امتیاز ورود به طرح، حق دارندگان خودروهای برقی است
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای شهر به روال هر جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.
واردات واگن: آرزوی ما واردات هزار و ۷۱واگن بود. امروز تیمی به چین اعزام میشود تا واگنها را تحویل بگیرند. بارگیری و اقدامات اولیه انجام شده و امیدواریم هرچه سریعتر شاهد ورود این واگنها به خطوط باشیم. پس از سالها، واگن ساخت داخل وارد خطوط شد که جای تقدیر دارد اما انتظار ما تولید روزانه یک واگن است. واگنهای وارداتی شاید پاسخگوی شرایط فعلی باشند اما برای آینده کافی نیستند.
تردد تاکسیها در خطوط ویژه: کسی که تاکسی برقی خریداری میکند و زیر بار سنگین بدهی میرود، باید از امتیازاتی برخوردار شود. تجربه مشابهی در مشهد اجرا شده و ما نیز میتوانیم از آن بهره ببریم. تردد خودروهای برقی در خطوط ویژه و حتی در روزهای آلوده اقدامی مؤثرتر از استفاده خودروهای مسئولان از این خطوط خواهد بود.
اجرای طرح زوج و فرد با وجود فعالیت مدارس: تصمیمگیری در این زمینه بر عهده شورایعالی ترافیک است و شورا نقشی در آن ندارد. ممکن است در شرایط شلوغی، اشتباهاتی رخ دهد اما تصمیمات در همان چارچوب اتخاذ میشود.
مصرف گازوئیل با سولفور بالا در نیروگاههای پرند و ری: مصرف گازوئیل اتوبوسها باید حداقل 50 ppm باشد؛ هر چند گازوئیل مصرفی اتوبوسهای تهران 26 ppm است. زمانی که میزان آلایندگی بالا باشد، آسیب جدی به شهر وارد میشود. متأسفانه معمولا نه در ابتدای سال بلکه در زمان بحران و آلودگی صحبت میکنیم. این وضعیت به نظم شهری و آموزش آسیب میزند و ناچار به تعطیلی میشویم. باید خودروهای فرسوده از رده خارج شوند و کیفیت سوخت خودروها و موتورسیکلتها ارتقا یابد. به جای موتورسیکلتهایی که ۲۲درصد آلایندگی دارند، میتوان از دوچرخههای برقی استفاده کرد.