مافیای کنکور به آموزش و پرورش جهت میدهد
رئیس موزه علوم و فناوری ایران در دهمین کنفرانس آموزش شیمی گفت: مشکلات اساسی آموزش و پرورش وجود مدیران سیاستزده و تصمیمات عجولانه آنها در تغییر سیستمهای آموزشی است. کسی که میخواهد آموزش ببیند، باید قدری آزادی عمل داشته باشد که لازمه آن پذیرش آموزش غیررسمی در کنار آموزش رسمی است. به گزارش ایسنا، سیفالله جلیلی گفت: سواد، خواندن و نوشتن، تنها بخشی از این آموزش است. این در حالی است که سواد، توانایی شناسایی در تغییر، خلق، ارتباط و محاسبه است و باسواد کسی است که بتواند ایده جدید ارائه کند. رئیس موزه علوم و فناوری ایران برخی از مشکلات سیستم کنونی آموزش و پرورش را کنکورمحوربودن آموزش در مدارس، کتب درسی، مدیریت نامناسب و مدیران سیاستزده، نگرشهای جهتدار به آموزش، آموزشهای اجباری و دروس اجباری، تصمیمات عجولانه و بدون مطالعه و آموزش، مهارتمحورنبودن آموزش در مدرسه و دانشگاه، رشد بیرویه مدرکگرایی و رشد تحصیلات تکمیلی بدون پشتوانه عنوان کرد و افزود: مافیای کنکور به آموزش و پرورش جهت میدهد و این بزرگترین خیانت به ساختار آموزشی ماست. جلیلی برخی از راهکارهای موضوعات فوق را قرارگرفتن آموزش غیررسمی در کنار آموزش رسمی و پذیرش آن آموزش از سوی معلمان، تغییر منابع آموزشی و وجود مدیران مستقل و نه سیاستزده در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: هماکنون همهچیز تغییر کرده و جزوه 50سال پیش به درد تدریس نمیخورد و در این خصوص منابع آموزشی ما نیز باید تغییرکند. همچنین رشتههای دانشگاهی و دروس آنها شدیدا نیاز به بازنگری دارند.