ساعت اولیه با همکاری شرکت برق رفع و جاده مسدود شده منطقه هم با پیگیری‌های راهداری بازگشایی شد.



نگرانی ادامه دارد

چشم‌ها هنوز نگران است. پس‌لرزه‌ها کسی را آرام نمی‌گذارد. مردم همچنان هشیار می‌خوابند، اما زندگی هنوز هم جریان دارد؛ «خداکند دیگر زمین نلرزد.»



۶ هزار میلیارد تومان صرف بازسازی شده است



مدیر کل بحران استانداری کرمانشاه با بیان این‌که تاکنون گزارشی مبنی بر تخریب واحدهای مسکونی بازسازی‌شده منتشر نشده است، به همشهری می‌گوید: تعدادی از خانه‌های تعمیری نوع ۲ دچار آسیب‌های جزئی شده‌اند که اغلب تخریب‌ها در حد شکستن شیشه، در و پنجره است. رضا محمودیان با بیان این‌که بیش از ۱۹۳۰ روستا در محدوده مناطق زلزله‌زده وجود دارد، می‌افزاید: در حال حاضر آمار دقیقی از میزان تخریب‌های زلزله بامداد یکشنبه در دست نداریم.



وی با اشاره به کمک‌های خوب دولت در بازسازی مناطق زلزله‌زده در نخستین روزهای پس از زلزله آبان‌ماه توضیح می‌دهد: تاکنون ۶ هزار میلیارد تومان صرف بازسازی در بخش‌های مختلف عمرانی و شهرسازی در این مناطق شده است.


محمودی در پایان تاکید می‌کند که قدردان حمایت‌های دولت هستیم و هر اعتباری که برای بازسازی به استان اختصاص یافته، جذب و صرف شده و بی‌انصافی است خدمات دولت در این بازسازی‌ها را نادیده بگیریم.

این خبر را به اشتراک بگذارید