• دو شنبه 10 آذر 1404
  • الإثْنَيْن 10 جمادی الثانی 1447
  • 2025 Dec 01
دو شنبه 10 آذر 1404
کد مطلب : 268111
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/wmKl8
+
-

یارانه برای دوچرخه سواران تهران

سعیده مرادی؛ روزنامه‌نگار

در روزهای اخیر تصاویری از دوچرخه‌های نارنجی رنگ رها شده و خاک خورده در حال انتشار است که برخی افراد آنها را به شهرداری تهران منتسب کرده اند. علی رامشینی، معاون توسعه حمل‌ونقل پاک و آموزش سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران علاوه بر ارائه توضیحاتی درباره این دوچرخه‌ها در تلویزیون همشهری، خبرهای خوبی از بازگشت دوچرخه‌های اشتراکی با شرایط خاص داده است.

دوچرخه‌های نارنجی برای شهرداری نیست
دوچرخه‌های نارنجی رنگی که تصاویرش در فضای مجازی منتشر شده، متعلق به شهرداری تهران نیست و در واقع در مالکیت ‌بخش خصوصی است. این شرکت در سال‌های گذشته با عنوان برند‌ بیدود‌  در تهران خدمات دوچرخه اشتراکی ارائه می‌کرد. در آن زمان این مدل دوچرخه‌های اشتراکی مورد استقبال شهروندان قرار گرفت، اما در ادامه به‌دلیل وجود مشکلاتی مانند دنده‌ای نبودن دوچرخه‌ها، نپرداختن یارانه و... نتوانست به فعالیت و خدماتش در شهر تهران ادامه دهد. باتوجه به اینکه این دوچرخه‌ها تحت مالکیت شهرداری نیست و مربوط به بخش خصوصی است، در نتیجه نمی‌توانیم درباره سرنوشت آنها تصمیم گیری یا اظهارنظر کنیم.

اختصاص یارانه از طریق سیستم‌های هوشمند
طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، دوچرخه‌های اشتراکی با رفع مشکلات و نواقص گذشته، دوباره به شهر تهران برمی‌گردند. حوزه حمل‌ونقل پاک، موضوعی است که به‌دلیل درآمدزا نبودن، برای صنایع و بخش خصوصی توجیه و جذابیت سرمایه‌گذاری ندارد. درخصوص دوچرخه‌های اشتراکی و حمل‌ونقل پاک تصمیم و سیاستگذاری‌های شهرداری این است که از طریق سیستم‌های هوشمند به شهروندان یارانه سفر پرداخت کند. مناقصه‌اش هم انجام شده و از همه شرکت‌های فعال در این حوزه از جمله شرکت بیدود که تصاویر مربوط به دوچرخه‌های آن در فضای مجازی منتشر شده است دعوت شد تا در مناقصه ارائه خدمات سفر اشتراکی حضور داشته باشند. این مناقصه برگزار و برنده آن نیز مشخص شده است.

تفاوت دوچرخه‌های اشتراکی جدید با مدل‌های قبلی
مدل جدید دوچرخه‌های اشتراکی 2تفاوت عمده با مدل‌های قبلی دارد. اول اینکه دوچرخه‌های اشتراکی برای سهولت استفاده توسط شهروندان باید حتما دنده‌ای باشد و موضوع دیگر اینکه به این دوچرخه‌ها یارانه سفر تعلق می‌گیرد. یارانه سفر یعنی اینکه شهروندان برای استفاده از این دوچرخه‌ها تنها سهم کوچکی از هزینه استفاده از آنها را پرداخت می‌کنند و مابقی آن توسط سازمان حمل‌ونقل وترافیک شهرداری تهران پرداخت می‌شود. به‌عنوان مثال اگر هزینه 30دقیقه استفاده از این دوچرخه‌های اشتراکی 23هزار تومان باشد، هزار تومان آن سهم شهروندان می‌شود و 22هزار تومان یارانه حمل‌ونقل پاک است که توسط شهرداری پرداخت می‌شود. این دوچرخه‌ها اکنون آزمایشی در شهر تهران فعال هستند؛ دوچرخه‌های سبز و زردی که احتمالا شهروندان آنها را  در سطح خیابان های تهران دیده‌اند.نحوه استفاده از دوچرخه‌ها هم ازطریق اپلیکیشن شهرزاد است.

ارائه تسهیلات به دانش‌آموزان و دانشجویان
 به‌زودی شاهد 2اتفاق خوب درحوزه حمل‌ونقل پاک خواهیم بود. نخستین موضوع ارائه تسهیلات به دانش‌آموزان و دانشجویان برای خرید دوچرخه و اسکوتر برقی است که احتمالا تا 2‌ماه آینده اجرایی خواهد شد و آنها می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند. دومین موضوع ارائه یارانه به شهروندان برای استفاده از حمل‌ونقل پاک است؛ یعنی اگر شهروندان دوچرخه و اسکوتر برقی را چه شخصی و چه از طریق شهرداری خریداری و در شهر تردد کنند، با ثبت‌نام در سامانه شهرزاد به آنها یارانه سفر پرداخت می‌شود. البته این استفاده باید به‌عنوان یک مد حمل‌ونقلی روزانه باشد و شامل مواردی چون استفاده‌های تفریحی و گردشگری نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید