• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2709
+
-

شهر در رسانه ها

هوا به کام کامیون‌هاست روزنامه «بهار» در گزارشی به تردد شبانه خودروهای سنگین و نقش کامیون‌ها در آلودگی هوای تهران پرداخته و نوشته که «هرچه با اجرای طرح ترافیک تهران و زوج و فرد کردن خودروها از آلودگی هوا و تولید و انتشار آلاینده‌ها می‌کاهیم،  در شب با تردد کامیون‌های آلاینده و دیگر خودروهای مشابه،  بر آلودگی هوا افزوده می‌شود؛ درست مثل اینکه رشته‌های تنیده شده در روز،  در چشم بر هم زدنی در شب پنبه می‌شوند و روز از نو و روزی از نو!»

تولید ملی،  نباید به مرگ ملی بینجامد نشریه «تجارت فردا» در گفت‌وگو با شهربانو امانی، مدیریت آلودگی هوای تهران را بررسی کرده است؛ به گفته این نماینده مجلس،  همه دستگاه‌ها در بحث مدیریت آلودگی هوا طی این سال‌ها وظایف محوله را انجام نداده‌اند؛ مثلا وزارت صنعت،  معدن و تجارت قرار بود از خودروهای هیبریدی(برقی دوگانه)،  حمایت و تولید خودروها،  اتوبوس‌ها و موتورسیکلت‌های بی‌کیفیت را متوقف کند، ولی هیچ‌کدام را انجام نداده است. ما فقط برای حمایت از تولید‌کننده و نه مصرف کننده،  داریم از تولید بی‌کیفیت‌ترین خودروها در ایران حمایت می‌کنیم. تولید ملی قرار نیست مرگ ملی را به همراه داشته باشد. به باور امانی،  مسئله آلودگی هوا نیاز به یک عزم حاکمیتی دارد؛ مدیران دولتی در ایران در ارتباط با آلودگی یک بار برای همیشه وظیفه قانونی و وظیفه دستگاه متناظر خود را انجام دهند.

تهرانی‌ها منتظر معجزه هستند! هفته نامه «صدا» در یادداشتی به قلم تقی آزادارمکی،  از منظر جامعه شناسی رفتار تهرانی‌ها بعد از وقوع زلزله را بررسی کرده است؛ نویسنده سؤال متفاوتی را در این‌باره مطرح کرده است: «با این شناخت و باوری که در مورد زلزله تهران وجو داشت،  باید پرسید چرا مردم به خیابان نیامدند؟ چرا پمپ بنزین‌ها بیشتر از این شلوغ نشد... به‌عبارت دیگر،  تصور می‌کردم کل مردم تهران بیرون بیایند و از شهر خارج شوند.» به اعتقاد آزاد ارمکی باید بی‌تفاوتی مردم نسبت به خطرات زلزله را بررسی کرد؛ وی علت عدم خروج همه مردم از خانه‌ها و شهر را در این می‌داند که «آنها منتظر یک لطف الهی و در واقع منتظر انتقال این زلزله به یک نقطه دیگر هستند! به‌عبارت دیگر آنها منتظر معجزه‌ای هستند که زلزله بزرگ‌تری نیاید و دیگران فرصت کنند شهر تهران را بسازند.»

مهاجرت معکوس از تهران روزنامه «شهروند» در گزارشی مدعی شده که آلودگی هوا،  ترافیک و مشکلات مختلف تهران،  باعث شده تعدادی از مردم این شهر به دیگر نقاط ایران مهاجرت کنند. بنابر این گزارش،  از سال ٩٠ تا ٩٥ تعداد ٣٥٠ هزار و ٦٣٢ نفر از تهران به استان‌های دیگر مهاجرت کرده‌اند. شهروند با استناد به اطلاعات مرکز آمار ایران نوشته که «استان البرز بالاترین جذب مهاجر از تهران را داشته و استان‌های گیلان و مازندران به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جذب مهاجر از استان تهران قرار دارند.» این روزنامه به این نکته هم اشاره کرده که مهاجرت معکوس از تهران «ناچیز» است: «طی فاصله زمانی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵،  تعداد افرادی که وارد استان تهران شده‌اند بیشتر از افرادی است که از استان تهران خارج شده‌اند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید