• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27830
+
-

دود هور، خوزستانی‌ها را روانه بیمارستان کرد

48روز از شروع آتش­‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم می­‌گذرد و آتش هنوز خاموش نشده است

دود هور، خوزستانی‌ها را روانه بیمارستان کرد

پروانه بندپی | خبرنگار:

48 روز از شروع آتش‌سوزی در بخش عراقی هورالعظیم می‌گذرد، آتش هنوز سر ِ خاموش شدن ندارد و شب و روز بی‌وقفه شعله‌ور است. تا امروز 25هزار هکتار از این تالاب بین‌المللی که دوسوم آن در خاک عراق قرار دارد، سوخته و از بالگردها و هواپیمای آبپاش هم برای مهار آتش کاری بر نیامده است.

آتش سوزی دود غلیظی ایجاد کرده، انتشار این دود همیشگی نیست، اما هروقت که باد از سمت غرب به شرق (از عراق به سمت خوزستان) می‌وزد، این دود تمام شهرهای مرزی خوزستان را می‌پوشاند و دید شهروندان و روستانشینان را تار می‌کند و نفس آنها را به شماره می‌اندازد.

دود و مشکلات تنفسی

از زمان شروع آتش‌ گرفتن نیزارهای هور، تعداد زیادی از هورنشینان با مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند. پس از آنکه مشخص شد آتش هور به این زودی‌ها خاموش نمی‌شود و نیز با افزایش چشمگیر تعداد مراجعان، فعالیت مراکز درمانی شهرستان هویزه که هورالعظیم در آن قرار دارد، شبانه‌روزی شد تا در هر ساعت از شبانه‌روز بتوانند به شهروندان و روستانشینان خدمات ارائه دهند.

فرهاد حمزه‌لویی، معاون دانشگاه علوم ‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز به همشهری می‌گوید: طبق آماری که تهیه کرده‌ایم، از زمان شروع آتش‌سوزی در هورالعظیم تا روز 28مرداد درمجموع 198نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌‌اند.

حمزه‌لویی با اشاره به اینکه این آمار مربوط به شهرستان‌های هویزه و منطقه دشت‌ آزادگان است، می‌گوید: آمار متعلق به یک روز نیست و مربوط به زمان شروع آتش‌سوزی تاکنون (28مرداد) است.

وی می‌گوید: برخی از این بیماران زمینه آلرژی و بیماری‌های تنفسی مثل آسم داشتند که دود هور، بیماری آنها را تشدید کرده است.

از این مسئول درباره آمار مشکلات تنفسی شهروندان اهوازی هم می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: آمار در اهواز آنقدر نبود که قابل‌ذکر باشد، چون اصلا مشکل حادی بین شهروندان این شهر دیده نشده است.

تشدید بیماری‌های تنفسی

یک عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌شاپور اهواز هم در گفت‌وگویی اعلام کرده است: با ادامه انتشار دود، بروز یا تشدید بیماری‌ها در کسانی که زمینه بیماری‌های تنفسی دارند، مشاهده می‌شود.

مریم حدادزاده شوشتری می‌گوید: همچنین بیماری‌های دیگر تنفسی و قلبی و عروقی با آلودگی هوا یا دود منتشرشده از آتش‌سوزی هور تشدید می‌شود.

حدادزاده شوشتری گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده، میزان شیوع بیماری آسم در خوزستان 5/1تا 2برابر متوسط کشوری و تعداد بیماران مبتلا به آسم در خوزستان نسبت به میانگین کشوری بیشتر است. در این شرایط احتمال تشدید بیماری‌ها وجود دارد و از زمان آتش‌سوزی بخش عراقی تالاب هورالعظیم و انتشار دود، کسانی که زمینه بیماری‌های تنفسی داشتند، با تشدید علائم به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. این فوق‌تخصص بیماری‌های ریه گفت: در این شرایط تنها توصیه پزشکان این است که بیماران تنفسی تا حد امکان از خانه خارج نشوند و درصورت ضرورت خروج از خانه، حتما از ماسک فیلتردار استفاده کنند.

نور چشم هورنشینان در خطر است

هورالعظیم تا 48روز پیش تنها مشکل کم‌آبی داشت و کارشناسان و فعالان محیط‌زیست همیشه نگران حال این تالاب ارزشمند و تأمین حقابه آن بودند؛ تالاب عظیمی که صدها گونه آبزی و پرنده بومی در آن زیست می‌کنند و زمستان هر سال محل زیست موقت پرندگان مهاجر است و معیشت بسیاری از ساکنان منطقه از آن تأمین می‌شود، اما حالا رنگ نگرانی‌ها تغییر کرده و هور که نور چشم هورنشینان است و نان آنها را می‌دهد و با آن خاطره‌ها دارند، شب و روز در آتش می‌سوزد و ساکنان اطراف خود را نیز می‌سوزاند. کارشناسان محیط‌زیست هشدار می‌دهند که استمرار این وضع می‌تواند به نابودی اکوسیستم تالاب منجر شود و مسئولان همچنان به‌دنبال راهی برای مهار آتش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید