• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2744
+
-

عطف به ماسبق

سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب از برگزاری آن در مصلی خبر داد

نمایشگاه
عطف به ماسبق

سرانجام پس از چندماه بلاتکـــلیفی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب اعلام کرد که سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب سال آینده در شهر آفتاب برگزار نمی‌شود و نمایشگاه برای یک دوره به‌طور موقت به مصلای تهران بازمی‌گردد تا در این یک سال شهرآفتاب فرصت کافی را برای فراهم کردن زیرساخت‌ها  داشته باشد.

همایون امیرزاده، سخنگوی شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران با اعلام خبر برگزاری نمایشگاه در مصلی گفت: «ما تفاهمنامه شش‌ساله‌ای با شهرداری تهران برای در اختیار قرار گرفتن مجموعه شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب داریم که تا سال 1400اعتبار دارد و براساس همان تفاهمنامه چنانچه امکانات زیرساختی و فضای مسقف در این مجموعه تأمین شود نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب برگزار خواهد شد. در واقع این جابجایی به نوعی همکاری با شهرداری تهران برای ایجاد فرصتی در جهت آماده‌سازی‌ بیشتر شهرآفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران است.»

 

تلاش می‌کنیم نمایشگاه در شهرآفتاب بماند

اما تغییر محل برگزاری نمایشگاه تصمیمی است که مورد تأیید همه مسئولان و مدیریت شهری نیست.

حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران، در پاسخ به همشهری می‌گوید: «تلاش ما این است که نمایشگاه در شهر آفتاب بماند. مشکلات ترافیکی‌ای که برگزاری نمایشگاه در مرکز شهر ایجاد می‌کند بسیار زیاد است.»

او در پاسخ به سؤال ما درباره فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهر آفتاب می‌گوید: «ما به‌عنوان مدیریت شهری حاضریم که همه تلاشمان را برای فراهم کردن امکانات لازم در شهر آفتاب انجام دهیم.»

اما مسئله‌ای که سبب شده است شورای سیاستگذاری نمایشگاه تصمیم به انتقال نمایشگاه به مصلی بگیرد همین فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب است. نکته‌ای که در 2سال گذشته اعتراض بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه را در پی داشت.

 

هنوز هم حاضریم نمایشگاه را در شهرآفتاب برگزار کنیم

رئوف قادری، مدیر مجموعه شهر آفتاب در پاسخ به پرسش همشهری درباره امکانات فعلی شهر آفتاب می‌گوید: «مجموعه شهر آفتاب حاضر است 80تا 90هزار متر فضا در اختیار نمایشگاه کتاب تهران قرار دهد. این فضا تا 110هزار متر نیز امکان افزایش دارد. نکته دیگر این است که در اختیار قرار دادن فضا از خدمات ماست اما امکانات دیگری که ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب در اختیار نمایشگاه قرار داده‌ایم جزء قرارداد ما نبوده است.» 

اما قادری می‌گوید: «بخشی از این فضا سازه‌های موقت است.» مشکل شاید همین سازه‌های موقت باشند؛ سازه‌هایی که در فضای شهر آفتاب در مقابل باد و باران چندان مقاوم نیستند. در 2دوره گذشته نیز آب‌گرفتگی این سازه‌های موقت بود که مسئله ایجاد کرد. قادری درباره اضافه کردن فضای دائم در شهرآفتاب می‌گوید: «برای اضافه کردن فضای دائم مسقف باید در شهر آفتاب ساخت‌وساز صورت بگیرد. اما تأمین اعتبار و ساخت‌وساز تا زمان برگزاری نمایشگاه وجود ندارد.»

قادری در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «تصمیم‌گیری برای محل برگزاری نمایشگاه کتاب به‌عهده ما نیست وگرنه از نظر ما نمایشگاه می‌تواند در شهر آفتاب برگزار شود. با این حال ما به تصمیم شورای سیاستگذاری احترام می‌گذاریم.» 

 

مشکلات مصلی مرتفع شده است

یکی از اصلی‌ترین محاسن برگزاری نمایشگاه در مصلی دسترسی راحت به آنجاست. مخاطبان تهرانی نمایشگاه می‌توانند با مترو یا تاکسی و بی‌آرتی‌های خیابان بهشتی خود را به مصلی برسانند. نیازی نیست که اهالی فرهنگ برای بازدید از نمایشگاه یک روز کامل را از دست بدهند بلکه نزدیکی نمایشگاه این امکان را فراهم می‌کند که ساعتی از هر روز را به نمایشگاه بروند.

اما مصلی مشکلات دیگری داشته که باید برای آن چاره‌ای اندیشیده شود. یکی از مشکلات مصلی کمبود فضای لازم برای ناشران خارجی است؛ ناشرانی که مجبور بودند اغلب در چادرها و سازه‌های موقت سر کنند. اتفاقی که وجهه خوبی برای نمایشگاه کتاب ندارد و از ‌شأن و منزلت نمایشگاه می‌کاهد. همایون امیرزاده در پاسخ به همشهری می‌گوید: «یکی از دلایلی که ما راغب شدیم که فعلاً به مصلی بازگردیم تکمیل عملیات ساختمانی رواق شرقی و غربی مصلای‌تهران تا زمان برگزاری نمایشگاه است.

ما می‌توانیم بخش‌هایی را که پیش از این در سازه‌های موقت و چادرها بودند به فضای مسقف رواق شرقی و غربی منتقل کنیم.»

کمبود پارکینگ برای خودروهایی که به نمایشگاه می‌آیند یکی دیگر از مشکلات مصلای تهران است. مشکلی که برای بازدیدکنندگان شهرستانی کار را سخت می‌کند و گاه سبب سرگردانی چندساعته آنها در خیابان شهیدبهشتی و بزرگراه مدرس و رسالت و راهبندان شدید این محدوده می‌شود. امیرزاده در پاسخ می‌گوید: «فضایی که پیش از این مجبور بودیم که بخش‌های اجرایی را در آنجا مستقر کنیم به پارکینگ اختصاص می‌یابد. جای پارک ویژه اتوبوس‌ها و ناشران شهرستانی درنظر گرفته شده است تا مشکلات قبلی به‌وجود نیاید.» 

امیرزاده در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم نمایشگاه را در شرایط بهتری برگزار کنیم.» 

باید منتظر روزهای برگزاری نمایشگاه باشیم و ببینیم که مصلی پس از 2سال چه تغییراتی کرده است و آیا همه مشکلات گذشته برطرف شده است یا نه.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :