• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28225
+
-

قول مساعد افغانستان برای احیای هامون

مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جلساتی با مسئولان افغانستان برای احیای تالاب هامون برگزار شد و آنان پذیرفتند برای حیات دوباره این تالاب اقدام کنند.

مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: 95درصد حوضه آبخیز تالاب هامون در خارج از کشور و تنها بخش انتهایی حوضه در کشور ماست و باید فعالیت‌مان را در این زمینه متمرکز کنیم. یکی از اقدامات ما، مدیریت در سرزمین خودمان برای حفظ تالاب است و بخش دیگر اقدامات مربوط به بخش‌های برون‌سرزمینی و بین کشوری است که در این زمینه اقدامات خوبی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان با همکاری دستگاه‌هایی از جمله سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت گرفته و با رایزنی‌های انجام شده با کشور همسایه، کارگروهی تشکیل شده و قرار است حقابه‌ای از رودخانه هیرمند به کشور ما برسد.

وی ادامه داد: براساس قرارداد فی‌مابین ایران و افغانستان 820 میلیون مترمکعب برای مصارف کشاورزی و شرب منطقه تأمین می‌شود اما با توجه به وضعیت موجود ما باید راهکارهای کوتاه‌مدتی در نظر بگیریم تا مشکل کمبود آب، گردوغبار و دیگر مسائل مردم جنوب کشورمان مرتفع شود.
باقرزاده کریمی تصریح کرد: در شهرهای جنوبی کشور از جمله حاشیه تالاب هامون علاوه بر نبود آب و گردوغبار، مردم از بیکاری نیز رنج می‌برند لذا باید با ایجاد بازارچه‌های مرزی و شهرک‌های صنعتی مشکلات معیشتی مردم را برطرف کرد. به گفته وی، قرار است در این منطقه با استفاده از انرژی‌های نو همچون باد برای تبادل انرژی با کشور افغانستان اقدام شود.
مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: شرایط تالاب هامون اصلا خوب نیست و در سال آبی که گذراندیم کمتر از 2 درصد آورد سالانه هیرمند وارد کشور ما شده که در 40تا 50سال گذشته بی‌سابقه است، بنابراین باید رویکردهای اصلاحی‌مان را سرعت دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید