• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 25 مرداد 1397
کد مطلب : 27262
+
-

رایزنی‌ شهرداری برای حریم خط ریلی تهران- مشهد

بسیاری از محلات جنوبی پایتخت از نظر سرانه‌های فضای سبز، ورزشی، تفریحی و درمانی فقیر هستند

شهردار منطقه 16تهران دیروز خبر از طرح‌هایی داد که می‌تواند در آینده آسیب‌های اجتماعی را از این بخش جنوبی شهر پس بزند. آنچه هادی زبده در نشست خبری خود اعلام کرد، مطالبه دیرینه اهالی نازی‌آباد، جوادیه، خزانه، بعثت و... است.

ساکنان این محله‌ها سال‌هاست به‌خاطر وجود خط راه‌آهن تهران- مشهد، جگرفروشی‌ها، دکل‌های فشار قوی برق، صنایع آلاینده و... با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که بسیاری از محله‌های منطقه 16پایتخت به لحاظ سرانه‌های فضای سبز، ورزشی، تفریحی و درمانی فقیر به‌حساب می‌آیند.

به گزارش همشهری، روز گذشته زبده، شهردار منطقه 16بر همین اساس از رایزنی‌ها یا طرح‌هایی خبر داد که اگر رنگ اجرایی به‌خود بگیرند می‌توانند تحولاتی را در این محدوده به‌وجود آورند. به‌طور نمونه او در مورد بهداشت مغازه‌های جگرفروشی در میدان بهمن گفت که وضعیت و شرایط بهداشتی این مغازه‌ها نسبت به چند سال گذشته بهبود یافته اما متولی اصلی این بخش وزارت بهداشت است.

او همچنین درباره چالش‌های ایستگاه راه‌آهن در منطقه گفت: «مسیر ریل مشهد به تهران که از مرکز منطقه عبور می‌کند، 35متر از ریل است و براساس قانون حفاظت و ایمنی راه‌ها نیز 30متر حریم برای این خطوط درنظر گرفته شده است. در سنوات گذشته بخشی از حریم ریل را برای ایجاد مسیر و خیابان تملک کرده‌اند. اخیرا راه‌آهن اعلام کرده که این 30متر برای ایجاد زیرساخت‌های دیگر غیراز خیابان‌سازی بوده. پس رفع این مشکل نیاز به بررسی بیشتر دارد.»  

به گفته زبده، در سنوات گذشته پول بابت تملک داده شده اما نباید این تملک صورت می‌گرفت و حالا موضوع ابتر مانده و باید از طریق رایزنی با شرکت راه‌آهن مسئله مرتفع شود.

شهردار منطقه 16همچنین در مورد فعالیت صنایع آلاینده در این منطقه گفت: «آلایندگی صنایع به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌ها مانند گذشته نیست اما اکنون با املاک درشت‌مقیاسی مواجه هستیم که مالکان آنها را رها کرده‌اند. در حال مذاکره با مالکان هستیم تا این فضاهای بی‌دفاع شهری را در چارچوب ضوابط و مقررات احیا کنند.» او در مورد کارخانه روغن نباتی قو که تعطیل شده نیز به همشهری گفت:  این کارخانه جزو فضاهای بی‌دفاع شهری است و با تملک می‌تواند فضای سبز شده و سرانه محله خزانه را از این حیث افزایش دهد.

زبده موارد دیگری را نیز اعلام کرد که به‌طور خلاصه در ادامه  می‌خوانید:

  به‌دنبال ایجاد پاتوق‌های محله‌ای در منطقه هستیم. از بازیگرانی که در این مناطق بودند همچون اکبر عبدی، پرویز پرستویی و... درخواست می‌کنیم که حداقل ماهی یک‌بار در این جلسات و پاتوق‌ها شرکت کنند.

  انتقال خطوط راه‌آهن به زیر زمین در مرحله کارشناسی قرار دارد.

  در مدیریت جدید طرح پارک ولایت منتفی شده و اقدامات ترافیکی که قرار بود در میدان بهمن اجرا شود نیز تحت‌الشعاع قرار گرفته است و ما به‌دنبال آن هستیم تا برای حل ترافیک یک پل از جنوب بزرگراه تندگویان به سمت نواب احداث کنیم که امیدواریم با اجرای این پل حدود 30درصد مشکل ترافیک حل شود.

  دکل‌های فشار قوی حدود 40هکتار از فضای منطقه 16را بلااستفاده کرده‌اند. با وزارت نیرو و برق منطقه در حال رایزنی هستیم تا این مشکل را نیز برطرف کنیم اما آنها اعلام کرده‌اند در شرایط فعلی این کار خیلی سخت است.

  پروژه طبقاتی‌شدن پل بعثت منتفی شده است.

  ورزشگاهی در محدوده نازی‌آباد شرقی ایجاد می‌شود.

  معتادان محله هرندی به نقطه شمالی منطقه16سرریز شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید