• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28108
+
-

برد پدیده‌ها، مساوی مدعیان

در هفته پنجم از لیگ برتر، هر 4تیم پرسپولیس، استقلال، سپاهان و تراکتورسازی مساوی کردند و پدیده و ذوب‌آهن برنده‌های بالای جدول بودند. استقلال و پرسپولیس در آستانه جدال آسیایی با رقبای قطری، مقابل خوزستانی‌ها متوقف شدند و سپاهان و تراکتور هم مقابل یکدیگر به تساوی رسیدند. لیگ‌برتر فعلا در تصرف پدیده است اما در هفته‌های آینده صدرنشین‌های دیگری را به‌خود خواهد دید. این نکته را حتی یحیی گل‌محمدی هم قبول دارد!
   شفر از اول شروع کرد
اولین بازی هفته پنجم که روز چهارشنبه برگزار شد یادآور اولین بازی وینفرد شفر در ایران بود و جالب اینکه دقیقا با همان نتیجه هم به پایان رسید. شفر اولین‌بار در هفته نهم فصل گذشته روی نیمکت استقلال نشست و در مقابل فولاد به تساوی بدون گل رسید. فولاد چهارشنبه با همان تاکتیکی در ورزشگاه آزادی بازی کرد که یک‌هفته قبل یک تیم خوزستانی دیگر در همین ورزشگاه بازی کرده و پرسپولیس را متوقف کرده بود. تیم جنوبی بخش زیادی از وقت بازی را کشت و در بقیه اوقات هم با تجمع در مقابل دروازه خودی مهاجمان استقلال را ناکام گذاشت. این تساوی استقلال را باز هم از صدر جدول دورتر کرد اما هواداران این تیم به آینده امیدوارند. فراموش نکنیم فصل گذشته هم شفر در فاصله بازی رفت تا برگشت استقلال را به درجه‌ای از آمادگی رساند که در اهواز همین تیم فولاد را 4 بر یک شکست داد.
   ماشین باخت و فیروز رفت
تیم چغر فیروز کریمی که در 4هفته نخست هیچ نتیجه‌ای جز تساوی نگرفته بود بالاخره شکست خورد و کریمی هم بلافاصله بعد از اولین شکست برکنار شد! ماشین‌سازی در تبریز میزبان ذوب‌آهنی بود که در دو، سه هفته گذشته فقط با بدشانسی امتیازاتش را از دست داده و از تیم‌های بالای جدول فاصله گرفته بود. ذوب‌آهن با امید نمازی قدرت فصل گذشته‌اش را حفظ کرده است. این تیم در هفته‌های ابتدایی قرعه سختی داشت و بدشانسی هم مزید برعلت شد تا از 3دیدار مقابل استقلال تهران، سایپا و سپاهان فقط 2امتیاز نصیب ذوبی‌ها شود. اما بداقبالی‌های این تیم بالاخره در تبریز به‌پایان رسید و شاگردان نمازی با 2گل بازیکن خارجی خود ماریو سیلوا فرناندز به برتری 2 بر یک رسیدند. ذوب‌آهن حالا تیم چهارم رده‌بندی است و از 5بازی 2برد دارد که هر دوی آنها خارج از خانه به‌دست آمده‌اند.
   اولین برد و آخرین چیپ
اولین برد نساجی در تاریخ لیگ‌برتر بالاخره ثبت شد. قائمشهری‌ها 5هفته برای این جشن انتظار کشیدند تا اینکه بالاخره اولین برد آنها مقابل همان تیمی رقم خورد که فصل گذشته را به‌همراه هم در لیگ‌ دسته‌اول سپری کرده بودند. نفت مسجدسلیمان که در تمامی بازی‌ها فقط با تاکتیک گل نخوردن به‌میدان می‌آید بعد از متوقف کردن پرسپولیس در تهران در مقابل نساجی هم یک نیمه در انجام این کار موفق بود. اما در هفتمین دقیقه از نیمه دوم بالاخره علی‌اصغر عاشوری طلسم دروازه این تیم را شکست. پیش از این فقط پارس‌جنوبی توانسته بود دروازه مسجدسلیمانی‌ها را باز کند و 3حریف دیگر در این کار ناکام مانده بودند. نساجی یک پنالتی هم به‌دست آورد و می‌توانست اندوخته خودش را دوبرابر کند اما محمد عباس‌زاده این پنالتی را چیپ زد و میلاد فراهانی هم فریب او را نخورد. جواد نکونام بعد از بازی گفت این‌گونه پنالتی‌ها دیگر در تیمش تکرار نخواهد شد. پیروزی‌های نساجی چطور؟ آیا تکرار می‌شوند یا نه؟
   سومین توقف متوالی برانکو
نتیجه تساوی دست از سر پرسپولیس برنمی‌دارد. تیم برانکو برای سومین‌بار متوالی مقابل یک حریف خوزستانی به تساوی رسید تا به رکورد 4تساوی متوالی ماشین‌سازی در 4هفته اول نزدیک شود. البته بازی سرخپوشان این هفته بدون گل نماند و جهانی و علیپور دو گل در دو نیمه بازی برای دو تیم زدند. دو نیمه‌ای که کاملا متفاوت از آب درآمدند و پرسپولیس برخلاف نمایش رخوت‌انگیزش در نیمه نخست، در نیمه دوم بازی را در دست گرفت و امیدوارکننده‌تر ظاهر شد. سرخپوشان در نیمه دوم موقعیت‌های زیادی به‌دست آوردند که به استثنای تک‌گل علیپور بقیه موقعیت‌ها با کم‌دقتی و بدشانسی از دست رفت. اما نکته منفی بازی شکسته شدن طلسم خط دفاعی سرخپوشان و گل خوردن بیرانوند بود که در آستانه بازی با الدوحیل اتفاق چندان مثبتی برای پرسپولیسی‌ها نیست. شیوه بازی محتاطانه پرسپولیس و استفاده همزمان از دو هافبک دفاعی انتقادات زیادی را متوجه برانکو کرده است. تاکتیک‌هایی که لااقل در بازی این هفته با الدوحیل توجیه منطقی دارند و کسی از آنها ایرادی نخواهد گرفت.
