• سه شنبه 25 آذر 1404
  • الثُّلاثَاء 25 جمادی الثانی 1447
  • 2025 Dec 16
دو شنبه 24 آذر 1404
کد مطلب : 269042
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/9QDxz
+
-

خداحافظی با آب گرفتگی خیابان های تهران

اعضای شورای شهر در سیصدوهفتادونهمین جلسه، تقویت آب‌های زیرزمینی را تصویب کردند

گزارش
خداحافظی با آب گرفتگی خیابان های تهران

پریسا نوری| روزنامه‌نگار 

فرونشست زمین به‌دلیل کمبود منابع آبی زیرزمینی یکی از چالش‌های جدی کلانشهر تهران است که می‌تواند به ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها آسیب بزند. از این‌رو در سیصدوهفتادونهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران نمایندگان مردم طرحی را مصوب کردند که براساس آن آب‌های سطحی و نزولات جوی به زیرزمین هدایت و سفره‌های آب زیرزمینی تقویت شود. مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران درباره این طرح که تراواسازی معابر شهری نام دارد، توضیح می‌دهد.

هدررفت آب‌های سطحی 
شهر تهران به‌عنوان پایتخت ایران با مشکلات پیچیده‌ای در زمینه‌ محیط‌زیست و مسائل شهری مواجه است که ازجمله آنها می‌توان به مدیریت نامناسب آب‌های سطحی، کمبود منابع آبی و به‌تبع آن فرونشست زمین اشاره کرد. این مشکلات به‌طور عمده ناشی از رشد سریع جمعیت و ضعف زیرساخت‌های موجود برای مدیریت نزولات جوی است. در بسیاری از مناطق شهری، نزولات جوی به‌دلیل نبود سیستم‌های مناسب جمع‌آوری و هدایت، به‌صورت رواناب‌ها از سطح شهر خارج می‌شود و نه‌تنها هدر می‌رود، بلکه باعث بروز مشکلات محیط‌زیستی و شهری دیگری مانند سیلاب‌ و کاهش کیفیت منابع آبی می‌شود.

هدایت نزولات جوی به عمق زمین
یکی از اهداف اساسی این طرح هدایت و ذخیره‌سازی‌ صحیح نزولات جوی است که می‌تواند به تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی کمک کند. استفاده از کف‌سازی‌ تراوا در معابر شهری، به‌ویژه در مناطق مسکونی این امکان را فراهم می‌کند که آب  باران پس از عبور از سطح زمین به عمق خاک نفوذ و به تغذیه سفره‌های آب‌ زیرزمینی کمک کند. این فرآیند نه‌تنها باعث تقویت منابع آب  زیرزمینی می‌شود، بلکه به‌عنوان راهکاری مؤثر برای جلوگیری از فرونشست زمین عمل می‌کند، به‌ویژه در تهران که با معضلات بسیاری در این زمینه روبه‌رو است.
مناسب‌سازی شیب معابر 
در راستای استفاده بهینه از نزولات جوی، تمام معابر و فضاهای سبز باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که شیب سطح معابر مناسب باشد و آب ناشی از نزولات جوی به سمت باغچه‌ها و فضای سبز شهری هدایت شوند. همچنین شیب‌سازی‌ باید به‌گونه‌ای باشد که از جمع‌شدن آب‌های سطحی جلوگیری کند و امکان نفوذ آب به عمق خاک برای تغذیه سفره‌های آب  زیرزمینی فراهم شود.

کف‌سازی‌ معابر با مصالح نفوذپذیر
شهرداری تهران موظف است برای افزایش نفوذپذیری آب در زمین، از مصالح تراوا در اجرای پروژه‌های جدید از جمله کف‌سازی‌ معابر، نهرها و کانال‌های هدایت آب‌های سطحی استفاده کند. به‌عنوان نمونه با اصلاح شیب معابر و تراوا‌سازی‌ در خیابان ولیعصر، کف‌سازی‌ معابر و باغچه‌ها این عملیات اجرایی شود.

تکذیب هزینه 7میلیاردی شورا 
یکی از موضوع‌های طرح‌شده در جلسه، هزینه‌های شورا بود. حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا نسبت به انتشار خبری در خبرگزاری فارس که در آن به نقل از یکی از اعضای شورا هزینه هر جلسه رسمی شورا بیش از 7میلیارد تومان برآورد شده، انتقاد کرد. خزانه‌دار شورا با تشریح جزئیات هزینه‌ها یادآور شد: ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان میانگین هزینه هر عضو در یک‌ماه است. حقوق روزانه بیش از 2میلیون وحقوق 3 ساعت یک عضو شورا
 ۸۴۹ هزار تومان است که در مجموع ۱۷ میلیون و ۶۰۵هزار تومان برای تمام اعضا خواهد بود. این عضو شورا خواستار اصلاح آمار در خبرگزاری فارس شد تا تصور نادرستی از هزینه‌های شورا در افکار عمومی شکل نگیرد.

افزایش کرایه تاکسی غیرقانونی است 
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به روال هر جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.
افزایش کرایه تاکسی‌ها: هیچ ضرورتی برای افزایش نرخ کرایه تاکسی وجود ندارد، زیرا رانندگان بنزین را با نرخ معمولی دریافت می‌کنند. اگر قرار باشد نرخ‌ها دوباره افزایش یابد منطقی نخواهد بود و شورا باید نرخ مصوب را تعیین کند.
وضعیت تاکسی‌های اینترنتی: امتیازاتی برای این مجموعه‌ها درنظر گرفته شده اما مدیریت مشخصی بر آنها وجود ندارد. هر فردی از شهرستان نمی‌تواند بدون ضابطه به تهران بیاید و راننده شود. حمل‌ونقل عمومی ازجمله تاکسی باید زیرنظر شهرداری باشد، در غیراین‌صورت شاهد ادامه نابسامانی خواهیم بود.
همکاری دولت و شهرداری: پیشنهاد ما این است که رانندگان تاکسی‌ها و خودروهای سواری به سمت دوگانه‌‌سوز کردن خودروهای خود حرکت کنند. این اقدام باعث کاهش یارانه بنزین، هزینه‌های دولت و آلودگی هوا خواهد شد.
سهم دولت در توسعه حمل‌ونقل عمومی: در گذشته ۸۲.۵ درصد از هزینه‌های توسعه حمل‌ونقل عمومی توسط دولت تأمین می‌شد که بعدها به ۸۰ درصد کاهش یافت. ما به همین میزان رضایت داشتیم اما اتوبوسی به تهران و سایر شهرها تحویل داده نشد یا تعداد آن بسیار محدود بود. با این حال از همکاری دولت در این زمینه استقبال می‌کنیم.
وضعیت فرونشست در پایتخت: فرونشست در منطقه ۱۸ موضوع جدیدی نیست و سال‌هاست وجود دارد. در گذشته نیز در برخی نقاط به‌دلیل فرونشست، تخلیه فضاها انجام شده است.
طرح «خانه‌ریز»: تجربه فروش متری مسکن در گذشته موفق بود و درصورت نبود خریدار، شهرداری واحدها را خریداری و سهم مالکان را پرداخت می‌کرد. این طرح مشابه فروش املاک به کارکنان است و قابلیت اجرا دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید