• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 مرداد 1397
کد مطلب : 26795
+
-

تهران از نگاه فرماندار

شهریار
تهران از نگاه فرماندار

عیسی فرهادی (فرماندار تهران) از مشکلات شهر تهران به ایلنا گفت. او یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های تهران را حل معضل پسماندهای بیمارستانی دانست. فرهادی همچنین از گودهای حاشیه کن، همکاری آبفا با شهرداری و همکاری شهرداری‌ با دیگر نهادها گفت. نکاتی از سخنان فرماندار تهران در‌پی می‌آید.

شهر تهران دارای 7هزار واحد بیمارستانی و درمانی است و میزان زباله‌ای که توسط این واحدها تولید می‌شود، بسیار بالاست.اختلاف اساسی برای امحای زباله‌های بیمارستانی بر سر این است که آیا بیمارستان‌ها زباله‌های خود را بی‌خطر می‌کنند یا خیر. 
قرار شده بین وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان مکاتباتی صورت بگیرد. براساس این مکاتبات قرار شد این 2نهاد آیین‌نامه‌ای درخصوص دفن زباله‌های بیمارستانی تدوین کنند؛ چراکه براساس قانون، آیین‌نامه نحوه دفن زباله‌های بیمارستانی باید با همکاری این 2بخش نگاشته شود. از آنجاکه تدوین این آیین‌نامه زمان‌بر است، قرار شد امحای این زباله‌های بیمارستانی از صفر تا صد برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد و جزو وظیفه آنها محسوب شود.صفر تا صد بی‌خطرسازی زباله‌ها با مسئولیت دانشگاه‌های علوم پزشکی است، اما حمل و دفن آنها پس از بی‌خطرسازی برعهده شهرداری تهران است و اداره کل محیط‌زیست استان تهران نیز ناظر بر این فرآیند خواهد بود. پس هر زباله‌ای که از بیمارستان خارج شود، مسئولیتش برعهده دانشگاه‌های علوم پزشکی است و باید بی‌خطر شود و اگر در این زمینه تخلفی صورت گیرد وظیفه سازمان محیط است که به ما گزارش دهد.

 ۳۵۴ محله در تهران دارای شورایاری هستند و شورایاران به‌عنوان نمایندگان مردم در سطح محلی به‌خوبی به مسائل تسلط دارند. اگر مسائل ریزی از چشم مسئولان و مدیران جا بماند، شورایاران برای ما بیان می‌کنند. پیشنهادهایی که آنها در این دیدارها بیان می‌کنند در کمیته‌های فرمانداری بررسی و از کانال ما پیگیری می‌شود.

منطقه ۱۸، به‌‌شدت درگیر مسائل زیست‌محیطی است. به‌خاطر پیگیری‌‌هایی که توسط فرمانداری انجام شد، اجازه ندادیم از 3سال پیش تاکنون گودهای این منطقه عمق بیشتری پیدا کند. برداشت شن و ماسه متوقف شده است، اما فکر نمی‌کنم که تا 50سال آینده هم بتوان این گودها را پر کرد.

قراردادی میان آبفا و شهرداری تهران برای استفاده از پساب امضا شده‌است.امروز هم در نقاطی از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری استفاده می‌شود، منتهی فضای سبز تهران در این سال‌ها به شرایط مطلوبی رسیده است. در تهران نزدیک به ۴۰هزار هکتار فضای سبز وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن پس از انقلاب ایجاد شده است. اگر این درختکاری‌ها صورت نمی‌گرفت بحران آلودگی هوا در تهران سخت‌تر از امروز می‌شد؛ در حقیقت، در راستای کنترل آلودگی هوا نیاز به ایجاد فضای سبز داریم.

 شهر تهران دارای ویژگی‌های خاصی است و شورای شهر و نهادهای نظارتی روی شهرداری تهران نظارت دارند. در هر صورت شهرداری تهران دستگاه عریض و طویلی است که نیاز به نظارت بیشتری دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید