• یکشنبه 23 آذر 1404
  • الأحَد 23 جمادی الثانی 1447
  • 2025 Dec 14
یکشنبه 23 آذر 1404
کد مطلب : 268946
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/kZryK
+
-

دستمزد سفیرها گران شد؟

درباره گران شدن بی سر و صدای هزینه سفرهای اسنپ و تپسی و تعهدی که این پلتفرم ها دادند

جامعه امروز
دستمزد سفیرها گران شد؟

«بنزین گران شد، اسنپ و تپسی هم گران!» جمله تکراری و معترضانه این روزها در فضای مجازی. گران شدن قیمت سفرهای درون شهری سکوهای اینترنتی همزمان با اجرا شدن طرح چند نرخی شدن بنزین در حالی از صبح روز شنبه موضوع داغ شبکه‌های مجازی شده است که مردم معتقدند، امسال چندین بار به بهانه‌های مختلف شاهد افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی بوده‌اند و این مسئله عادلانه نیست. این افزایش قیمت‌ها، شروعش از دوران جنگ 12روزه بود و بعد با استمرار روزهای آلوده و اجرای طرح زوج و فرد ادامه یافت و حالا تلاقی این اتفاقات با موضوع افزایش قیمت بنزین و اجرای طرح چند نرخی بودن بنزین باعث شده که جامعه گمان کند این افزایش قیمت‌ها به‌دنبال اجرای این طرح بوده است.

گران می‌شود و دیگر ارزان نمی‌شود

از روزی که طرح زوج و فرد به‌خاطر آلودگی هوا اجرا شد، با وجود خلوت بودن خیابان‌ها و کوتاه شدن مسیرها، کرایه‌های اسنپ و تپسی زیاد‌تر شده است. 
گزینه‌های جدیدی در اسنپ و تپسی فعال شده است که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به گران شدن سفر می‌شود. مثلا سفرها در دقایق اولیه از طرف راننده‌ها پذیرفته نمی‌شود تا مسافر در گزینه قیمت پیشنهادی، کرایه بالاتری را با رضایت خودش اعلام کند! جنگ برای هیچ‌کس خوب نبود ولی برای اسنپ و تپسی عالی بود. در زمان جنگ به بهانه مشکلات اینترنتی و سخت بودن سفرها برای راننده‌ها، کرایه‌ها را گران کردند و دیگر به قیمت‌های قبل برنگشته و حالا به بهانه آلودگی‌ها و اجرای طرح بنزین سه‌نرخی! هیچ‌کدام از شرایطی که به بهانه‌های آنها اسنپ و تپسی کرایه‌ها را افزایش داده‌اند ثابت نبوده؛ مثل جنگ، اما افزایش قیمت این پلتفرم‌ها ثابت مانده و نه‌تنها به قیمت‌های قبل برنگشته بلکه بیشتر هم شده است. گران‌شدن سفرهای اسنپ و تپسی که بسیاری از شهروندان از آن گلایه‌مند هستند و سعی کرده‌اند این گلایه‌مندی را از طریق شبکه‌های مجازی به گوش مسئولان برسانند، در حالی اتفاق افتاده که سکوهای اینترنتی فعال در حوزه تاکسی‌های اینترنتی متعهد شده‌اند هزینه تمام‌شده سفرها از بابت افزایش نرخ سوخت را افزایش ندهند.


تعهدی که در ابهام است
قصه این تعهدنامه چیست؟ شرکت ملی پخش، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سازمان برنامه و بودجه و اسنپ و تپسی طی اطلاعیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند:« با توجه به مصوبه شماره ۱۴۶۸۴۳هیأت محترم وزیران درخصوص بنزین و در نظر گرفته شدن سهمیه سوخت برای رانندگان/راکبان فعال در سکوهای اینترنتی وفق ماده۶ تصویب‌نامه مذبور، به استحضار جامعه و بالاخص کاربران سکوهای اینترنتی می‌رساند که اولا سقف سهمیه سوخت در نظر گرفته شده برای هر خودروی بنزینی۲۰۰لیتر در‌ ماه (مازاد بر ۶۰لیتر نرخ اول و ۱۰۰لیتر نرخ دوم) و برای هر خودروی دوگانه‌سوز ۹۵لیتر در ‌ماه (مازاد بر۳۰لیتر و۱۰۰لیتر) است و برای هر موتورسیکلت فعال و دارای کارت سوخت ۴۰لیتر در ‌ماه (مازاد بر ۲۵لیتر نرخ اول و ۳۵لیتر نرخ دوم) خواهد بود. سکوهای اینترنتی فعال متعهد می‌شوند هزینه تمام‌شده سفرها از بابت افزایش نرخ سوخت افزایش نیابد. لازم به توضیح است که سازوکار قیمت‌گذاری پویا مبتنی بر عرضه و تقاضا حفظ خواهد شد.



راننده‌ها چه می‌گویند؟
راننده‌ها اما حرف و سخن دیگری دارند؛ آنها معتقدند، سهمیه بنزین راننده‌های اسنپ و تپسی در ‌ماه روی هم به ۳۶۰لیتر می‌رسد، اما مصرف سوخت خودرویی که روزی 8ساعت در پلتفرم آنلاین فعالیت دارد، بیشتر از این حرف‌هاست. قرار نیست در این میان راننده متضرر شود. خیلی از این راننده‌ها معتقدند بنزین ۵ هزار تومانی می‌تواند در افزایش کرایه تاکسی‌های اینترنتی تأثیر داشته باشد؛ در غیر این صورت صرفه‌ای برای راننده‌ها نخواهد داشت.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید