• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27981
+
-

نبرد با اکانت‌ها

توییتر، فیسبوک و گوگل بدون ارائه مدرک، اقدام به بستن صدها حساب کاربری با ادعای ارتباط با ایران کرده‌اند

نبرد با اکانت‌ها


این روزها شرکت‌های بزرگ فناوری مشغول نبردی تمام عیار با حساب‌های کاربری هستند که به بخشی از یک جدال سیاسی تبدیل شده است.

فیسبوک و توییتر به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند صدها حساب کاربری را با ادعای اینکه بخشی از یک کارزار هماهنگ شده و تبلیغاتی بوده، بسته‌اند. این دو غول شبکه‌های اجتماعی مدعی ارتباط این حساب‌‌های کاربری با ایران شده‌اند. اتانیل گلیچر، رئیس بخش سیاستگذاری امنیت سایبری فیسبوک در این بیانیه گفته است: ما ۶۵۲ صفحه، گروه و حساب کاربری دخیل در رفتارهای غیرطبیعی هماهنگ شده که در ایران به راه افتاده بود را حذف کرده‌ایم. از سوی دیگر توییتر هم اعلام کرده که ۲۸۴ حساب کاربری را که مدعی شده تعداد زیادی از آنها در ایران به راه افتاده بود مسدود کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، گوگل هم روز گذشته دست به اقدام مشابهی زد و اعلام کرد که ۳۹ کانال یوتیوب را بسته است که در آمریکا بیش از 13 هزار بیننده داشت. 6 وبلاگ هم در وب‌سایت بلاگر مسدود و جلوی کار صاحبان 13 حساب در شبکه اجتماعی گوگل گرفته شده است.  این اقدامات پس از آن صورت گرفت که جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از آنچه امکان دخالت ایران، چین، روسیه و کره‌شمالی در انتخابات میان دوره‌ای کنگره این کشور خوانده بود، ابراز نگرانی کرد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در واکنش به این اظهارات تأکید کرده بود: ما یک مثل معروف داریم که می‌گوییم «کافر همه را به کیش خود ‌پندارد.»


سیاست مبهم

حذف این اکانت‌ها در حالی صورت گرفته که هیچ سند و مدرک مستدلی درباره اتهام‌های ادعا شده ارائه نشده است. از سوی دیگر این شرکت‌های آمریکایی خودشان هرکدام طی ماه‌های اخیر به نوعی درگیر پرونده‌های افشای گسترده اطلاعات کاربران نقض قوانین بین‌المللی بوده‌اند. مشهورترین مورد مربوط به فیسبوک می‌شود که حتی پای مارک زاکربرگ، بنیانگذار این شبکه اجتماعی را به کنگره کشاند و باعث سقوط شاخص سهام این شرکت شد. یکی از بزرگ‌ترین نشت‌های اطلاعات توسط یک مؤسسه انگلیسی به نام «کمبریج آنالیتیکا» ‌صورت گرفته و گفته می‌شود، اطلاعات حدود 87میلیون کاربر این شبکه توسط این گروه استفاده شده است. چند وقت پیش در اروپا هم گوگل و فیسبوک در روز اول اجرایی شدن قانون GDPR به میزان ۸.۸میلیارد دلار جریمه شدند. سهم جریمه فیسبوک ۳.۹میلیارد و گوگل ۳.۷میلیارد یورو اعلام شده است. طبق این قانون تازه، استفاده از داده‌ها و اطلاعات افراد و زیر پا گذاشتن حق حریم خصوصی آنها، مثلا در شبکه‌های اجتماعی، جریمه‌ای سنگین خواهد داشت.


لبخند به عربستان

اقدامات اخیر در حالی صورت گرفته که عربستان به‌صورت رسمی مرکزی ویژه را برای فعالیت سازمانی در شبکه‌های اجتماعی تاسیس کرده است. مرکز ارتباطات و رسانه‌های جدید عربستان، وابسته به وزارت خارجه این کشور با حضور عادل‌الجبیر افتتاح شده است. براساس توضیحاتی که در پایگاه اینترنتی این مرکز آمده، وظیفه آن اصلاح چهره عربستان در سطح جهانی، رصد و تحلیل جامع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، تقویت پایگاه‌های مجازی سعودی و حمایت رسانه‌ای از سیاست‌های اصلی این کشور است. در مقابل این سیاست «مگس‌های سایبری» هشتگی است که این روزها به وفور در شبکه‌های اجتماعی عربی از سوی مخالفان عملکرد عربستان سعودی در توییتر به‌کار می‌رود. انتقادهای اولیه از سیاست‌های توییتری عربستان، اندکی بعد از بحران قطر در رسانه‌های عربی دیده شد. منتقدان از ایجاد هجمه‌های توییتری نامتعارف علیه هر چهره‌ای که با عملکرد ریاض در قبال قطر مخالف بود شکایت داشتند. هجمه‌ها به حدی بود که منتقدان یا ناچار به بستن حساب خود در توییتر شده و یا به‌تدریج میل به‌خودسانسوری پیدا می‌کردند. این هجمه گسترده اما تاکنون از سوی هیچ‌کدام از شرکت‌های فناوری آمریکا با برخوردی مواجه نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید