• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28098
+
-

درس سهراب به رستم

درس سهراب به رستم

پیش‌بینی‌ها درست بود؛ یک مدال طلا و یک مدال نقره وزنه‌برداری در بازی‌های آسیایی از دست رفت. روزهای اول تیرماه که علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری بدون توجه به‌نظرات شورای فنی و کادر فنی، تصمیم گرفت کیانوش رستمی در دسته 94 وزنه بزند، گفته می‌شد در این  وزن سهراب مرادی شانس اول مدال طلا و ایوب موسوی در حد رسیدن به مدال نقره است. آن روزها بحث بر سر این بود که با رفتن رستمی به یک وزن بالاتر، ایران هم مدال طلای وزن 85 کیلوگرم و هم مدال نقره وزن 94 کیلوگرم را از دست می‌دهد. این اتفاق دیروز در سالن وزنه‌برداری جاکارتا افتاد. جایی که سهراب مرادی با شکستن رکورد یک‌ضرب جهان، مدال طلا را گرفت،‌ کیانوش در دو ضرب اوت کرد تا دستش از مدال کوتاه بماند. 

کیانوش گفته بود که روی مدال بازی‌ها حساب نکرده است و این جمله‌ای بود که گزارشگر تلویزیونی برنامه روی آن تاکید داشت اما این توجیه قابل قبولی است؟ گفته می‌شود برنامه‌ریزی کیانوش برای بازی‌های المپیک توکیو 2020 است ولی چه اطمینانی وجود دارد که او بتواند دو سال آینده در این وزن به مدال برسد؟ مسئولان ورزش ایران بارها اعلام کرده‌اند که بازی‌های آسیایی جای تجربه‌اندوزی نیست، سیاست آنها این است که فقط کسانی به بازی‌ها اعزام شوند که شانس مدال دارند. با توجه به همین توقع است که در دوومیدانی با وجود داشتن 16 سهمیه، فقط 12 نفر به جاکارتا اعزام شدند. نظر منتقدان فدراسیون وزنه‌برداری و علی مرادی این بود که کیانوش بعد از بازی‌های آسیایی به یک وزن بالاتر می‌رفت و در دیگر تورنمنت‌ها خودش را برای المپیک آماده می‌کرد. 

کیانوش رستمی، قبل از اینکه روی تخته جاکارتا برود، باخته بود، از روزی که حسابش را از تیم‌ملی جدا کرد، به‌جای اردوهای تیم‌ملی  در کرمانشاه و بدون مربی تمرین کرد، روزهایی که اردونشینان در تمرینات طاقت‌فرسا بودند، او در اینستاگرام عکس‌هایش از طبیعت‌گردی را به اشتراک گذاشت و... دیروز، فقط روز شکست رستمی نبود، روز شکست وزنه‌برداری ایران هم بود. دیروز همه آسیا اختلافات موجود در وزنه‌برداری ایران را دیدند؛ تشخیص این اختلافات خیلی سخت نبود، کیانوش تنها بود و فقط ماساژور تیم را کنارش داشت، درحالی که همه مربیان تیم در کنار مرادی بودند.  برخلاف کیانوش، سهراب دیروز یک ستاره بود، ستاره‌ای که همه را سر ذوق آورد. او  که اهل جارو جنجال نیست در یک وزن به‌راحتی رکورد جهان را زد اما برای زدن رکورد دو ضرب و مجموع کم آورد. سهراب به رکوردهای خودش حمله کرد اما وزنه 234 کیلویی را دوبار تا بالای سر برد اما نتوانست کنترل کند و وزنه به عقب برگشت: «تلاش کردم که بتوانم رکورد خودم را بشکنم اما لحظات آخر وزنه برگشت. این وزنه‌ها را در تمرینات زده بودم اما نشد در مسابقه تکرارشان کنم. عیب ندارد، رکورد دو ضرب دست خودم بود.» 
مرادی از همه خواسته به کیانوش احترام بگذارند: «او وزنه‌بردار بزرگی است و باید به او احترام بگذاریم.»

ایران در وزن 85 کیلوگرم علی مکوندی را داشت که در یک ضرب اوت کرد و حذف شد. در این وزن صفا رشید الجمیلی از عراق درحالی که از رکورد کیانوش رستمی در بازی‌های آسیایی اینچئون 19 کیلوگرم کمتر بود، قهرمان شد. 

  سهراب مرادی از ایران با رکورد ۱۸۹یک‌ضرب، ۲۲۱ دوضرب و مجموع ۴۱۰ کیلوگرم (مدال طلا).
 فارس الباخ از قطر با رکورد ۱۶۶یک ضرب، ۲۱۵ دوضرب و مجموع ۳۸۱ کیلوگرم (مدال نقره).
 سارات از تایلند با رکورد ۱۷۰یک‌ضرب، ۲۱۰ دوضرب و مجموع ۳۸۰ کیلوگرم (مدال نقره).
کیانوش رستمی در یک‎ضرب 175 کیلو وزنه زد و در دوضرب وزنه‌های 218 و 220 را انداخت. 

این خبر را به اشتراک بگذارید