• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28107
+
-

ساز ناکوک پروژه تغییر نسل

محمد زارعی

سردار آزمون در اوج جوانی خیلی زود توانست با حمایت کارلوس کی‌روش به تیم‌ملی دعوت شود و بعد از آن جایگاه ثابتی را برای خود پیدا کند تا جزو بازیکنانی باشد که در پروژه کی‌روش در تغییر نسل بازیکنان تیم‌ملی قرار می‌گیرد. 
تغییر نسلی که از دعوت بازیکنانی مانند سعید عزت اللهی، علیرضاجهانبخش، میلاد محمدی، مهدی ترابی و... در تیم‌ملی آغاز شد. سعید عزت اللهی ، سردار آزمون و  علیرضا جهانبخش به روند رو به‌رشد خود ادامه دادند و حتی توانستند با‌وجود اینکه سن جوانی داشتند در جام‌های جهانی 2014 و 2018 و همچنین جام‌ملت‌های 2015 استرالیا برای تیم‌ملی بازی کنند. نسلی که با توجه به شرایط سنی‌ای که دارند شاید بتوانند دو دوره دیگر جام‌جهانی را  به کارنامه بازی‌های ملی خود اضافه کنند. 
فرآیندی که کارلوس کی‌روش برای تغییر نسل تیم‌ملی انجام داد- تا بعد از مدت‌ها تیم‌ملی در اصطلاح یک پوست‌اندازی اساسی داشته باشد - چند سال به‌طول انجامید تا این بازیکنان جوان با کارکردن زیر نظر این مربی بتوانند به تجربه لازم و آمادگی برسند. حتی بسیاری از اهالی فوتبال این کار کی‌روش را مورد تمجید قرار داده و از تاثیرهای ماندگار این مرد پرتغالی در فوتبال کشور قلمداد کردند. اما بعداز بازگشت تیم‌ملی از جام‌جهانی روسیه به یکباره سردار آزمون به‌دلیل انتقادی که درباره عملکردش در این رقابت‌ها مطرح بود، تصمیم گرفت از تیم‌ملی خداحافظی کند. خداحافظی او در حدی جدی  بود که باوجود چراغ سبز مجدد کی‎روش ظاهرا حاضر نشده به تیم‌ملی برگردد تا در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا همراه ملی‌پوشان باشد. 
این رفتار احساسی و غیر حرفه‎ای آزمون شاید باعث شود دیگر در دوره کی‌روش به تیم‌ملی دعوت نشود. شاید بتوان گفت رفتار غیرحرفه‌ای آزمون باعث شد بخشی از سال‌ها زحمات کی‌روش برای تغییر نسل در تیم‌ملی به‌همین راحتی هدر رود. چراکه کی‌روش با بررسی‌های دقیق و صرف زمان‌های زیاد در پست‌های مختلف، بازیکنان جوان را جانشین بازیکنان پا به سن گذاشته می‌کند تا کمترین ضربه را از جابه‌جایی‌ها بخورد. سردار آزمون که با حضور در سطح یک فوتبال و بازی در تیم‌ملی مورد توجه رسانه‌ها و اهالی فوتبال جامعه  قرار گرفته، باید بداند حضور در  سطح اول فوتبال همان‎طور  که می‌تواند باعث شهرت و ثروت شود، اگر در مستطیل سبز عملکرد ضعیفی ارائه دهد  مورد انتقادات شدید حتی گاهی غیرمنطقی هم قرار می‌گیرد. ورزشکار ملی باید رفتار حرفه‌ای داشته باشد نه اینکه با تصمیم احساسی هم به‌خود و هم به تیم‌ملی ضربه بزند و زحمات چند‌ساله کی‌روش و پول بیت‌المالی که برای پرورش او هزینه شده تا سال‌ها در خدمت تیم‌ملی باشد را به این راحتی هدر دهد. 
آزمون باید علی دایی را به‌خاطر بیاورد که انتقادهای بسیار شدیدتری از بازی او انجام می‌شد اما هیچ‌وقت در اراده او خدشه‌ای وارد نکرد. رفتار حرفه‌ای با واکنش‌های امروز سردار تفاوت‌های فراوانی دارد.  
 

این خبر را به اشتراک بگذارید