• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 20 مرداد 1397
کد مطلب : 26492
+
-

تفاوت پیاده‌روی مردمی و پیاده‌راه پرحاشیه

مقایسه 2پیاده‌راه در خیابان‌های ولیعصر و 17شهریور که عاقبتی متضاد داشته‌اند

تفاوت پیاده‌روی مردمی و پیاده‌راه پرحاشیه

سید محمد فخار/خبر‌نگار

مسیر تردد پیاده‌ها در خیابان ولیعصر30برابر پیاده‌راه 17شهریور است، اما برای اجرای آن یک‌بیستم 17شهریور هزینه شده است. این تفاوت طرح‌های مردمی و طرح‌های  غیرکارشناسی است. البته هردوی این طرح‌ها در دوره شهردار قبلی تهران انجام شد‌ه‌اند اما یکی بر پایه خاطره‌ها و جذابیت‌های اجتماعی و گاه فرهنگی و دیگری بر پایه الگویی که می‌خواست طی دوره‌ای اندک مردم قلب تاریخی تهران در منطقه 12را با فرهنگ پیاده‌راه آشنا کند. حالا یکی قرار است به‌علت نارضایتی مردم جمع شود و دیگری می‌ماند تا خاطرات بیشتری بسازد.

پیاده‌روهای خاطره‌ساز ولیعصر

الگوی تفرجی در پیاده‌روهای خیابان ولیعصر هدف اصلی بود. براین اساس نیمکت‌های پیاده‌راهی در مسیر در نقاط خلوت‌تر طراحی شدند تا آرامش، نتیجه‌ای برای تردد در این خیابان باشد. در گذشته ولیعصر تفرجگاهی برای مردم بود و محیط زیبا و جذاب پیاده‌روهای این خیابان در کنار درختان و پرندگان موجب شده بود تا خیابان ولیعصر تبدیل به تفرجگاه و مرکزی تفریحی برای مردم تهران شود.

در طرح بهسازی، علاوه بر یکسان‌سازی کف خیابان، تمامی عناصر مزاحم حذف و مبلمان شهری و صندلی‌ها به بهترین شکل ممکن نصب شده‌اند. همچنین مسیر به بهترین نحو ممکن ایمن‌سازی شده تا عبور ناتوانان و نابینایان به بهترین شکل ممکن تسهیل شود. طرح این پروژه به‌گونه‌ای بود که از میدان راه‌آهن تا میدان تجریش به طول 18کیلومتر هیچ‌گونه پله و معارضی برای سهولت عبور معلولان وجود نداشت و همچنین در بعضی از قسمت‌ها دو لاین برای عبور نابینایان اختصاص یافته بود. در این طرح یک مسیر به‌عنوان رایزر تاسیساتی جهت عبور لوله‌ها و کابل‌های برق و مخابرات نیز تعبیه شد. 

هزینه کلان برای نارضایتی شهروندان


پروژه پیاده‌راه 17شهریور در سال 90، 300میلیارد تومان خرج روی دست شهر گذاشت و حالا شواهد نشان می‌دهد به‌علت مشکلات فراوان باید برای جمع‌آوری‌اش به قول مسئولان هزینه اضافی نیز اختصاص یابد. در زمان حضور قالیباف از اواخر سال ۹۰ طرح زیرگذر میدان امام حسین و پیاده‌راه آیینی از میدان امام حسین تا میدان شهدا  به طول یک‌هزار و 250متر اجرا شد. این محدوده در گذشته محل کسب صنف اتومبیل و موتورفروش‌ها بود و اجرای این طرح اعتراض کسبه و ساکنان محل را به‌دنبال داشت. پیاده‌راه جدید موجب شد مسیر خیابان‌های اطراف تغییر کند و کوچه‌های بن‌بست نیز به پیاده‌راه تبدیل شوند اما هیچ موردی نتوانست اقبال اهالی را جلب کند. چنانچه پس از سال‌ها اعتراض، در سال 95مقرر شد این پیاده‌راه از خیابان صفا تا میدان شهدا بازگشایی شود و خودروها روی سنگ‌فرش‌های گران قیمت تردد کنند. بدین‌ترتیب هزینه گزافی در پروژه 17شهریور به نام محور آیینی  صرف شد اما همه از آن ناراضی هستند.



این خبر را به اشتراک بگذارید