سوگ بزرگ تهران
گزارشی مصور از برپایی آیینهای سنتی و پرشور تاسوعا و عاشورا در محلههای پایتخت
فاطمه عباسی| روزنامه نگار
تهران در روزهای گذشته، ردای سیاه عزا بر تن کرد و به سوگ بزرگترین حماسه تاریخ نشست. از نخستین ساعات تاسوعا تا غروب غمبار عاشورا و شامگاه حزنانگیز شام غریبان، پایتخت به پهنای تمام محلههایش یکپارچه حسینیه شد. در چهارراه قدیمی و پرخاطره گلوبندک، شعلههای خیمهسوزان ظهر عاشورا آتش به جان دلسوختگانی زد که همنوا با اسرای کربلا اشک ریختند. اندکی آنطرفتر در غرب تهران و در بلوار فردوس، صدای سنج و دمام با آیین سنتی و سوزناک «گِلمالی» لرستانیهای مقیم مرکز درآمیخت و ارادتی بیرنگوریا در سیمای خاکآلود عزاداران جلوهگر شد. همزمان صحن و سرای حرم مطهر شاهعبدالعظیم حسنی(ع) در شهرری، قبله تهران، کانون بیقرارانی بود که دستهای نیاز را به آسمان بلند کردند و با نالههای «لبیک یا حسین(ع)»، ارادت خود را به خاندان رسالت نشان دادند. عکاسان روزنامه همشهری با حضور در کانونهای اصلی عزاداری پایتخت جلوههای نابی از شور و شعور حسینی و تنوع فرهنگی عزاداری اقوام در تهران را به تصویر کشیدهاند، تصاویری ماندگار از سوگواری شهری که با گذشت قرنها هنوز داغ کربلا را تازه و زنده نگه داشته است.