   حفظ صدر در بازی گل‌قشنگ‌ها
پدیده مشهد در مسابقه‌ای که زیباترین گل‌های هفته پنجم را در خودش جا داده بود، پیکان را هم شکست داد و به شگفتی‌سازی خود در صدر جدول ادامه داد. با توجه به توقف پرسپولیس و سپاهان در این هفته، یحیی گل‌محمدی و شاگردانش حتی با نتیجه مساوی هم در صدر جدول می‌ماندند. اما آنها به یک امتیاز اکتفا نکردند و با برتری مقابل مجید جلالی تعداد بردهای متوالی خود را به 4برد رساندند. خلعتبری در آخرین دقایق نیمه اول با یک کاشته زیبا از کنج زمین پدیده را در نیمه اول برنده کرد. این برتری تا دقایق پایانی پابرجا بود تا اینکه محمد قاضی از وسط میدان دروازه‌بان پدیده را جریمه کرد و با این سوپرگل همه را به‌یاد دیوید بکام انداخت. اما در 10دقیقه باقیمانده امین قاسمی‌نژاد یک‌بار دیگر دست‌به‌کار شد و هم پدیده را برنده کرد، هم خودش را با 3گل به رده دوم گلزنان رساند.
   مساوی پرهیجان شاخ‌های شهرستان
سپاهان و تراکتورسازی مهیج‌ترین بازی هفته پنجم را برگزار کردند و زیبایی‌های این مصاف به‌خصوص در یک ربع پایانی بازی همه تماشاگران را سیراب کرد. اگرچه از دست رفتن 2امتیاز خانگی دیگر، حالا کمی باعث دلسردی هواداران اصفهانی شده است. سپاهان هنوز نتوانسته در بازی‌های خانگی‌اش پیروز شود. تیم قلعه‌نویی دو برد دارد که هر دو را خارج از خانه به‌دست آورده و هر 3دیدار خانگی‌اش را با تساوی پشت سرگذاشته است. در جدال با تراکتورسازی البته زردپوشان تا دقیقه آخر برنده بازی بودند اما سوپرگل زیبای دانیال اسماعیلی‌فر این پیروزی را از اصفهانی‌ها گرفت و اجازه نداد دومین باخت تراکتورسازی رقم بخورد. این بازی تا دقیقه88 با نتیجه یک بر یک مساوی بود اما در این دقیقه سپاهان با گل پورقاز که مشکوک به آفساید بود پیش افتاد. تراکتوری‌ها اما منتظر داور نماندند و در همان چند دقیقه باقیمانده با یک گل بی‌حرف‌وحدیث بازی را به تساوی کشاندند. دو قطب شهرستانی لیگ با این نمایش زیبا خودشان را -لااقل در حال حاضر- برتر و قدرتمندتر از قطب‌های تهرانی نشان دادند.
   دایی انتقام استقلال را گرفت
علی دایی بعد از برد پرگل در هفته اول دیگر رنگ پیروزی را ندیده بود. سایپا در 3هفته متوالی علاوه بر اینکه پیروز نشد به گل هم نرسید و با 270دقیقه ناکامی در گلزنی به مصاف پارس‌جنوبی آمد. پارس‌جنوبی که بعد از دفاع مستحکم از تک‌گل هفته گذشته‌اش مقابل استقلال، حریف بسیار سرسختی به‌نظر می‌رسید. شاگردان علی دایی در نیمه اول توفیقی به‌دست نیاوردند اما در نیمه دوم بالاخره از سد محکم خط دفاعی حریف گذشتند و تک‌گل پیروزی‌بخش خود را به ثبت رساندند. محمدرضا سلیمانی در دقیقه59 گل سایپا را زد و در شادی بعد از گل مصدوم شد! سایپا با گل این بازیکن بعد از 329دقیقه به گل رسید تا دومین رکورد لیگ هجدهم را به‌نام خودش ثبت کند؛ رکورد اول متعلق به نفت مسجدسلیمان است که بعد از 450دقیقه هنوز هیچ گلی نزده است!
   برد خوزستان بدون خشتان
استقلال‌خوزستان تا قبل از این بازی برد نداشت اما اتفاق ویژه بازی اولین برد این تیم نبود. اتفاق ویژه بازی این بود که وحید خشتان گل نزد! سپیدرود آن‌قدر برای شکست خوردن آماده است که می‌تواند هر حریفی را از بحران خارج کند. این تیم بعد از رفتن خداداد دو بار دیگر هم باخته و حالا منتظر آمدن علی کریمی است تا شاید با جادوی جادوگر از قعر جدول جدا شود. هر 4گل قبلی استقلال‌خوزستان در 4بازی گذشته را وحید خشتان زده بود اما این بار درویشی و نامداری گل زدند تا خوزی‌ها گلزن‌های دیگری هم معرفی کنند. استقلال خوزستان با این برد به رتبه دهم رسید و 5رتبه بالاتر از تیم ویسی ایستاد که اتفاق طعنه‌آمیزی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید