• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 24 مرداد 1397
کد مطلب : 27144
+
-

کسب‌وکارها در تحریم چه می‌کنند؟

تحریم‌ها با خود، بحران اقتصادی می‌آورند و شرکت‌ها را در تنگنا قرار می‌دهند. تنگنایی که برخی را از پای درمی‌آورد و برخی را تضعیف می‌کند. در این میان اما گروهی از بنگاه‌های اقتصادی و برندها مسیر رشد و نمو را طی می‌کنند و در دوران پساتحریم یک سر و گردن بالاتر از رقبا می‌ایستند. دسته چهارم شرکت‌ها نیز آنهایی هستند که گویی برای گرفتن ماهی از آب گل‌آلود دوران تحریم ظاهر می‌شوند، فعالیت پرحجمی انجام می‌دهند و در دوران پساتحریم چندان خبری از آنها نمی‌شود. این بخشی از نتایج بررسی‌های گروه پژوهش بازار و رسانه dna است که از وضعیت بازارهای ایران و مقایسه آن با کشورهای خارجی انجام شده است.

 به گزارش همشهری، ناصر پاشاپور نیکو، مدیرعامل گروه dna در یک نشست خبری ارائه راهکارها برای خروج بنگاه‌های اقتصادی از شرایط بحران گفت: امروز نیز ایران در شرایط بحران اقتصادی قرار دارد و این بحران اقتصادی کم یا زیاد گریبانگیر تمام کسب‌وکارها شده است و در این شرایط فعالان اقتصادی سه نوع نگاه به کسب‌وکار خود دارند.

این پژوهشگر حوزه کسب‌وکار و اقتصاد ادامه داد: برخی‌ها از آینده کسب‌وکار خود در ایران ناامید هستند، دسته دیگر به‌دنبال راهکاری برای برون‌رفت از این شرایط می‌گردند و دسته سوم درصدد هستند که از این شرایط به‌وجود آمده به‌طور موقت منتفع شوند. پاشاپور نیکو با اشاره به اینکه کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی برای خروج از شرایط بحرانی اقتصاد، باید 4سیاست و برنامه پیش رو داشته باشند تاکید کرد: ابتدا بنگاه‌ها باید درک درستی از وضعیت بازار داشته باشند و در گام دوم به‌ بازارهای تثبیت شده سوق پیدا کنند و صادرات را گسترش دهند. او ادامه داد: سومین راهکاری که فقط برخی از شرکت‌ها در اجرای آن موفق عمل می‌کنند، توسعه کسب‌وکار و افزایش خطوط تولید است که باعث می‌شود شرکت با نگاه کارشناسی به بحران اقتصادی، فرصت‌های جدیدی پیدا کند و بدون سودجویی و تخلف، اقداماتی انجام دهد که هم کشور منتفع شود و هم به توسعه شرکت بینجامد. سیاست چهارم نیز افزایش زیرساخت‌ها در همان شرایط تحریم است که به شرکت کمک می‌کند در پساتحریم فعالیت مؤثرتر و بیشتری داشته باشد. او ایجاد فضای رقابتی در دوران پساتحریم را ضروری دانست و افزود: وقتی فضای اقتصادی کشور را به بازارهای داخلی محدود می‌کنیم نباید انتظار ارتقای کیفیت خدمات و محصولات را داشته باشیم چراکه انگیزه‌ای برای رقابت وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید