• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28100
+
-

چرا شفر، منصوریان نشد؟

پارسال علیرضا منصوریان تنها هفت هفته سرمربی استقلال بود و پس از آن از نیمکت آبی‌ها کنار رفت. نتایج ضعیف استقلال در شروع لیگ هفدهم باعث شد منصوریان با تندترین شعارها از سوی هواداران مواجه شود و در سکوتی فرو رود که به‌زودی یک‌ساله خواهد شد. از قضا امسال هم که استقلال فصل را با وینفرد شفر بد آغاز کرده، خیلی‌ها یاد پارسال افتاده‌اند و می‌پرسند چرا حتی یک‌دهم از فشاری که روی منصوریان بود متوجه مربی آلمانی نمی‌شود؟ در آن زمان تیم منصوریان بد بازی می‌کرد و امسال هم استقلال غیر از بازی با تراکتورسازی نمایش درخشانی نداشته است. اگر امسال بهانه شفر این است که برخی بازیکنان کلیدی‌اش مثل تیام از این تیم جدا شدند، استقلال منصوریان هم ابتدای فصل گذشته کاوه رضایی را از دست داد که برای تیم او بسیار کلیدی بود. با این وجود حداقل در بازه زمانی ابتدای فصل، تفاوت چندانی بین عملکرد دو مربی وجود ندارد، اما برخلاف منصوریان که به‌شدت تحت فشار بود، شفر انگار روی ساحل امن نشسته است.
   تراکتور؛ ناجی مشترک
شفر امسال در پنج بازی اول فقط دو امتیاز بیشتر از منصوریان کسب کرده؛ او در حالی از یک برد و سه مساوی 6 امتیاز اندوخته که منصوریان پارسال از یک برد و یک مساوی چهار امتیاز داشت. استقلال فصل گذشته در پنج هفته نخست با نفت آبادان، استقلال خوزستان، تراکتورسازی، سایپا و پدیده بازی کرد و امسال در پنج بازی اول به مصاف پیکان، ذوب‌آهن، تراکتورسازی، پارس‌جم و فولاد خوزستان رفت. جالب اینکه تنها برد هر دو مربی هم برابر تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی به‌دست آمد. مقایسه رقبا در این دو بازه نشان می‌دهد تیم‌های حریف منصوریان و شفر در پنج هفته نخست تقریبا هم‌وزن بوده‌اند، هرچند کفه رقبای شفر کمی سنگین‌تر است.
   آسیا و پرسپولیس؛ دو تفاوت کلیدی
اینکه چرا منصوریان با استارت بد پارسال در هم کوبیده شد، اما در مورد شفر خبری از این برخوردها نیست، می‌تواند دو دلیل داشته باشد. اولی مربوط به لیگ قهرمانان آسیاست. پارسال عمده دلخوری استقلالی‌ها از منصوریان به‌خاطر باخت وحشتناک 6‌گله به العین امارات و حذف دردناک از آسیا بود؛ شعله‌ای که با نتایج ضعیف ابتدای فصل زبانه کشید. این درحالی است که در کارنامه شفر چنین باختی وجود ندارد و او تیمش را به مرحله یک‌چهارم نهایی رسانده. شاید کم‌وکیف بازی با السد، روی آینده کاری شفر خیلی تاثیر بگذارد. مسئله دوم هم به نتایج پرسپولیس مربوط می‌شود. رقیب سنتی استقلال پارسال از پنج بازی اولش 13 امتیاز گرفت و فاصله وحشتناکی با استقلال ایجاد کرد، اما شفر خوش‌شانس بوده که پرسپولیس هم امسال افتان و خیزان در حرکت است و از پنج بازی نخست تنها 9 امتیاز کسب کرده. شاید اگر تیم برانکو عملکرد پارسالش را تکرار می‌کرد و هفت امتیاز از استقلال فاصله می‌گرفت، هواداران اینقدر راحت با نبردن‌های شفر کنار نمی‌آمدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید