• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 21 مرداد 1397
کد مطلب : 26714
+
-

غرق‌شدگی قابل پیشگیری است

یادداشت
غرق‌شدگی قابل پیشگیری است

 پیرحسین کولیوند/رئیس سازمان اورژانس کشور 

معمولا با گرم‌شدن هوا مردم بیشتر از سایر مواقع برای شنا به سوی دریا و دریاچه‌ها می‌روند و با وجود اینکه در بسیاری از مناطق محیط‌های استانداردی وجود دارد اما از آنجایی‌که افراد به موارد ایمنی چندان توجهی نمی‌کنند، همه‌ساله شاهد افزایش تعداد غرق‌شده‌ها در کشور هستیم.
در واقع متأسفانه هر سال با فرارسیدن فصل گرما و تابستان، وقایع اسفناک سال‌های قبل تکرار می‌شود و مسافران همچنان در فصل تابستان بیشترین رکورد مرگ بر اثر غرق‌شدگی را به این علت که یا شنا بلد نیستند و یا به توصیه‌های ایمنی گوش نمی‌دهند، در کشور به نام خود ثبت می‌کنند. ضمن اینکه غرق‌شدگی به‌عنوان یک مشکل جهانی و بزرگ بهداشت عمومی قابل پیشگیری است به شرط اینکه آگاه‌سازی‌ و فرهنگسازی‌ کافی در این زمینه انجام شود. به‌خصوص در میان کودکان و نوجوانان که غرق‌شدگی یا خفگی در آب یکی از علل مرگ‌ومیر درمیان آنهاست. ضمن اینکه غرق‌شدگی خاص دریا نیست و ممکن است در رودخانه، استخر، حوض حیاط منزل‌ یا حتی وان حمام رخ دهد.

به همین سبب برای پیشگیری از غرق‌شدگی نیاز است شهروندان نکاتی را در این زمینه بیاموزند به‌طور مثال:
 
 از استحمام‌کودکان به‌تنهایی در وان حمام جلوگیری کنید، کودک را حتی برای یک لحظه هم درلگن آب یا حمام تنها نگذارید. اگر به هرعلتی مانند زنگ‌خوردن تلفن، مجبور به ترک حمام هستید، کودک را هم با خود ببرید. اعتماد بزرگ‌تر‌ها به کودک سبب بروز حوادث ناگوار می‌شود زیرا کودک توانایی و اطلاعات کافی هنگام مواجهه با خطر را ندارد.
 
 به مهارت خود و دیگران در شنا‌کردن اعتماد نکنید و مغرور نشوید. بیشتر غرق‌شدگان در دریا کسانی بوده‌اند که به‌دلیل آشنایی با شنا به‌ خود مغرور شده و به هشدارهای موجود توجه نکرده‌اند.
 
 قبل از اقدام به شنا به علائم و هشدارهای موجود در محل توجه کنید. عمل به هشدارها ضامن حفظ سلامتی شماست.
 
 درصورت بردن کودکان و نوجوانان به استخر یا ساحل دریا، برای آنها از بازوبند یا جلیقه نجات استاندارد استفاده کنید و کاملا مراقبشان باشید. 
   
بازی کودکان با تیوب یا قایق بادی درآب خطرناک است چرا‌که واژگونی آن سبب غرق‌شدگی می‌شود.
 
 بهترین مکان برای شنا محلی است که نجات‌غریق در آنجا حضور دارد و می‌داند که افراد حادثه‌دیده را چگونه نجات دهد.
 
 پرچم‌ها معمولا دارای علائم خاصی هستند که هر یک مفهوم خاصی به همراه دارند، پرچم سفید نشانگر آن است که دریا آرام و شناکردن آزاد است. این پرچم در مناطق طرح سالم‌سازی دریا یا مناطقی که ناجیان غریق حضور دارند، نصب می‌شود.
 
 برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را درنظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند. پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید. درصورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات‌غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات یا تشکیل زنجیره انسانی به او کمک کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید